2

هدف نهایی ایران الزاماً بستن تنگه هرمز برای مدت طولانی نیست

  • کد خبر : 26381
  • ۱۰ بهمن ۱۳۹۰ - ۹:۵۳

طبق راهبرد موزائیکی، یگان های نظامی منفردی فعال هستند که از استقلال زیادی برای تصمیم گیری در ارتباط با اقدامات خود برخوردارند

یک روزنامه آمریکایی نوشت: تهدیدهای ایران مبنی بر بستن تنگه هرمز و به غنیمت گرفتن ناوهای جنگی پنتاگون، صرفاً رجزخوانی و در حد حرف نیست.
کریستین ساینس مانیتور با مرور رزمایش چندی پیش ایران در تنگه هرمز نوشت: شاید حجم قدرت نظامی آمریکا و ایران قابل مقایسه نباشد اما ایران میراث دار ابداعات و ابتکارات دریایی است و راهبرد جنگ نامتقارنی برای ضربه زدن به توان نظامی آمریکا دارد.
این روزنامه نوشت: در رزمایش نظامی آمریکا در سال ۲۰۰۲ و شبیه سازی چنین نبردی با ایران، نابودی رزمناوهای آمریکایی به اثبات رسید. در حقیقت ایران می تواند آسیب بی اندازه ای وارد کند بدون اینکه هرگز به طور مستقیم در مقابل تجهیزات متعارف آمریکا قرار گیرد. حتی معدود حوادثی چون کار گذاشتن مین در خلیج فارس یا تاکتیک های تهاجمی قایق های کوچک ایران علیه تانکرهای نفت یا یک کشتی نیروی دریایی آمریکا می تواند نگرانی مربوط به ناامنی را تا حد غیرقابل قبولی زیاد افزایش دهد. این امر همچنین تبعات اقتصادی دامنه داری از جمله افزایش بهای نفت را به دنبال دارد زیرا تقریباً یک سوم از کل محموله های نفتی حمل شده به وسیله کشتی از طریق تنگه هرمز می گذرد.
کریستین ساینس مانیتور درباره ابعاد روانی قدرت نمایی ایران، از قول یک دیپلمات ارشد اروپایی که ۶ سال در تهران اقامت داشته، می نویسد: «هدف نهایی ایران الزاماً بستن تنگه هرمز برای مدت طولانی نیست اما صرف افزایش حق بیمه کشتیرانی و هزینه های دیگر که به ارقام نجومی می رسد، به لحاظ وارد کردن ضرر اقتصادی به غرب، به اندازه بستن واقعی تنگه هرمز سودمند است. اولاً در غرب مطمئن نیستید که ضربه می خورید یا به جای ضربه خوردن از طرف یک نیروی متعارف به وسیله قایق های مهارنشدنی یا مین ها هدف قرار می گیرید این مساله ناامنی خیلی بیشتری را در مقایسه با ناامنی حاصل از خط نبرد در موقعیت بسته شدن تنگه هرمز ایجاد خواهد کرد. تاکتیک های ایذایی ایران نقطه آغاز است. مراحل دیگر شامل استقرار توپخانه و موشک در تنگه هرمز، زیردریایی کلاس «کیلو» و زیردریایی های دیگری است که بتوان غواص ها را از داخل آن برای ضربه زدن به کشتی ها اعزام کرد.
این روزنامه آمریکایی با اشاره به ساختار نبردهای موزائیکی سپاه و نقش آفرینی ویژه نیروهای بسیج نوشت: طبق راهبرد موزائیکی، یگان های نظامی منفردی فعال هستند که از استقلال زیادی برای تصمیم گیری در ارتباط با اقدامات خود برخوردارند بدون آنکه به مرکز (فرماندهی) مراجعه کنند. قایق های سریع السیر با تریلرهایی به مکان های ساحلی حمل می شوند و دستور از نوع مأموریت می گیرند که موظف نخواهند بود با فرماندهی خود در تماس بمانند. اما عملیات تلافی جویانه ایران احتمالاً به تنگه هرمز محدود نخواهد شد. دیپلمات اروپایی مذکور با اشاره به گروه های مبارز فعال در مرزهای اسرائیل گفت، این تنها یک بعد از راهبرد بازدارنده آنها است تهدید در عراق و افغانستان و گروه های حزب الله و حماس که می توانند فعال باشند».

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=26381

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر