1

راهی برای دور زدن تنگه هرمز وجود ندارد

  • کد خبر : 27520
  • ۱۹ بهمن ۱۳۹۰ - ۲۱:۲۵

بیش از ۲۰ درصد نفت مورد نیاز بازارهای جهانی معادل ۱۷ میلیون بشکه در روز از طریق تنگه هرمز ترانزیت می شود

فارس به نقل از پایگاه اینترنتی داو جونز کارشناسان انرژی هشدار می دهند در صورت مسدود شدن تنگه هرمز از سوی ایران سایر مسیرهای جایگزین نمی تواند کمبود نفت در بازارهای جهانی انرژی را تامین کند و این خطر بزرگی برای ثبات و آرامش بازار انرژی به شمار می رود.

بر اساس این گزارش اتحادیه اروپا قصد دارد از ابتدای جولای تحریم نفتی را بر ضد ایران اعمال کند و ایران نیز تهدید کرده است در صورت اعمال این تحریم تنگه هرمز را مسدود خواهد کرد. بر این اساس بیش از ۲۰ درصد نفت مورد نیاز بازارهای جهانی معادل ۱۷ میلیون بشکه در روز از طریق تنگه هرمز ترانزیت می شود .

پیتر ساند کارشناس ارشد انرژی تاکید کرد استفاده از مسیرهای طولانی تر از تنگه هرمز موجب افزایش چشمگیر هزینه های حمل و نقل خواهد شد . کویت ایران عراق قطر عربستان و امارات نفت صادراتی خود را از طریق این تنگه به بازارهای بین المللی منتقل می کنند .

بر اساس آمارهای اداره اطلاعات انرژی آمریکا طی ده ماه نخست ۲۰۱۱ میلادی بیش از ۷۰ میلیون تن گاز مایع طبیعی ال ان جی نیز از طریق این تنگه صادر شده است . در بهترین شرایط می توان روزانه ۴٫۵ تا ۵ میلیون بشکه نفت را از طریق خط لوله های جایگزین تنگه هرمز صادر کرد که در این صورت باز هم بازارهای جهانی نفت با کمبود روزانه ۱۳ میلیون بشکه نفت روبرو است .

اکثر کارشناسان انرژی بر این باورند که مسدود شدن تنگه هرمز از سوی ایران برای مدت طولانی ادامه نخواهد یافت . موسسه مالی بارکلی نیز اعلام کرد استفاده از مسیرهای جایگزین تنگه هرمز موجب افزایش هزینه های حمل و نقل و لجستیک خواهد شد . بهترین خط لوله انتقال نفت که می تواند جایگزین تنگه هرمز شود خط لوله شرق غرب است که از عربستان به دریای سرخ کشیده شده است .

بر اساس آمارهای موسسه استاندارد چارترد ظرفیت کامل این خط لوله در بهترین شرایط انتقال ۵ میلیون بشکه نفت در روز است . سایر مسیرهای جایگزین تنگه هرمز عبارتند از خط لوله نفت عراق به ترکیه، خط لوله نفت عراق به عربستان و از آنجا به لبنان و همچنین خط لوله ابوظبی که هنوز به بهره برداری نرسیده است .

کارشناسان انرژی بر این باورند که خط لوله عراق به ترکیه به دلایل سیاسی و عملیاتی قابل استفاده نیست . خط لوله نفتی ابوظبی نیز که به علت مشکلات فنی هنوز به بهره برداری نرسیده است .

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=27520

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر