2

ائتلاف ضد ایرانی و تکرار تجربه شکست خورده نشست ورشو

  • کد خبر : 293793
  • ۱۵ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۶

 اواخر مهرماه در حالی قرار است نشستی با عنوان «امنیت تردد دریانوردی» یا همان ائتلاف آمریکایی علیه ایران در پایتخت بحرین برگزار شود که مخالفت آشکار تعدادی از کشورهای مطرح جهان این ائتلاف را از همین الان به شکست کشانده و احتمالا این نشست و ائتلاف سرنوشتی بهتر از نشست ورشو نخواهد داشت.

ائتلاف ضد ایرانی و تکرار تجربه شکست خورده نشست ورشو

 اواخر مهرماه در حالی قرار است نشستی با عنوان «امنیت تردد دریانوردی» یا همان ائتلاف آمریکایی علیه ایران در پایتخت بحرین برگزار شود که مخالفت آشکار تعدادی از کشورهای مطرح جهان این ائتلاف را از همین الان به شکست کشانده و احتمالا این نشست و ائتلاف سرنوشتی بهتر از نشست ورشو نخواهد داشت.

به گزارش افق انلاین ، همه چیز از ۳۰ خرداد امسال و با تجاوز پهپاد جاسوسی آمریکا به حریم هوایی ایران و سرنگونی آن شروع شد؛ البته اقدامات خصمانه آمریکا علیه ملت ایران امر جدیدی نیست و ده ها سال سابقه دارد منتها از زمان روی کار آمدن ترامپ این سیاست در قالب راهبرد فشار حداکثری رنگ و بوی جدیدی به خود گرفته است و سرنگونی پهپاد و اتفاقات ماههای اخیر ظاهرا محمل تازه ای برای سیاستهای خصمانه آمریکا علیه ایران شده است.

چندی بعد، یعنی ۱۳ تیر امسال نفتکش حامل نفت ایران به نام گریس۱ در جبل الطارق توسط انگلیس با این بهانه توقیف شد که تحریم های اتحادیه اروپا علیه سوریه را نقض کرده است. این ادعا هم چندان مسموع نبود چرا که خود اروپایی ها هم منتقد تحریم های فرامرزی بوده اند و مشخص شد که دولت محلی در راستای اقدامات امریکا دست به چنین اقدامی زده است .البته ظاهرا هر روز ماجرای جدیدی از تلاشهای نافرجام آمریکا درباره این نفتکش منتشر می شود که آخرین آن پیشنهاد رشوه از سوی برایان هوک به کاپیتان این نفتکس بوده است.

در هر صورت ماجرای بعدی که زمینه ساز  تشویق آمریکا به پیگیری سیاست خصمانه تشکلی ائتلاف ضد ایرانی شد ماجرای استینا ایمپرو کشتی انگلیسی بود به دلیل تخلفاتی که داشت، در حال عبور از تنگه هرمز توقیف شد.

هرچند پیش از آن هم کشتی های انگلیسی در حال عبور از این آبراه دچار تخلفاتی می شدند با این حال کسانی که مسئول تامین امنیت در این منطقه بودند با حسن نیت نسبت به این خطاها چشم پوشی می کردند ولی این بار و با وجود اقدام خصمانه از سوی لندن دیگر دلیلی برای چشم پوشی وجود نداشت.

ایرنا

بعد از چند هفته کشمکش در نهایت گریس۱  از سوی مقامات محلی رفع توقیف شد و درخواستهای آمریکایی ها هم راه به جایی نبرد و گریس۱ که نامش “آدریان دریا”  شده بود تنگه جبل الطارق را ترک کرد.

آمریکایی ها با وجود مشاهده قاطعیت تهران در دفاع از منافع خود همچنان پیگیر اقدامات خصمانه علیه مردم ایران و به همین منظور دنبال ایجاد ائتلاف جدیدی در منطقه هستند تا به تصور خود با ایران مقابله کنند.

از همین رو قرار است اکتبر امسال (٢٩ و ٣٠ مهر)  نشستی در منامه پایتخت بحرین با موضوع “امنیت تردد دریایی” تشکیل و تا حدودی این ائتلاف از دید خودشان کامل شود. اگرچه وزارت خارجه جمهوری اسلامی نسبت به برگزاری این نشست به بحرین هشدار داد اما این کشور نه تنها زیر بار نرفت بلکه دلیل انجام این کار را کارشکنی ایران توصیف کرد! این اقدام البته از جهاتی ادامه نشست شکست خورده ورشو به شمار می رود که با هیاهوی زیاد برگزار شد و در نهایت دستاورد خاصی نداشت.

با این حال به نظر می رسد اهداف آمریکا از چنین برنامه هایی بویژه با توجه به خلقیات ترامپ، اخاذی از کشورهای منطقه است با این حال بعید است ترامپ بتواند از کشورهای منطقه با این بهانه اخاذی کند.چرا که کشورهای منطقه هم با در نظر گرفتن اتفاقات چندماه اخیر و نحوه برخورد ترامپ با این اتفاقات به دنبال تجدید نظر در همراهی و تکیه بر چنین دولت و کشوری هستند.

از سوی دیگر حاکمان این کشورها به خوبی به محدودیت های ژئوپلتیک خود واقف هستند و می دانند همراهی و بازی در زمین ترامپ و رژیم صهیونیستی ممکن است چه پیامدهایی برای آنها داشته باشد.

نکته قابل تامل اینکه رژیم صهیونیستی هم برای حضور در این ائتلاف اعلام آمادگی کرده است که آن هم به نوعی می توان در چارچوب ماجراجویی های نتانیاهو مدنظر قرار داد.

ظاهرا حمایت های بی چون و چرای ترامپ از نتانیاهو، وی را به صرافت انداخته که می تواند در خارج از سرزمین های اشغالی دست به ماجراجویی بزند در حالی که این قبیل اقدامات هزینه سنگینی برای صهیونیست ها به همراه خواهد داشت.واکنش قاطع حزب الله به دست درازی اخیر رژیم صهیونیستی نشان داد که هر گونه اقدام نسنجیده چه پیامدهای سنگینی ممکن است برای آنها در پی داشته باشد.

در هر صورت چنانکه گفته شد ائتلاف دریایی و نشست منامه هم به سرنوشت نشست ضد ایرانی ورشو تبدیل خواهد شد و بعید است اتفاق خاص و معنی داری در منطقه رخ دهد و تنها بدنامی آن برای کسانی خواهد ماند که با این سیاستها همراهی کرده و میزبانی چنین نشستهایی را می پذیرند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=293793

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر