2

آمادگی تام برای انتقال دانش رباتیک به قطعه‌سازان

  • کد خبر : 29315
  • ۰۵ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۸

با همت مهندسان شرکت تام ایران خودرو و کسب تکنولوژی رباتیک، این شرکت آمادگی دارد تا دانش فنی خود در استفاده از ربات را به قطعه‌سازان نیز انتقال دهد.

سعید بهنام مدیر گروه سیستم‌های رباتیک شرکت تام ایران خودرو با بیان این مطلب یادآور شد: فرهنگ استفاده از ربات در صنعتگران ما باید نهادینه شود؛ ربات علاوه بر بهبود کیفیت محصول نهایی دقت بالاتری نسبت به نیروی انسانی دارد.

وی تصریح کرد: خوشبختانه این امکان در تام ایران خودرو فراهم شده که حتی این آموزش‌ها به صورت کاربردی با توجه به بومی شدن استفاده از تکنولوژی ربات ارایه شود و امکان تامین نیاز آنها به لحاظ نوع محصول درخواستی نیز فراهم شده است تا صنعتگران کوچک‌تر و قطعه‌سازان که نقش اصلی در کیفیت خودرو پیش از مونتاژ را بر عهده دارند، با تکنولوژی برتر آشنا شوند.

 

وی افزود: شرکت تام ایران خودرو از سال‌های گذشته از دانشجویانی که علاقه‌مند به کسب تجربه در این حوزه بودند استقبال کرده و ضمن آموزش‌های کاربردی در حوزه رباتیک و اتوماسیون صنعتی امکان مشارکت نیروی جوان و فعال تحصیل کرده را در این مقوله فراهم کرده است.

 

بهنام با تاکید بر این که با رباتیک شدن خطوط تولید خودروسازان و صنعتگران هیچ مشکلی به لحاظ لزوم کاهش منابع انسانی به وجود نخواهد آمد، یادآور شد: در اکثر خطوط بدنه که دارای تولید روزانه بیش از ۲۵ دستگاه خودرو هستند، استفاده از ربات توصیه شده است؛ چرا که اگر تیراژ تولید کمتر از مقدار یاد شده باشد استفاده از آن صرفه اقتصادی ندارد.

 

وی با اشاره به شاخص GQI به عنوان تعیین کننده کیفیت ابعادی بدنه خودرو، خاطرنشان کرد: در خطوط دستی پژو ۲۰۶ این شاخص ۱٫۵ بود که با راه اندازی سیستم رباتیک این رقم به ۰٫۴ رسید و حتی بعد از رباتیک شدن خط، کیفیت محصول تولیدی ایران از نمونه مشابه فرانسوی بالاتر رفت.

 

وی ادامه داد: بخش‌هایی که بیشتر موجب گلایه مشتریان می‌شود مربوط به قطعات منفصله است، این در حالی است که آنها کمتر در قسمت کیفیت بخش بدنه و رنگ خودرو خود شکایت دارند. لذا با تمرکز بر افزایش سطح اتوماسیون در این بخش نیز قطعا مشکل برطرف خواهد شد.

 

مدیر گروه سیستم‌های رباتیک شرکت تام ایران خودرو به ارایه آماری در خصوص استفاده از ربات پرداخت و افزود: در کشورهایی مثل امریکا، ژاپن و آلمان که هم اکنون قطب‌های خودروسازی دنیا محسوب می‌شوند به ترتیب ۳۹، ۲۳ و ۱۰ درصد کل ربات‌های دنیا تولید می‌شود و جالب است که همین کشورها به ترتیب ۲۶، ۳۶ و ۱۶ درصد از مصارف این ربات‌ها در خط تولید خود را دارند. این در حالی است که کل ربات‌های موجود در کشور ما به ۱۲۰۰ ربات نیز نمی‌رسد که این موضوع لزوم تمرکز بر مقوله رباتیک و اتوماسیون را پر رنگ‌تر می‌کند.

 

وی با اشاره به این که در یک خودروسازی بزرگ هزینه‌های استفاده از ربات حداکثر دو ساله بازمی‌گردد، تاکید کرد: امکان استفاده از ربات‌ها برای صنایع کوچک‌تر نیز فراهم است و صاحبان این صنایع نیز با استفاده از ربات‌های صنعتی می‌توانند ضمن به کارگیری آن در سه شیفت کاری هزینه‌های خود را در کوتاه‌ترین زمان جبران کنند. البته ربات‌ها بسته به نوع کار خود هزینه‌های مختلفی دارند که در صورت حمایت‌های بخش دولتی قطعا در این زمینه پیشرفت‌های قابل توجهی حاصل خواهد

منبع: ایکوپرس

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=29315

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر