3

خدا کند چراغ حوزه مجتهدی روشن بماند

  • کد خبر : 27061
  • ۱۴ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۷

یکی از ویژگی‎‎های بارز و شاخص آیت‎الله «احمد مجتهدی تهرانی» شاگردپروری و یکی از باقیات صالحات ایشان، شاگردان خوب و مبرزی‎ست که تقدیم حوزه‎‎های علمیه و جامعه اسلامی کرده‎اند؛ نمونه آن حضرت آیت‎الله «رضا استادی» است که خود از علما و اساتید حوزه‎‎های علمیه بوده و صاحب تألیفات بسیار است. با آیت‎الله استادی که از […]

یکی از ویژگی‎‎های بارز و شاخص آیت‎الله «احمد مجتهدی تهرانی» شاگردپروری و یکی از باقیات صالحات ایشان، شاگردان خوب و مبرزی‎ست که تقدیم حوزه‎‎های علمیه و جامعه اسلامی کرده‎اند؛ نمونه آن حضرت آیت‎الله «رضا استادی» است که خود از علما و اساتید حوزه‎‎های علمیه بوده و صاحب تألیفات بسیار است. با آیت‎الله استادی که از شاگردان قدیمی مرحوم مجتهدی تهرانی محسوب می‎شود به گفت‎و‎گو نشستیم.

در مورد سابقه آشنایی و تلمذ خود در محضر مرحوم آیت‎الله مجتهدی توضیح بفرمایید.
تازه با مسجد امین‎الدوله بازار تهران و آیت‎الله حاج میرزا کریم حق‎شناس که امام جماعت آن بود آشنا شده و دوستانی مسجدی و مذهبی پیدا کرده بودم که به فکر خواندن درس‎‎های حوزوی افتادم. آیت‎الله مجتهدی صبح‎‎ها در مسجد سیدعزیزالله بازار تهران در حجره‎ای کتاب جامع‎المقدمات و شب‎‎ها در مسجد کوچکی که نزدیک مسجد امین‎الدوله بود، تفسیر قرآن و معراج‎السعاده و مانند این‎‎ها را تعلیم داده و تدریس می‎کرد. بنده هم توفیق و افتخار حضور در این دو جلسه نصیبم شد و حضور در محضر ایشان ادامه پیدا کرد، بنابراین همواره خود را شاگرد ایشان دانسته و می‎دانم.

جایگاه مرحوم آیت‎الله مجتهدی در حوزه‎‎های علمیه را چگونه ارزیابی می‎کنید؟
از خدمات فراموش‎نشدنی ایشان تربیت و پرورش شاگردان و طلاب عزیز بود که نوعا در پاکی، دیانت و جدیت در درس نمونه بودند و هر سال گروهی از این عزیزان به حوزه قم اعزام شده و به درس خود ادامه می‎دادند و اگر بگوییم صد‎‎ها روحانی مؤثر، چند سال آغاز طلبگی خود را در خدمت ایشان بوده و در خدمات خود وامدارشان هستند سخن گزافی نیست.

سطح علمی مدرسه آیت‎الله مجتهدی در مقایسه حوزه‎‎های مطرح قم چگونه بود؟
حوزه آیت‎الله مجتهدی مخصوصا در سال‎های اخیر در درس‎‎های ابتدایی، سطح و سطوح عالیه از بهترین حوزه‎‎ها بود و برای کسانی‎که نمی‎توانستند به حوزه علمیه قم مشرف شوند، بدیلی بسیار خوب به‎حساب می‎آمد و از اساتید ورزیده و خبره‎ای در آن مدرسه استفاده می‎شد.

نقش مرحوم آیت‎الله مجتهدی در مطرح شدن دوباره مکتب تهران در مدارس علمی را چگونه ارزیابی می‎کنید؟
تا پیش از پیروزی انقلاب مدارس حوزوی تهران به‎جز دو سه مدرسه، تقریبا از درس و بحث خالی بود و فقط محل سکونت و رفت و آمد برخی از روحانیون به‎حساب می‎آمد و در مدرسه‎‎هایی که درس و بحث داشتند غالبا طلاب ابتدایی پذیرش نمی‎شدند و برنامه منظمی برای آنان وجود نداشت و معمولا هرکس که می‎خواست طلبه شود به حوزه علمیه قم می‎رفت و آن‎قدر که به‎خاطر دارم برخی از بازاری‎‎های درس خوانده و نیز برخی از روحانیون و امامان جماعت مساجد فقط شب‎‎ها و یا صبح زود برای تعدادی از جوانان بازاری و غیره تدریس می‎کردند. آیت‎الله مجتهدی از صفر با پشتکار و نشاط شروع کرد و در آغاز شاید مجموع طلبه‎‎های ایشان به ۱۰ نفر نمی‎رسیدند، اما کم‎کم به‎خاطر ویژگی‎‎های‎شان مورد تأیید و اعتماد علما و مراجع آن دوران قرار گرفتند و حوزه‎شان بسیار قوی و گسترده شد. از این‎رو می‎توان گفت حوزه علمیه تهران را که در حال به فراموشی سپرده شدن بود دوباره زنده کردند، به‎گونه‎ای که گاهی برخی از علما به طلاب سفارش می‎کردند که اصرار به رفتن قم نداشته باشید، زیرا این حوزه برای درس‎‎های سطح و سطوح عالیه از قم عقب‎تر نیست و حتی از برخی جهات برای برخی طلاب سودمند‎تر است.

به‎نظر شما نگاه مراجع تقلید و فضلای حوزه به شاگردان و طلاب مدرسه آیت‎الله مجتهدی چگونه است؟
بی‎مبالغه عرض کنم مراجع تقلید دامت برکاتهم و اساتید معظم حوزه قم، طلاب اعزامی از حوزه آیت‎الله مجتهدی را همواره به چشم احترام و این‎که هم در درس جدی و هم در رعایت زی‎طلبگی دقت دارند ملاحظه می‎کردند و برای آنان ارزشی ویژه قائل بوده و هستند.
وظیفه بازماندگان آیت‎الله مجتهدی برای ادامه یافتن فعالیت‎‎های مدرسه و افول نکردن آن چیست؟
الحمدلله پس از وفات ایشان مدرسه و حوزه ایشان به‎کار خود ادامه داده و از اساتید ورزیده استفاده می‎شود و امیدوارم این چراغ که یادگار آن استاد عزیز است، روشن و پرنور و نورانی‎کننده باقی بماند.

برخی معتقدند که آیت‎الله مجتهدی در مواردی از جمله سخت‎کوشی برای درس و بحث به طلاب سخت‎گیری می‎کردند، نظر شما چیست؟
به‎نظر حقیر آن‎چه بیش از هر چیز در شاگرد پروری و جذب افراد پیرامون ایشان تأثیر داشت ارتباط صمیمی آیت‎الله مجتهدی با شاگردان بود، آن‎‎ها را تحویل می‎گرفت و با نصایح شیرین و محکمی که واقعا درس زندگی و راهنمای رسیدن به قدس و تقوی بود، آن‎‎ها را جذب خود می‎کرد.

نظر شما در مورد شیوه‎‎های خاص شاگردپروری آیت‎الله مجتهدی و توجه ویژه ایشان به «ظاهر» طلاب و روحانیون و شکل پوشش آن‎‎ها چیست؟
ایشان برای رعایت زی‎طلبگی بسیار جدی بود و اعتقاد داشت که طلبه و روحانی باید از برخی مزایا و نیز برخی رفت و آمد‎‎ها و همچنین برخی از پوشش‎‎ها و قیافه‎‎ها چشم‎پوشی و اجتناب کند و وقار روحانیت و پاکی روش و منش او از وضع ظاهر و قیافه او هم پیدا باشد و این را برخی به‎عنوان سخت‎گیری عنوان و گله می‎کردند که باید گفت سلیقه‎‎ها مختلف است و هیچ‎کس جز انبیاء و ائمه (علیهم‎السلام) معصوم نیستند.
برخی معتقدند جایگاه عرفانی مرحوم آیت‎الله مجتهدی در سایه مراتب علمی ایشان مانده، نظر شما چیست؟
ایشان روحانی ممتاز و خدوم و در صدد احیای امر اهل‎بیت (علیهم‎السلام) بود و چه عرفانی از این بهتر و سودمند‎تر است؟

آیا آخرین ملاقات با مرحوم مجتهدی را به‎خاطر دارید و نکته از آن در خاطرتان هست؟
در سال‎های اخیر، یک روز در سال در مدرسه با حضور خود ایشان منبر می‎رفتم که گویا یکی دو سال آخر نیز همین توفیق را داشتم و‎‎ همان گرمی که در آغاز آشنا شدن با ایشان احساس می‎کردم تجدید می‎شد و با این‎که شاگرد ایشان بودم، بسیار مرا مورد لطف قرار داده و خوشحال بودم که شاگردش می‎تواند برای طلاب حدیث بخواند و به اصطلاح درس اخلاق بگوید. این اخلاق را در مورد تمام طلاب خود که به موقعیتی رسیده بودند، داشت و نیز همه در هر مقامی بودند او را استاد و خود را شاگرد دانسته و همواره به او اظهار ارادت می‎کردند.
فکر می‎کنید اگر به‎جای مدرسه آیت‎الله مجتهدی، در سال‎‎های نخست طلبگی در یکی از مدارس معتبر قم یا نجف بودید، برای شما بهتر نبود؟

هیچ‎گاه چنین آرزویی نکرده‎ام! خدا را شاکرم که با حضور در محضر آیت‎الله حق‎شناس و سپس آیت‎الله مجتهدی و نیز با مرحوم حجت‎الاسلام والمسلمین حاج شیخ هادی مقدس که از منبری‎‎های معروف تهران بود، با دین، دیانت، احکام و اخلاق اسلامی آشنا شده و مسیر زندگی‎ام به‎سوی روحانیت و روحانی شدن تغییر کرد که البته به‎خاطر این‎که نتوانستم درست انجام وظیفه کنم همیشه شرمنده و استغفارکننده‎ام .

منبع: پنجره

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=27061

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر