3

این پلی استیشن است نه فوتبال!

  • کد خبر : 183203
  • ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۷

پس از تصویب قوانین جدید داوری در فوتبال دنیا، کارشناس داوری ایران به تشریح آن‌ها پرداخت و در بسیاری از موارد تصویب‌شده، برد بین المللی و اینفانتینیو را از حملات خود بی‌نصیب نگذاشت.

علی خسروی در گفت‌وگو با خبرنگار “ورزش سه”، قوانین جدید داوری فیفا را تشریح کرد و سیاست‌های اینفانتینیو در تصویب برخی قوانین در داوری فوتبال(مانند استفاده از ویدئوچک) را زیر سؤال برد. اظهارنظر خسروی در رابطه با برد بین‌المللی فوتبال به‌این‌ترتیب است:

برد بین‌المللی چیست؟

برد بین‌المللی متشکل از نماینده‌هایی از انگلیس، اسکاتلند، ولز، ایرلند شمالی و ۴ عضو فیفا است، این افراد همه‌ساله طی یک جلسه‌ای بعضی از قوانین داوری را دستخوش تغییرات می‌کنند، قوانینی که بعضی‌هایش بر جذابیت‌های این رشته افزود و بعضی دیگر نیز به ضرر فوتبال تمام شد و از کیفیت آن پایین آورد، پس‌ازاینکه در نزدیک به یک‌صد سال تغییری در این قوانین به وجود نیامد در دو دهه اخیر نزدیک به ۹۴ تغییر در قوانین داوری به وجود آوردند.

جلسه تعیین‌کننده کاردیف ولز

اخیراً این گروه دربرد بین‌المللی فوتبال، جلسه‌ای را در شهر کاردیف ولز تشکیل دادند و در آن به وضع قوانین جدید پرداختند، چند قانون جدید که تنها  یکی از آن‌ها به زیبایی فوتبال می‌افزاید و بعضی از آن‌ها مانند استفاده از ویدئوچک جذابیت‌های فوتبال را کم می‌کند.

ما خیلی از افراد حاضر در برد قوی‌تر هستیم

تصمیم نداشتم دراین‌باره حرفی بزنم اما با توجه به قوانین اخیر دلم نیامد درباره برد بین‌المللی فیفا حرفی به زبان نیاورم، ما خودمان را دست‌کم می‌گیریم اما باور کنید از خیلی از افرادی که در آن حضور دارند سرتر هستیم، یک‌زمانی حضور افرادی مانند فاروق بوزو از سوریه و فرح عادو از سومالی باعث شده بود که اتفاقات تاثیرگذاری از این گروه استخراج شود، اتفاقاتی مانند قضاوت ساندرو پل و محمد فنایی در فینال جام جهانی نتیجه اصرارهای این افراد بود.

در فوتبال می‌خواهید مشهور شوید یقه داوری را بگیرید

برد بین‌المللی فوتبال نه‌تنها در چند سال تنها کاری که کرده است بلاتکلیف کردن داوران بوده است، افراد بریتانیایی سالخورده‌ای که در این برد حضور دارند، غیرازاینکه بیکار هستند و به دنبال پول مفت هستند، هویت دیگری ندارند، آن‌ها که دیگر مغشان کار نمی‌کند استفاده از جوان‌ها را وتو می‌کنند. علاوه بر آن‌ها به نظر بنده اینفانتینیو بی‌خود و بی‌جهت در داوری دخالت می‌کند، او اشتباهی را دارد مرتکب می‌شود که قبلاً بن حمام نیز مرتکب شد و چوبش را هم خورد. هرکسی که می‌خواهد مشهور شود به فوتبال می‌آید و هرکسی هم که در فوتبال می‌خواهد مشهور شود یقه داوری را می‌گیرد.

اعمال تغییرات از یکم جولای ۲۰۱۶

برد بین‌المللی طی جلسه‌ای که در کاردیف داشتند بزرگ‌ترین تغییر و تحولات را در ۱۳۰ سال اخیر به وجود آوردند و کتاب جدید قوانین را با تغییرات جدید تدوین کردند. این تغییرات(به‌غیراز ویدئوچک) از یکم جولای ۲۰۱۶(دهم تیرماه ۹۵) پس‌ازاینکه به تصویب فیفا رسید قابل‌اجراست.

 ضربه شروع بازی به هر سمتی که خواستی

پیش‌ازاین دو ضربه در فوتبال وجود داشت که باید روبه‌جلو زده می‌شد، یکی ضربه آغاز بازی بود و دیگری هم ضربه پنالتی، شروع مجددهایی که باید با حرکت توپ به سمت جلو انجام می‌شدند. اما اکنون این قانون را تصویب کردند که برای شروع بازی می‌توان ضربه را به هر سمتی زد، یعنی شما می‌توانید آغاز بازی را با یک پاس و یا ضربه رو به عقب آغاز کنید.

مداوای بازیکن داخل زمین

بازیکنی که بر اثر خطای بازیکن تیم مقابل مصدوم می‌شود،  می‌تواند در زمین مسابقه مداوا شود، و نیاز به ترک کردن زمین مسابقه را ندارد، این اتفاق در حالی می‌افتد که تابه‌حال بازیکن مصدوم باید به بیرون از زمین می‌رفت.
یکی از ایرادات تغییرات امسال این قانون است، درگذشته مصدومیت داخل زمین مداوا می‌شد اما بعداً به‌درستی گفتند بازیکن بیرون برود، بعدازآن عنوان کردند داور از بازیکن بپرسد اگر نیاز بود بیرون برود، اما الآن بازهم می‌آیند و می‌گوید نیازی نیست بازیکن بیرون برود، یعنی بازهم به بیست سال پیش بازگشتند.

استفاده از فناوری ویدئو چک

تصویب کرده‌اند که برای صحنه‌های تعیین‌کننده و تاثیرگذار مانند گل، پنالتی، اخراج، و جریمه کردن اشتباهی یک بازیکن به‌جای بازیکن دیگر باید از فناوری ویدئو چک استفاده کرد، البته این قانون تنها قانونی است که بعد از تائید فیفا به مدت دو سال در ۵ لیگ به‌صورت آزمایشی انجام می‌شود که یکی از آن‌ها لیگ‌ها سری B ایتالیا است، البته در این قسمت ۱۳ کشور اعلام آمادگی کردند اما فیفا ۵ لیگ را انتخاب کرد. در این قسمت یک داور ویدیویی، آنلاین به داور در حین بازی اطلاع‌رسانی می‌کند.

فوتبال نه، پلی‌استیشن!

نه‌تنها من که خیلی می‌گویند این فناوری به جذابیت فوتبال ضربه می‌زند و البته امکان استفاده از آن برای همه کشورها مهیا نیست، داورها هم قطعاً با این موضوع مخالف هستند، به نظر من ابتدا باید تکنیک فیلمبرداری را افزود، در بازی روز گذشته تیم‌های پرسپولیس و تراکتورسازی ۵ دوربین فیلمبرداری می‌کردند اما شما ببینید که ویدئو چک نیاز به ۳۰ دوربین دارد. به نظر من و خیلی‌ها این موضوع فوتبال را به پلی‌استیشن نزدیک می‌کند.

هنوز سیستم رادیویی نداریم

مثلاً ما هنوز نتوانستیم یک‌صد میلیون هزینه کنیم و داوران را به سیستم رادیویی مجهز کنیم آن‌وقت می‌خواهیم سیستم ویدئو چک را با ۳۰ دوربین مهیا کنیم؟ یا به‌طور مثال ما در ایران اختلاف صنفی داریم، ممکن است مثلاً فغانی داور باشد و من بخواهم خیلی راحت او را خراب کنم! کشورهایی مانند کامبوج و میانمار و … چطور می‌خواهند این سیستم را داشته باشند.

خطا در موقعیت آشکار گل، تنها یک کارت زرد

پیش‌ازاین وقتی بازیکنی در محوطه جریمه و با تکیه بر فاکتورهای موقعیت آشکار گل، اگر خطا می‌کرد داور نه‌تنها یک پنالتی به سود تیم حریف می‌گرفت یک کارت قرمز هم به بازیکن خطاکار نشان می‌داد اما اکنون تصویب‌شده که در این شرایط داور بعد از اعلام پنالتی تنها یک کارت زرد به آن بازیکن بدهد و باعث جریمه او برای بازی بعدی نشود.

اجازه تعویض چهارم در مسابقات حذفی

تنها قانونی که به نظر من تصویب شد و بر زیبایی فوتبال می‌افزاید بحث تعویض چهارم در بازی‌های حذفی است، تیم‌هایی که در رقابت‌های حذفی قرار دارند حالا می‌خواهد در هر تورنمنتی باشد می‌توانند به دلیل رسیدن بازی به‌وقت های اضافه یک تعویض بیشتر داشته باشند و تعویض چهارم خود را نیز انجام دهند تا فشار کمتری بر بازیکنان وارد شود.

این قوانین همان طور که گفتم (به غیر از فناوری ویدئوچک) بعد از اول جولای و با تصویب فیفا قابل استفاده است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=183203

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر