1

کاخ سفبد بعد از انتقاد اوباما از کامرون درباره لیبی، با وی اعلام همبستگی کرد

  • کد خبر : 183442
  • ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۷:۰۳

یکی از سخنگویان دولت انگلیس اعلام کرد « ما موافق هستیم که چالش های دشواری در لیبی هست که باید بر آنها غلبه کرد. اما همان طور نخست وزیر بارها تکرار کرده است، به کمک غیر نظامیان بی گناهی شتافتن که قربانی شکنجه و قتل رهبر خود بودند، گزینه خوبی بود ».

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، بعد از سخنان انتقاد آمیز باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا درباره رفتار نخست وزیر انگلیس روز بعد از مداخله نظامی در لیبی در سال ۲۰۱۱، کاخ سفید روز جمعه بر همبستگی در روابط با دیوید کامرون تاکید کرد.
بعد از انتشار روز پنجشنبه سخنان اوباما که واکنش شدیدی را در برخی از روزنامه های انگلیسی برانگیخت، جاش ارنست، سخنگوی دولت آمریکا خاطر نشان کرد دو رهبر (اوباما و کامرون) «روابط کاری به ویژه موثری را برقرار کرده اند ».
جاش ارنست همچنین گفت « هنگامی که ما با چالش های مربوط به امنیت ملی کشورمان مقابله می کنیم، کامرون شریک و متحد ما است ».
اوباما در مصاحبه ای که در مجله آتلانتیک منتشر شد، به شرایطی پرداخت که در آن ائتلافی با فرانسه و انگلیس تشکیل داد که بعد این ائتلاف به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو واگذار شد. این ائتلاف در سال ۲۰۱۱ به حملات هوایی در لیبی اقدام کرد که در نتیجه آن رژیم معمر قذافی، رهبر سابق لیبی سقوط کرد.
اوباما با اشاره به سقوط حکومت لیبی که به ویژه به قدرت گرفتن گروه تکفیری صهیونیستی داعش منتهی شده است، خاطر نشان کرد « لیبی در هرج و مرج فرو رفته است ».
وی همچنین افزود «وقتی از خود می پرسم که چرا اوضاع در لیبی به این شکل بد پیش رفت، متوجه می شوم که من متقاعد شده بودم اروپایی ها – با توجه به نزدیک بودن آنها به لیبی- در دنبال کردن اوضاع لیبی بیشتر دخالت خواهند کرد».
اوباما افزود اما بعد از مداخله نظامی در لیبی کامرون «با چیزهای دیگری سرگرم شد».
اگرچه روزنامه ایندیپندنت به «حمله بی سابقه» یک رئیس جمهور در راس کار آمریکا به رهبر انگلیس اشاره کرده است اما دولت انگلیس از تشدید اختلاف خود داری کرد.
یکی از سخنگویان دولت انگلیس اعلام کرد « ما موافق هستیم که چالش های دشواری در لیبی هست که باید بر آنها غلبه کرد. اما همان طور نخست وزیر بارها تکرار کرده است، به کمک غیر نظامیان بی گناهی شتافتن که قربانی شکنجه و قتل رهبر خود بودند، گزینه خوبی بود ».
سخنگوی دیگر دولت انگلیس خاطر نشان کرد «تماس های منظمی میان کاخ سفید و نخست وزیر انگلیس وجود داشت و همیشه روابطی ویژه و محوری» میان دو کشور وجود داشته است.
کریستوفر میر (Christopher Meyer)، سفیر سابق انگلیس در آمریکا در صفحه اختصاصی خود در تویتر این موضوع را به منزله «طوفان در یک فنجان چای» ارزیابی کرد.
جاش ارنست یادآور شد اوباما پیش تر -به ویژه در برابر مجمع عمومی سازمان ملل متحد- از شیوه ای که اوضاع بعد از مداخله نظامی در لیبی مدیریت شد، انتقاد کرده بود.
جاش ارنست افزود « رئیس جمهور اذعان کرده بود که بخشی از مسئولیت نیز به عهده آمریکا است ».
به گفته سخنگوی دولت آمریکا، سخنان رئیس جمهور این کشور در این مصاحبه تکرار این مطلب بوده است که « آمریکا نمی تواند و نباید در موضعی قرار گیرد که پلیس جهان به حساب آید ».
لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=183442

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر