1

دستفروشان تهران از طرح شهرداری استقبال نکردند

  • کد خبر : 182292
  • ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۸

تابستان سالجاری هجوم دستفروشان به بازار ۱۵خرداد چنان مورد انتقاد اهالی و مغازه داران بازار قرار گرفت که آنها به نشانه اعتراض مغازه‌های خود را دقایقی بسته و به دلیل نبود عزم جدی مسئولان شهرداری برای جمع آوری دستفروشان با تجمعی اعتراض آمیز به سمت خیابان بهشت حرکت کردند. چند روز بعد از طرح ضربتی جمع آوری و ممانعت از بساط گستری دستفروشان در محدوده پیاده راه ۱۵خرداد و بازار با نصب بنرهایی که بندهای قانونی بروی آن نوشته شده بود، آغاز شد و پس از آن با حضور چشم گیر ماموران یگان امداد پلیس، یگان حفاظت شهرداری و ماموران شهربان شهرداری. دیگر هیچ دستفروشی جرأت بساط گستری در بازار را پیدا نکرد.

به گزارش افق پس از اجرای طرح ساماندهی دستفروشان بازار، رضا قدیمی مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل از سامان‌دهی دستفروشان خیابان ۱۵ خرداد و ناصرخسرو و استقرار آنها در روز بازارها و شب بازارهای سطح شهر خبرداد و گفت: این افراد در دو محور باب همایون و پیاده راه ۱۷ شهریور بساط خود را پهن می‌کنند.

قدیمی اجرایی شدن این طرح را بسیار مهم دانست و تاکید کرد: بی شک این طرح نتایج مثبت و قابل توجهی در پی خواهد داشت که هم می توان زمینه کسب و کار برای اقشار آسیب دیده جامعه را فراهم کرد و هم آسایش و امنیت شغلی کسبه را رقم زد.

به گزارش ایسنا، با اینکه قرار بود از آذرماه شب بازارها در دو محور باب همایون و ۱۷شهریور آغاز به کار کند، اما برپایی این بازارها به نیمه بهمن ماه کشید و این دستفروشان در محور۱۷شهریور ساماندهی شدند، ساماندهی که با استقبال کم فروغ دستفروشان روبرو شد؛ بگونه‌ای که بازار بزرگ این دستفروشان به ۳۰ میز و تعدادی مشتری محدود شد.

«ع» یکی از دستفروشانی است که در محور ۱۷ شهریور بساط خود را روی میزهای آهنی پهن کرده و در بازار خلوت عصرگاهی ۱۷شهریور چشمش به دنبال عابرانی که گاه و بی گاه از این پیاده راه عبور می‌کنند؛ دو دو میزند، با اشاره به روزهای خوب دستفروشیش در محدوده بازار می‌گوید: در ۱۵خرداد که بساط می‌کردم مشتری هایمان زیاد بود اما اینجا(۱۷شهریور) رهگذر هم کم است چه برسد به مشتری!

به گزارش ایسنا، تعداد ماموران پلیس و یگان حفاظت شهرداری بالا است بگونه ای که برای مصاحبه راحتتر با این دستفروشان مجبور به خرید از آنها می‌شویم؛ دستفروشان با برتن کردن کاورهای سبز رنگ از مابقی افراد متمایز شدند؛ به راحتی نمی توان با آنها صحبت کرد چراکه وقتی سوالها به چگونگی ساماندهی می‌رسد یا سکوت می‌کنند و یا بحث را تغییر می دهند.

«ح» نیز یکی از چند زن دستفروش این محور است که از نبود تبلیغات گلایه می‌کند و می‌گوید: تنها تبلیغی که برای این شب بازار انجام شده است یک بنر دست نویس کوچک است که در نزدیکی مترو شهدا نصب شده و دیگر هیچ! و این تبلیغات کم باعث شده که مشتری اینجا نیاید و تنها افرادی که خانه‌هایشان این نزدیکی است به این محل سر بزنند.

به گزارش ایسنا، این چندمین بار است که شهرداری با تصمیمات مقطعی سعی کرده تا به رونق این پیاده راه کمک کند؛ تصمیماتی که بنا بر نظر اقبال شاکری رئیس کمیته عمران شورای شهر هزینه هایی را برمدیریت شهری تحمیل می‌کند و در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: برنامه مدیریت شهری برای پیاده راه ۱۷ شهریور این است که این محور را از حالت کم استفاده خارج کند اما نباید هزینه‌ها را افزایش دهد.

وی با اشاره به برنامه‌های متعدد شهرداری تهران برای این پیاده راه گفت: اعضای شورای شهر در حال بررسی میزان رضایت اهالی و موفقیت این پیاده راه هستند و به نظر می رسد باید مدیریت شهری اجازه دهد بررسی ها بروی این پیاده راه انجام و تصمیم نهایی در این خصوص گرفته شود و بعد برنامه‌هایی را اجرا کند و از ایجاد هرگونه هزینه اضافه برای شهر خودداری کند.

شاکری با بیان اینکه شهرداری تا تعیین تکلیف این پیاده راه صبر کند می گوید: نظر من و برخی از اعضای شورای شهر بر بازگشایی پیاده راه به سمت میدان شهدا با حفظ موقعیت میدان امام حسین(ع) است.

بارها شهرداری برای محور ۱۷شهریور نسخه‌های زودگذر از جمله ساخت پارکینگ، برگزاری نمایشگاه‌های مختلف هنری، فرهنگی، ساخت فروشگاه شهروند و… پیچیده است که آخرین این تصمیمات ایجاد شب بازار و روز بازارها در این محور است که به نظر می‌رسد برای جلب حداکثری مردم نیازمند تبلیغات بیشتر و اطلاع رسانی دقیق تر است تا حداقل مردم از ایجاد چنین مراکزی با خبر شوند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=182292

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر