2

شهردار قرچک:احداث کمربندی جنوبی قرچک بر نگهداری تپه تاریخی پوئینک اولویت دارد

  • کد خبر : 285116
  • ۱۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۷

با توجه به این‌که پروژه کمربندی جنوبی قرچک بار ترافیکی سه شهرستان را به دوش می‌کشد و برای دشت ورامین این کمربندی حائز اهمیت است، این پروژه نسبت به نگهداری بنای تپه پوئینک اولویت دارد.

تپه پوئینک

شهردار قرچک گفت: پروژه کمربندی جنوبی قرچک نسبت به نگهداری بنای تپه پوئینک اولویت دارد.

به گزارش افق آنلاین ، محسن خرمی شریف عصر جمعه در جمع خبرنگاران در خصوص خبر انتشار یافته در مورد تپه پوئینک قرچک که باید حفاظت شود، گفت: با توجه به درج مطلبی در خبرگزاری ها و فضای مجازی که توسط معاون میراث فرهنگی استان تهران انجام‌شده بود باید این را گفت که تاکنون در ۲ مرحله کاوش تپه پوئینک به اتمام رسیده و با پیگیری‌هایی که انجام شد، چیز خاصی در این تپه کشف نشد.

وی با بیان این‌که نتایج کاوش این تپه برخلاف موضعی است که در گزارش میراث فرهنگی استان تهران داده شد، افزود: گزارش‌های میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان تهران در حال حاضر موجود است و طبق بررسی کارشناسان این سازمان تپه پوئینک نمی‌تواند خللی در احداث پروژه کمربندی جنوبی قرچک ایجاد کند.

وی ادامه داد: با توجه به این‌که پروژه کمربندی جنوبی قرچک بار ترافیکی سه شهرستان را به دوش می‌کشد و برای دشت ورامین این کمربندی حائز اهمیت است، این پروژه نسبت به نگهداری بنای تپه پوئینک اولویت دارد.

خرمی شریف خاطرنشان کرد: ما اعتقادداریم که باید از آثار باستانی حفظ شود به شرطی که آثاری در آن کشف‌شده باشد که در مرحله اول این امر محقق نشد و در مرحله دوم کاوش نیز هیچ‌چیز خاصی پیدا نشده است.

شهردار قرچک در پایان تأکید کرد: ۱۵ سال از آغاز عملیات ساخت کمربندی جنوبی قرچک با صرف میلیاردها تومان اعتبار از محل منابع پروژه‌های عمرانی شهرداری می‌گذرد که فاز اول آن توسط استاندار تهران افتتاح شد و با توجه به این‌که تردد وسایل نقلیه سه شهرستان از شهر قرچک است و این موضوع شهروندان را بسیار ناراحت کرده است از شورای پژوهشی باستان‌شناسی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران درخواست داریم که نظر منطقی در این خصوص صادر کند تا مشکل این کمربندی رفع شود.

وی بیان داشت: اگر شورای پژوهشی باستان‌شناسی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران نظر به بقای تپه پوئینک دهد با توجه به این‌که تپه پوئینک در ملک شخصی قرارگرفته و سندی مجزا برای خود دارد، ایرادی برای تخریب این تپه وجود ندارد. ضمن آن که درباره خانه تاریخی «حسام لشگر» واقع در منطقه ۱۲ تهران هم با وجود داشتن ثبت ملی، دیوان عدالت اداری حکم تخریب این اثر متعلق به دوره قاجاریه را صادر کرد و مستندات اداره کل میراث فرهنگی استان تهران کارساز نبود و این اثر تاریخی تخریب شد.

تپه باستانی پوئینک که با شماره ۱۵۷۷۳ در تاریخ هشتم مرداد ماه سال ۱۳۸۶ به ثبت آثار ملی رسیده است در مسیر احداث کنار گذر جنوبی شهرستان قرچک قرار دارد که به دلیل وجود این اثر باستانی، عملیات اجرایی این پروژه ( کمربندی جنوبی)در بخشی از مسیر با مشکل مواجه شده است.

عملیات احداث کمربندی جنوبی قرچک از سال ۱۳۸۳ در دستور کار مدیریت شهری قرچک قرار گرفت که به دلیل واقع شدن تپه باستانی پوئینک در مسیر این پروژه که قرار است به شهرستان ورامین متصل شود ، تکمیل این پروژه با توقف مواجه شد. این پروژه کمربندی جنوبی شهرستان قرچک را به کمربندی جنوبی ورامین متصل می‌کند و بخش زیادی از ترافیک این ۲ شهرستان ، به این کمربندی منتقل می‌شود.

این تپه باستانی در شهرستان قرچک ، در ۳۰ کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=285116

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر