6

تکلیف رییس دانشگاه آزاد قطعا در جلسه ۲۱ دی مشخص می‌شود

  • کد خبر : 24540
  • ۱۷ دی ۱۳۹۰ - ۹:۵۱

رییس دانشگاه آزاد در روز بیست و یکم دی انتخاب می‌شود و کار تعیین تکلیف ریاست دانشگاه آزاد تا آخر دی ماه به سرانجام می‌رسد.

دومین جلسه هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه مباحث مربوط به ریاست این دانشگاه، چهارشنبه ۲۱ دی ماه در دفتر هیات امناء تشکیل می‌شود؛ جلسه‌ای سرنوشت‌ساز که تنها دستورکار آن “تعیین رییس دانشگاه آزاد” از میان گزینه‌های پیشنهادی است.

دکتر «محمود احمدی‌نژاد» رییس‌جمهور و رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی با تعیین ضرب‌الاجل یک ماهه، ماموریت تشکیل جلسه هیات امناء و انتخاب رییس پیشنهادی را به «کامران دانشجو» وزیر علوم واگذار کرد.

جلسه نخست هیات امنای دانشگاه آزاد که با حضور  علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی، سیدحسن خمینی و حمید میرزاده، کامران دانشجو، مرضیه وحید دستجردی و محمد محمدیان، فرهاد دانشجو، یزدی صمدی، فریدون عزیزی و عبدالله جاسبی در تاریخ ۳۰ آذر ماه به مدت چهار ساعت به طول انجامید،  به جز انتخاب هاشمی رفسنجانی به عنوان رییس هیات امناء و تعیین تاریخ و تعیین دستور کار جلسه دوم، برون‌داد دیگری نداشت.

از سوی دیگر ماموریت یک ماهه دانشجو برای تعیین رییس ‌دانشگاه آزاد روزهای پایانی خود را می‌گذراند و براین اساس وزیرعلوم در پاسخ به پرسش ایسنا تاکید می‌کند: « هر میزان ساعتی که این جلسه طول بکشد، رییس دانشگاه آزاد در روز بیست و یکم دی انتخاب می‌شود و کار تعیین تکلیف ریاست دانشگاه آزاد تا آخر دی ماه به سرانجام می‌رسد.»

وزیر علوم در عین حال با رد تمامی شایعات و گمانه‌زنی‌های سیاسی در این ماجرا، خاطرنشان می‌کند: « هیچ پیش‌دستی سیاسی مطرح نبوده است.»

امروز در حالی که کمتر از یک هفته تا برگزاری جلسه‌ای که به جلسه “سرنوشت” دانشگاه آزاد معروف شده، باقی مانده است، اسامی ‌آشنایی به عنوان گزینه‌های پیشنهادی مطرح می‌شوند؛ اسامی گوناگونی همچون “سلیمانی وزیر سابق ارتباطات، علی‌اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری و وزیر اسبق امور خارجه، سرورالدین رییس سازمان سنجش و غلامعلی افروز رییس سازمان روانشناسی، فرهاد رهبر رییس دانشگاه تهران و فرهاد دانشجو رییس سابق دانشگاه تربیت مدرس.

بر کسی پوشیده نیست که اگر چه عبدالله جاسبی، رییس کنونی دانشگاه آزاد از جمله گزینه‌های مطرح برای ابقاء در این کرسی است، اما شنیده‌ها حاکیست که متولیان این دانشگاه و هیات امنا سه تن از مدیران خود چون محمدصادق مهدوی معاون هماهنگی دانشگاه آزاد، کریم زارع معاون پارلمانی دانشگاه‌ آزاد و علی‌محمد رنجبر عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف و رئیس منطقه پنج را برای تصدی‌گری این مسئولیت پیشنهاد داده است.

حال با توجه به پیشنهاد این نامزدها از سوی دانشگاه‌ آزادی‌ها و بیان جملاتی از سوی جاسبی در سخنرانی‌های اخیر،و بیان جملاتی همچون ” من فقط یک سرباز کوچکی از این انقلاب هستم”، “فرقی نمی‌کند کجا باشم، تا آخر عمر در خدمت مردم هستم،” و “شاید وقتی بگویند، برو، بدم نیاید تا کارهای نیمه تمامی که دارم را انجام دهم” همگی زمزمه‌های رفتن جاسبی را بیش از پیش پر‌رنگ‌ترمی‌کند .

تهیه وصیت‌نامه دانشگاه آزاد و درج عبارت «برادران! جاسبی کوچک‌تر از آن است که ریاست مطلقه بر دانشگاه داشته باشد.» نیز مهر تایید دیگری بر این امر است.

از سوی دیگر وزیر علوم در عین حال در نخستین جلسه هیات امنا، با توجه به نبود شناخت کافی اعضاء از نامزدهای احتمالی ریاست دانشگاه آزاد، مهلت ۱۰ روزه‌ای را برای ارسال سوابق نامزدها تعیین کرده بود؛ مهلتی که روز شنبه ۱۰ دی ماه پایان یافت.

در این میان «فرهاد دانشجو» عضو هیات امنای دانشگاه آزاد، اولین شخصی بود که با وجود آن‌که نامش بارها از طریق سایت‌های خبری و برخی افراد به عنوان گزینه‌ ریاست دانشگاه آزاد مطرح شده بود، انصراف خود را اعلام کرد.

وی در این باره به ایسنا می‌گوید:« بنده از کاندیداتوری ریاست دانشگاه آزاد انصراف داده‌ام و به هیچ عنوان مسئولیت ریاست دانشگاه آزاد را قبول نمی‌کنم؛ در تماسی هم که در این باره انجام شد انصراف خود را اعلام کردم.»

وی در عین حال به پیشنهادهای خود برای رییس جدید دانشگاه آزاد اشاره می‌کند و می‌افزاید: « بنده، دکتر سلیمانی وزیر سابق ارتباطات، دکتر شجاعی‌فرد و دکتر فرهاد رهبر را پیشنهاد داده‌ام.»

البته “فرهاد رهبر”، پس از فرهاد دانشجو دومین فردی است که از کاندیداتوری ریاست دانشگاه آزاد انصراف داده است و پس از آن “سعید سهراب‌پور” رییس سابق دانشگاه صنعتی شریف نیز در گفت‌وگو با ایسنا از عدم پذیرش پیشنهاد کاندیداتوری ریاست دانشگاه آزاد خبر داد و از لیست نامزدها خارج شد.

در لیست‌های مطرح درباره نامزدهای ریاست دانشگاه آزاد، نام “غلامعلی افروز” رییس سازمان نظام روانشناسی به چشم می‌خورد، کاندیداتوری که برای ورود به میدان رقابت برای تصدی کرسی ریاست دانشگاه آزاد تلویحا اعلام آمادگی کرد.

او معتقد است: ” مدیریت‌های جدید می‌توانند نگاه‌های تازه و خلاقانه داشته باشند.»

با این حال «محمد حسین سرورالدین» رییس سازمان سنجش نیز نامزد دیگری که نام او از سوی برخی اعضای هیات امنا مطرح و سوابق علمی و اجرایی‌اش هم از سوی اعضای پیشنهاد کننده برای وزیر علوم ارسال کرده است.

سرورالدین هر چند رییس منطقه ۱۳ دانشگاه آزاد و از جمله افرادیست که از همان ابتدای تاسیس دانشگاه آزاد در سال ۶۱ با موسسان این دانشگاه همراه بود، اما خود را در استخدام دانشگاه تبریز و یک فرد دولتی می‌داند و معتقد است « دخالت‌های بیرونی باید در روند تغییر ریاست دانشگاه آزاد کم شود.»

او در مورد پذیرش این مسئولیت می‌گوید: « در حال حاضر نمی‌توانم در این مورد اظهارنظر کنم؛ چرا که کار پیچیده‌ای است ولی مطمئنا به آن فکر خواهم کرد.»

“حسن شجاعی‌فرد” نیز که عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت است، خبر کاندیداتوری خود را تکذیب نکرده است.

در میان گزینه‌های پیشنهادی می‌توان به نام “دکتر محمد مهدی مظاهری” اشاره کرد که بر اساس شنیده‌ها اگر چه مذاکراتی نیز با وزیر علوم انجام داده است اما هنوز در این باره اظهارنظری نکرده است.

از دیگر نامزدهایی که بارها نام او از سوی رسانه‌های خبری مطرح شد «دکتر کریمی رییس سابق دانشکده حقوق دانشگاه تهران» است که با تایید پذیرش این پیشنهاد به ایسنا می‌گوید: “پیشنهاد کاندیداتوری ریاست دانشگاه آزاد از سوی برخی از اعضای هیات امنا مطرح شده است که بنده سوابق علمی و اجرایی خود را ارسال کرده‌ام.”

کریمی معتقد است: “هر کسی در نهایت این مسئولیت را بپذیرد با کار سختی مواجه است چرا که حداقل دو سال اول را باید امور این دانشگاه را ضابطه‌مند کند.”

البته از همه این مباحث که بگذریم، نباید فراموش کرد که دانشگاه آزاد به قول کامران دانشجو “یکی از دو بال آموزش عالی کشور است” و به گفته جاسبی ” دانشگاه آزاد اسلامی بخشی از تاریخ انقلاب اسلامی شده است. ” باید توجه داشت دانشگاه آزاد را نمی‌توان در دریف سایر دانشگاه‌ها قرار داد ، این دانشگاه با داشتن یک میلیون و  ۷۰۰ هزار دانشجو، چهار میلیون فارغ‌التحصیل و ۳۰ هزار عضو هیات علمی، ۴۳۱ واحد و مرکز دانشگاهی در داخل و پنج واحد در خارج از کشور نیازمند دقت و توجه ویژه است.

مدت کمی تا مشخص‌شدن سرانجام ماجرای ریاست دانشگاه آزاد باقی مانده است، اما همچنان گزینه‌های جدیدی از سوی افراد و گروه‌های مختلف معرفی می‌شوند.

حال باید منتظر نتیجه جلسه سرنوشت‌ساز ۲۱ دی ماه ماند؛ جلسه‌ای که بنا به تاکید وزیر علوم حتی اگر ساعت‌ها به طول بینجامد در آن در مورد ریاست دانشگاه آزاد تصمیم‌گیری خواهد شد تا دید پس از سی سال چه کسی بر کرسی ریاست دانشگاه آزاد اسلامی تکیه ‌می‌زند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=24540

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر