1

اطلاع رسانی ضعیف بانک مرکزی پاشنه آشیل دولت

  • کد خبر : 184981
  • ۱۷ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۶

متاسفانه بانک مرکزی با اطلاع رسانی های ضعیف خود در اکثر موارد به جای آرامش بخشیدن به مردم و دولت باعث ایجاد بیشتر تنش شده است. مردم هنوز مسئله موسسات مالی را فراموش نکرده اند که با سوئیفت مواجه شده اند.

سیستم سوئیفت جهت ارسال و دریافت هرگونه پیام ارزی در بین واحدهای ارزی بانکهای داخل کشور و بانکهای خارج از کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حال حاضر تمام بانکهای داخلی ایران از طریق خطوط Leased و یا ماهواره به یک مرکز به نام SAP در بانک مرکزی متصل گردیده و از طریق سیستم ماهواره‌ای پیامها را برای بانکهای مورد نظر ارسال می‌نمایند. این سیستم جهت سرعت بخشیدن به انجام معاملات ارز و جلب رضایت مشتریان و همچنین هماهنگی تمام عملیات ارزی در سطح جهانی با استفاده از یک نرم‌افزار استاندارد مورد توجه واقع گردیده‌است.

عضویت ایران در سوئیفت
طرح عضویت ایران در شبکه سوئیفت، در سال ۱۳۶۴ توسط کارشناسان بانک مرکزی ایران ارائه شد ولی با توجه به شرایط جنگی ایران، این طرح به فرجام نرسید تا اینکه در سال ۱۳۶۹، بانک مرکزی، این موضوع را در دستور کار خود قرار داد و پس از آماده‌سازی سیستم بانکی ایران در این خصوص، تقاضای خود مبنی بر عضویت خود را در اواخر ۱۳۷۰ ارائه داد. در آذر ۱۳۷۱، درخواست ایران پذیرفته شد و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، به همراه بانک‌های صادرات، ملی، تجارت، ملت و سپه به عضویت این شبکه درآمدند.
با اوج گرفتن منازعات در خصوص برنامه هسته‌ای ایران، شبکه سوئیفت ایران از روز شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۰ ساعت ۴ عصر به وقت گرینویچ در راستای تحریم‌های اروپایی قطع شد.
با دستیابی به توافق جامع و نهایی هسته‌ای وین در خصوص برنامه هسته‌ای ایران بین ایران و کشورهای گروه ۵+۱ (یا ۳+۳) شامل جمهوری خلق چین، فرانسه، آلمان، فدراسیون روسیه، انگلیس و ایالات متحده آمریکا در روز سه شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۴، ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران درباره امکان اتصال سوئیفت به همه بانک‌های کشور، اظهارداشت: سوئیفت به عنوان مرکز نقل و انتقالات بانکی از هم‌اکنون می‌تواند عملیات خود را در ایران آغاز کند. و در نهایت در تاریخ ۲۷ دی ۱۳۹۴ در ساعت هشت و چهل و پنج دقیقه به وقت تهران با اجرای برجام تحریم سوئیفت از ایران برداشته شد. همچنین پس از لغو تحریم ها بانک های تجارت، رفاه کارگران، توسعه صادرات، سپه، پست بانک، صنعت و معدن، بانک ایران و اروپا، بانک توسعه همکاری، سینا، ملت و ملی به سوئیفت متصل شدند. لازم به ذکر است پیش از این، بانک های دی، سامان، پاسارگاد، پارسیان، مسکن و کشاورزی به سوئیفت متصل بوده اند.

آغار جنجال
بعد از رفع تحریم ها مسئله ای که خیلی روی آن تاکید شد فعال شدن سوئیفت بود و به نوعی به تیتر یک روزنامه ها در حدود ۸۰روز گذشته تبدیل شده است و از یک مسئله عادی به یک بحران و اختلاف اصلی بین مسولین تبدیل شد.
در ذیل به مواضع متناقض دولتمردان در رفع تحریم سوئیفت به صورت تیتر وار در دو ماه گذشته اشاره خواهیم کرد:
روحانی: امروز هزار ال‌سی در بانک‌های مختلف باز شد
– فعالان اقتصادی و منتقدان: بانک‌ها در روز تعطیل چطور می‌توانند ال سی باز کرده باشند؟
– تصحیح سخنان روحانی توسط سیف/ ۱۰۰۰ ال سی به مرور گشایش می یابد
– عسگراولادی: لغو تحریم سوئیفت دروغ است
– همراهی ذوق‌زدگان برجام با منتقدان:۱۰۰۰ ال‌سی فعال نیستند و پولی جابجا نمی‌شود
بانک مرکزی:۱۲ بانک ایرانی به سوئیفت وصل شدند /رویترز: وصل نشده‌اند
– وعده مجدد سیف برای اتصال ۹ بانک ایرانی به سوئیفت و عدم تحقق آن
– ظریف اتصال سوئیفت را حاصل سفر خود به بروکسل خواند(یک ماه بعد از لغو تحریم ها)
– گشایش ال سی اروپایی در انتظار اذن خزانه‌داری آمریکا/ اتصال سوئیفت و ال‌سی به سال بعد موکول شد
– رئیس‌جمهور اتریش خیال همه را راحت کرد: سوئیفتی باز نشده است

یک مسئله ساده که دارای یک جواب هم بیشتر نیست متاسفانه تبدیل به یک موضوع پیچیده شده که باعث تمسخر ایران در سطح جهان شده است و چهره ایران اسلامی را خراب ودست رسانه های معاند را باز کرده که هر روز به اختلاف بین مسولین ایران اشاره کنند.

فارغ از اینکه سوئیفت متصل شده و یا خیر به نظر می رسد اطلاع رسانی صحیح و شفاف بانک مرکزی شاه کلید این بحران می باشد.اگر روز اول روابط عمومی بانک مرکزی با دعوت اصحاب رسانه موضوع را روشن می کردو یک اتصال سوئیفتی برقرار و نتیجه را به صورت شفاف اعلام می کردند دیگر شاهد این همه جنجال نبودیم.

البته در چند روز گذشته با فشار های عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه این امر محقق شد ولی باز هم با اقدام غیر کارشناسانه روابط عمومی بانک مرکزی ، با دعوت از تعداد معدودی از رسانه های خاص نتوانستند به جنجال سوئیفت پایان دهند.
متاسفانه روابط عمومی بانک مرکزی اقدامی را که باید سه ماه پیش انجام می داد را در روز دوشنبه ۱۶/۱/۹۵ با دعوت از تعداد کمی از خبرنگاران خاص محقق کرد ولی به دلیل انتخاب گزینشی خبرنگاران و اصحاب رسانه این موضوع به بحرانی جدید تبدیل شده است.چگونه وقتی یک بانک نشست خبری با موضوع عادی می گذارد حدود ۲۰۰ خبرنگار می روند و برای برنامه ای به این مهمی حتی تعداد خبرنگاران به ۱۰ نفر نمی رسد!!!

راه حل:
به رئیس کل بانک مرکزی پیشنهاد می دهیم که اگر واقعا سوئیفت برقرار شده است ، هر کس که می‌گوید سوئیفت برداشته نشده را طبق جدول مشخص و در یک بازه کوتاه مدت به اتاق سوئیفت در بانک مرکزی ببرند و از نزدیک ببیند که سوئیفت برقرار شده یا خیر.

متاسفانه بانک مرکزی با اطلاع رسانی های ضعیف خود در اکثر موارد به جای آرامش بخشیدن به مردم و دولت باعث ایجاد بیشتر تنش شده است. مردم هنوز مسئله موسسات مالی را فراموش نکرده اند که با سوئیفت مواجه شده اند. هیچگاه نباید فراموش کنیم که وظیفه اصلی بانک مرکزی ایجاد آرامش در بازار می باشد امری که تا به حال زیاد در آن موفق نبوده است.

منبع: شما نیوز

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=184981

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر