1

آخرین اعتبار اختصاص یافته به زیرساخت‌های علمی کشور مربوط به ۱۶ سال پیش است!

  • کد خبر : 177207
  • ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۵

با توجه به اعتبارات مناسبی که در بودجه سال ۹۵ دیده شده، علاوه بر ایجاد آزمایشگاه‌های مرجع و جامع، اعتبارات مناسبی برای نوسازی و بازسازی مراکز علمی اختصاص خواهیم داد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تأکید بر این که آخرین اعتبار اختصاص داده شده به ایجاد زیرساخت‌های علمی کشور مربوط به سال ۷۸ است گفت: با توجه به اعتبارات مناسبی که در بودجه سال ۹۵ دیده شده، علاوه بر ایجاد آزمایشگاه‌های مرجع و جامع، اعتبارات مناسبی برای نوسازی و بازسازی مراکز علمی اختصاص خواهیم داد.

به گزارش خبرنگار پژوهشی ایسنا، دکتر محمد فرهادی در شانزدهیمن مراسم تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده کشور که در سالن اجلاس سران برگزار شد، با اشاره به بسته شدن پرونده پی‌ام‌دی ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ابراز امیدواری کرد که این حرکت بتواند تحرک علمی ایران را بیشتر کند.

وی با تاکید بر این که توسعه کشور تنها در مسیر اقتصاد دانش بنیان محقق می‌شود، خاطرنشان کرد: این هدف تنها از مسیر محیط‌های علمی و فعالیتهای پژوهشی می‌گذرد.

فرهادی دهه‌های گذشته را دهه‌های توسعه کمی در پژوهش دانست و اظهار داشت: در دهه‌های گذشته اقدام به ایجاد زیرساخت‌ها شده است ولی در حال حاضر باید به بحث فناوری و تولید ثروت از دانایی متمرکز شویم که در این راستا درصدد توسعه و تکمیل آزمایشگاه‌های مرکزی و جامع در کشور هستیم.

وزیر علوم با اشاره به راه‌اندازی ۵۲ آزمایشگاه مرکزی و جامع در مراکز تحقیقاتی و پژوهشگاه‌ها یادآور شد: آخرین مرتبه‌ای که اعتبارات لازم برای تامین تجهیزات علمی اختصاص داده شد مربوط به سال ۷۸ است که اعتباراتی بالغ بر ۸۰ میلیون دلار در این زمینه سرمایه‌گذاری شد.

فرهادی با تاکید بر این که در بودجه سال ۹۵ اعتبارات مناسبی برای بخش پژوهش دیده شده است، ادامه داد: بر این اساس در سال آینده بنا داریم تا به زیرساخت‌ها توجه بیشتری داشته باشیم و اعتبارات مناسبی برای بازسازی و نوسازی تجهیزات اختصاص دهیم.

فرهادی با تاکید بر این که در حال حاضر بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ آزمایشگاه در محیط‌های علمی ایجاد شده است خاطرنشان کرد: علاوه بر آن ایجاد آزمایشگاه‌های مرجع و مرکزی در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد.

وی با تاکید بر این که در کشور ما نیاز به انجام پژوهش‌های کاربردی و بنیادی داریم در عین حال یادآور شد: لازم است میان این دو نوع پژوهش تناسب خوبی ایجاد شود؛ به گونه‌ای که ۲۰ درصد پژوهش‌ها از نوع تحقیقات بنیادی و ۸۰ درصد تحقیقات از نوع تحقیقات توسعه‌ای و کاربردی باشد.

وزیر علوم همچنین تقویت و توسعه‌ی پارک‌ها و مراکز رشد را از دیگر برنامه‌های وزارت علوم نام برد و گفت: در حال حاضر ۳۸ پارک علم و فناوری در کشور ایجاد شده است و بنا داریم تا پارک‌های تخصصی و خصوصی را در کشور ایجاد کنیم.

فرهادی با اشاره به راه‌اندازی ۱۵۸ مرکز رشد در کشور افزود: این مراکز در حوزه‌های مختلف از جمله علوم انسانی و هنر مشغول به فعالیت هستند.

وی با انتقاد از اختصاص تنها ۴۷ صدم درصد از تولید ناخالص ملی به بخش تحقیقات یادآور شد: بنا داریم تا در سال ۹۵، به عنوان سال اول برنامه ششم توسعه، سهم پژوهش از تولید ناخالص ملی را به یک درصد برسانیم که این میزان در پایان برنامه ششم توسعه به سه درصد افزایش می‌یابد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=177207

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر