2

هدیه‌های خونین غرب در دستان شاهزاده‌های سعودی

  • کد خبر : 183282
  • ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۷

آمریکا و اروپا همزمان که با ژست‌های دیپلماتیک و بشردوستانه به دنبال پایان دادن به جنگ خونین یمن هستند، با صادرات پیشرفته‌ترین و مدرن‌ترین تجهیزات نظامی به عربستان در به خاک و خون کشیده شدن غیرنظامیان و ویرانی این کشور سهیم هستند.

خبرگزاری فارس– حامد شهبازی؛ همزمان با اینکه هیلاری کلینتون خود را به عنوان نامزد پیشرو در مبارزات انتخاباتی حزب دمکرات آمریکا مطرح ساخته، اقدامات و تصمیمات وی در دوران تصدی وزارت امور خارجه زیر ذره‌بین قرار گرفته است. بسیاری از سیاست خارجی تند کلینتون انتقاد می کنند و بهترین شاخصی که درباره سیاست خارجی وی ارائه می دهند روابط طولانی مدت وی با عربستان سعودی و سخاوتمندی‌هایی است که نامزد دمکرات ریاست جمهوری در قبال آل سعود صورت داده است.

هیلاری کلینتون و نزدیک‌ترین دستیارانش در عید کریسمس سال ۲۰۱۱ فروش بیش از ۸۰ جت جنگنده اف-۱۵ به ارزش ۲۹٫۴ میلیارد دلار به عربستان سعودی را جشن گرفتند که توسط شرکت بوئینگ ساخته شده بود. یکی از دستیاران کلینتون در شماری از ای‌میل خود با ابراز خوشحالی از این اقدام اعلام کرد که «فروش این تعداد جنگنده هدیه کریسمس خوبی برای عربستان است.»

این جنگنده‌ها همانهایی هستند که عربستان برای مداخله در امور داخلی یمن و به خاک و خون کشیدن بیگناهان از مارس ۲۰۱۵ به کار گرفته است. یک سال بعد دستکم ۲ هزار و ۸۰۰ غیرنظامی یمنی در حملات هوایی کشته شدند و نمی توان پایانی برای این حملات هوایی متصور شد؛ جنگنده‌های سعودی خبرنگاران، آمبولانسهای حامل مجروحان غیرنظامی، اتاق بازرگانی، تاسیسات درمانی که از سوی پزشکان بدون مرز برای امدادرسانی به غیرنظامیان راه‌اندازی شده بود، مراسم عروسی و حتی مرکز نگهداری از نابینایان را نیز از موشکها و بمبها بی‌نصیب نگذاشت. حملات هوایی در عین حال مراکز میراث کهن در یمن را نیز هدف قرار داده است و این در حالی است که سازمانهای حقوق بشر بین المللی اعلام کرده اند که حملات هوایی سعودی علیه یمن مصداق بارز جنایات جنگی است.

هیلاری کلینتون در دوران صدارتش به عنوان وزیر امور خارجه آمریکا، صادرات سلاح به عربستان سعودی را «اولویت اصلی» خود قرار داده بود. در حالی که وزارت خارجه کلینتون بشدت درگیر صادرات سلاح به عربستان بود، «بنیاد کلینتون» میلیونها دلاری که از سوی عربستان سعودی و بوئینگ به عنوان یک شرکت بزرگ تولید کننده سلاح در قالب کمک پرداخت می شد، پذیرفته است. به نظر می رسد هدایای عید خانواده کلینتون را نیز بی نصیب نگذاشته و خوشخدمتی‌های هیلاری به خاندان سعودی به بهترین نحو ممکن از سوی شاهزاده‌های سعودی با پاداش همراه بوده است.

با این حال به رغم حملات خونین به یمن و نقض گسترده حقوق بشر در داخل، عربستان سعودی همچنان متحد شماره یک آمریکا در جهان عرب باقی مانده است. با وجود آنکه منافع اصلی آمریکا حفظ ذخایر نفتی غنی عربستان بوده، امروز تنها ۱۰ درصد از نفتی که در آمریکا مورد استفاده است، از سوی عربستان تامین می شود. وابستگی آمریکا به نفت تحت تاثیر وابستگی آمریکا به فروش تسلیحات نظامی قرار گرفته است. جدیدترین توافق فروش تسلیحات به عربستان سعودی که در نوامبر سال ۲۰۱۵ به ارزش ۱٫۲۹ میلیارد دلار منعقد شد، شامل ۲۲ هزار بمب هوشمند و چندمنظوره و بیش از ۵ هزار کیتهای موسوم به «مهمات حملات مستقیم مشترک» است که برای تبدیل بمبهای قدیمی به سلاحهای هدایت شونده با بهره‌گیری از جی‌پی‌اس به کار گرفته می شوند. آژانس همکاری‌های دفاعی پنتاگون با اعلام اینکه فروش این حجم از تسلیحات به «حفظ روابط نطامی بین دو کشور کمک کرده» به دنبال توجیه این اقدام واشنگتن بوده است.

ابعاد و حجم فروش تسلیحات مدرن و بسیار پیشرفته به عربستان نیازی به بزرگنمایی ندارد چرا که باید آن را بزرگترین فروش تسلیحات نظامی در تاریخ دانست. بیانیه مطبوعاتی که در سال ۲۰۱۴ از سوی کاخ سفید منتشر شده حاکی از آن است که «عربستان سعودی، بزرگترین خریدار خارجی تسلیحات آمریکاست که ارزش این توافقات را می توان در حدود ۹۷ میلیارد دلار ارزیابی کرد در حالی که نیروهای نظامی عربستان در حال افزایش توانایی‌های خود در انطباق با مجموعه‌ای از چالشهای منطقه‌ای هستند.»

تسلیحاتی که از سوی آمریکا در اختیار عربستان قرار گرفته شامل بمب‌افکنهای اف-۱۵، بالگردهای آپاچی و بلک هاوک، سامانه‌های موشکی، موشکها، بمبها، خودروهای زرهی و تجهیزات و خدمات مرتبط است. تولیدکنندگانی سلاح چون بوئینگ، «ری‌ثیون»، لاکهید مارتین، ژنرال داینامیک و مک‌کانل داگلاس بیشترین نقش را در فروش تسلیحات داشته‌اند.

با وجود آنکه دولت آمریکا به صادرات حجم قابل توجهی از تسلیحات نظامی به عربستان ادامه می دهد، اتحادیه اروپا در ۲۵ فوریه سال جاری با صدور رایی به منظور تحریم تسلیحاتی گسترده عربستان، دست به اقدامی قابل توجه زد؛ گرچه این اقدام اتحادیه اروپا غیرالزام آور است، بیانیه‌ای قدرتمند است که بر تمامی دولتهای اروپایی فشار وارد خواهد کرد. تا کنون کمیته‌هایی در دولت انگلیس از دیوید کامرون نخست وزیر این کشور قویا خواستار تعلیق فروش تسلیحات به عربستان شده‌اند؛ آلمان قول بازنگری در فروش تسلیحات نظامی در آینده به عربستان را داده است و دولت بلژیک نیز از اعطای مجوز صادرات به منظور انتقال تسلیحات به عربستان خودداری کرده است. فعالان کانادایی نیز در سایه قرارداد ۱۵ میلیاردی کانادا با ریاض به منظور خرید خودروهای زرهی رزمی که بزرگترین قرارداد صادرات سلاح محسوب می شود که کانادا امضا کرده، در حال فشار بر دولت خود هستند.

آمریکا و اروپا در حالی که با ژستهای دیپلماتیک و بشردوستانه با برگزاری نشستها و کنفرانسهای ظاهری به دنبال پایان دادن به جنگ خونین یمن هستند که با صادرات پیشرفته‌ترین و مدرن‌ترین تجهیزات نظامی به عربستان در به خاک و خون کشیده شدن غیرنظامیان و ویرانی این کشور سهیم هستند. «سلاح در برابر جان» شیوه‌ای است که واشنگتن و متحدانش در دستور کار قرار داده اند و جز فروش تسلیحات نظامی نه به زندگی یمنی‌های می اندیشند و نه برای آنها ارزشی قائلند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=183282

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر