3

زلزله شب گذشته یک مانور خوب بود/ نمی توانیم بگوییم زمین‌لرزه تهران زلزله اصلی بود

  • کد خبر : 239926
  • ۰۱ دی ۱۳۹۶ - ۱:۰۶

بررسی زلزله چهارشنبه شب تهران و راه‌های پیشگیری از عواقب آن موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری پنجشنبه سی‌ام آذرماه بود.

زلزله شب گذشته یک مانور خوب بود/ نمی توانیم بگوییم  زمین‌لرزه تهران زلزله اصلی بودبه گزارش افق نیوز/ بررسی زلزله چهارشنبه شب تهران و راه‌های پیشگیری از عواقب آن موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری امشب سی‌ام آذرماه بود که با حضور محمد حسین مقیمی استاندار تهران و  بهنام سعیدی سخنگوی ستاد مدیریت بحران کشور برگزار شد.

بهنام سعیدی سخنگوی ستاد مدیریت بحران کشور با اشاره به اینکه زمین لرزه شب گذشته ساعت ۲۳ و ۲۷ دقیقه با بزرگی ۵ و ۲ دهم ریشتر در عمق ۱۵ کیلومتری زمین رخ داد، به طوری که ۱۶ کیلومتر با کرج و ۴۰ کیلومتر با تهران فاصله داشت، گفت: اولین تماس را وزیر کشور با رئیس سازمان مدیریت بحران داشتند و همه اعضای ستاد در جلسه حضور پیدا کردن ، همه اعضای می دانند که باید کجا حضور داشته باشند.

سخنگوی ستاد مدیریت بحران کشور با بیان اینکه در کوتاه‌ترین زمان دستگاه‌های مختلف امدادرسانی آب ، برق، گاز و اورژانس آماده باش بودند گفت: تیم‌های امدادی بلافاصله به ملارد اعزام شد تا وضعیت را بررسی کنند به طوری که خوشبختانه مصدومی که تحت تاثیر مستقیم زلزله باشد نداشتیم اما مردم وحشت کرده بودند و در حال فرار تعدادی مصدوم شدند اما میزان جراحات آن‌ها جدی نبود.

سعیدی با اشاره به اینکه جلسه ستاد مدیریت بحران نیم تا ۴۵ ساعت بعد از حادثه تشکیل شد، افزود: از مردم تشکر می‌کنیم، زیرا آنها واکنش و همکاری خوبی داشتند، تیم‌های عملیاتی به مناطق مورد نظر اعزام شدند، در زلزله تهران همه مردم تجربه کردند که باید چه کار کنند.

وی با اشاره به اینکه زلزله شب گذشته تهران یک زمین لرزه واقعی و یک مانور خوب بود، اظهار کرد: ۱۴ کارگروه تخصصی داریم که دستورالعمل ها و شرح وظایف آنها کاملاً مشخص است.

سخنگوی ستاد مدیریت بحران کشور با اشاره به اینکه در زلزله دیشب همه دستگاه‌های اجرایی امکاناتشان را در اختیار سازمان ستاد مدیریت بحران قرار دادند عنوان کرد: مدیران و مردم باید آموزش های لازم را فرا بگیرند، شرایط تهران با یک شهر کوچک متفاوت است. تهران جمعیت ۷- ۸ میلیونی دارد که اگر این تعداد بیرون بیایند کار اسکان آنها پیچیده می شود.

سعیدی افزود : هلال احمر طرح های خادم، دادرسی و آموزش خانه به خانه را دارد و مردم باید در طی بازده زمانی چهار ساله آموزش‌های لازم را فرا بگیرند.

وی با اشاره به اینکه سازمان مدیریت بحران سازمانی بین بخشی است، گفت: در اتفاقات این چنینی همه باید دست به دست هم دهند، معمولا در بحران‌ها، نوک پیکان حمله به سمت ستاد مدیریت بحران است، این در حالی است که همه باید پاسخگو باشیم.

سعیدی با بیان اینکه مردم باید اخبار را از صدا و سیما، خبرگزاری‌های رسمی و مسئولین ذی‌صلاح و ذی‌ربط دنبال کنند افزود: از مردم خواهش می‌کنیم به شایعات توجه نکنند، شب زلزله پیامک‌های به مردم ارسال شد، لذا باید اذعان داشت که این پیامک ها در طول سال به مردم ارسال می‌شود به طوری که توضیح هایی که به مردم داده خواهد شد، سوخت به اندازه کافی وجود دارد و دلیلی بر تجمع مردم نیست.

 محمد حسین مقیمی استاندار تهران در ادامه برنامه با اشاره به اینکه مدیریت بحران به آموزش همگانی باید توجه کند گفت: مدیریت بحران این حادثه با استان تهران بود. برای استانی که حدود ۱۴ میلیون نفر جمعیت دارد باید یکسری امکانات را در استان داشته باشیم به طوری که حدود ۲۰ درصد نسبت به شاخص ها کمبود وجود داشت، البته این امکانات در زلزله کرمانشاه استفاده شده بود.

استاندار تهران با بیان اینکه در رابطه با آموزش خیلی عقب هستیم و باید کارهای بسیاری صورت گیرد افزود: در موضوع امنیت تمام دستگاه‌های امنیتی، انتظامی، ارتش و سپاه کمیته امنیتی خود را تشکیل دادند به طوری که تقسیم وظایف به خوبی صورت گرفت.

مقیمی با بیان اینکه در تهران تخت بیمارستانی باید اضافه شود و در ساخت بیمارستان های جدید تسریع صورت گیرد عنوان کرد: ۱۶ شهرستان استان تهران آمادگی کمک داشتند به طوری که شهردارها و دهیار ها فعال بودند.

وی با اشاره به اینکه در یک ساعاتی از شب با کمبود بنزین مواجه بودیم اما سریعاً تامین شد افزود: در جلسه ستاد مدیریت بحران تصویب شد تا همه دستگاه‌های دولتی، بیمارستان‌ها و ادارات، ژنراتورهای خود را تامین کنند تا اگر با مشکلی مواجه شدیم از برق موقت استفاده کنیم.

استاندار تهران با بیان اینکه همه دستگاه‌ها باید خود را آماده کنند تا دیگر از کسی سوالی نداشته باشیم خاطرنشان کرد: ۱۰ درصد از خانه های روستایی باید مقاوم سازی شود.

علی مرادی رئیس مرکز لرزه نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در ادامه برنامه روی خط تلفنی آمد و با اشاره به اینکه خورده‌لرزه‌ها از یکی دو ماه قبل ثبت شده بود و نگرانی ما به مسئولین منتقل شد گفت: هیچ چیزی به عنوان پیش بینی زلزله وجود ندارد.

وی با بیان اینکه ما نمی توانیم بگوییم که زمین لرزه تهران زلزله اصلی بود و نمی‌توان نسبت به این موضوع به صورت قطعی پاسخ داد اظهار کرد: فعالیت خاصی که بگوییم گسل تهران بعد از این لرزه فعال شود را مشاهده نمی کنیم.

رئیس مرکز لرزه نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران با اشاره به اینکه دوره بازگشت زلزله را ۱۵۰- ۲۰۰ سال دانسته اند گفت: گاهی اوقات در یک بازده طولانی زمین‌لرزه نداریم، اما در یک مقطعی کشور تحت تاثیر زلزله قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه باید همیشه آماده باشیم ادامه داد: ایران مثل نگین قرمزی در نقشه خطر لرزه می‌درخشد، در هیچ جای دنیا علمی نداریم که زلزله را پیش بینی کند.

مرادی با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد از لحاظ تعداد پس لرزه آنچه انتظار داشتیم رخ نداده است گفت: گسل‌ها با هم تفاوت دارد، زلزله دیشب تهران ۱۴ پس لرزه داشت که بزرگترین آن دو دهم ریشتر بود.

وی با اشاره به اینکه بارها گفته شده که گسل تهران از لحاظ لرزه فعال است، افزود: برخی مواقع خورده لرزه داریم و اکثر آنها به لرزه خاصی ختم نمی‌شود.

رئیس مرکز لرزه نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران با اشاره به اینکه تا کنون فعالیت لرزه ای را در گسل شمال تهران ثبت نکرده ایم افزود : فعالیت خاصی که بگوییم گسل تهران بعد از این لرزه فعال شده را مشاهده نمی کنیم، اما همه مسئولین و مردم باید گوش به زنگ باشند و از این زلزله درس عبرت بگیریم ، امیدوارم سریال سری های لرزه ای که داخل آن قرار گرفته ایم کمترین صدمات و تلفات را داشته باشد .

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=239926

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر