2

آمریکایی‌ها قاعدتاً پاسخی به اقدام ایران نمی‌دهند

  • کد خبر : 306346
  • ۱۹ دی ۱۳۹۸ - ۰:۳۷

یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل درباره پاسخ نظامی ایران به ایالات‌متحده و تأثیر آن بر روابط با سایر کشورهای ائتلاف ضدداعش می‌گوید: اگر ایران پاسخی به شهادت سردار سلیمانی نمی‌داد، قطعاً جریان جنگ‌طلب آمریکا قدم‌های بعد را برمی‌داشت. کشورهای دیگر نیز باید نیروهای نظامی خود را جابه‌جا می‌کردند؛ چراکه ایران از حق خود دفاع کرد.

Image result for ‫موشک‬‎

افق انلاین ، فواد ایزدی، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران درباره حمله نظامی ایران به پایگاه عین‌الاسد و احتمال پاسخ نظامی آمریکایی‌ها به ایرناپلاس می‌گوید: قاعدتاً آمریکایی‌ها نباید واکنشی نشان دهند. البته تلفات آنها در این حمله بالا بوده است، اما آنها چندان دغدغه این موضوع را ندارند. دغدغه این روزهای آنها، وحدت، موج مردمی و زنده شدن روحیه انقلابی بعد از حوادث آبان‌ماه است که در پی شهادت سردار قاسم سلیمانی در ایران  ایجاد شده است. ازاین‌رو، مقامات آمریکایی متوجه خطای خود شده‌اند.

وی با بیان اینکه تعداد نیروهای جنگ‌طلب در ایالات‌ متحده کم نیست، تأکید می‌کند: اگر ایران به اقدام آمریکایی‌ها پاسخ نمی‌داد، جنگ‌طلبان آمریکایی اعلام می‌کردند حمله به ایران دشوار نیست. حمله و به شهادت رساندن سردار سلیمانی نیز امتحانی در این راستا بود تا متوجه شوند آیا ایران پاسخ و واکنشی خواهد داشت یا نه؟

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل ادامه می‌دهد: اگر ایران پاسخی به این اقدام آنها نمی‌داد، قطعاً جریان جنگ‌طلب آمریکا قدم‌های بعد را برمی‌داشت. علاوه بر این، با توجه به واکنشی که از مردم ایران در جریان شهادت حاج قاسم دیدند، نباید به جنگ بیندیشند.

ایزدی در پاسخ به اینکه حضور نیروهای نظامی سایر کشورهای ائتلاف در این پایگاه نظامی و وجود تلفات احتمالی می‌تواند روابط دیپلماتیک ایران با این کشورها را به مخاطره بیندازد یا نه، می‌گوید: در زمانی که ایران اعلام کرده بود انتقام سختی از آمریکایی‌ها خواهیم گرفت، حضور نیروهای نظامی کشورهای دیگر در کنار آنها نشان از عدم هوشمندی آن کشور است که نیروهای خود را جابه‌جا نکرده است. ازاین‌جهت، تقصیری بر گردن ایرانی‌ها نیست، چراکه ایران طبق اصل ۵۱  منشور سازمان ملل حق دفاع از خود را دارد.

وی در همین راستا تأکید می‌کند: حمله به سردار سلیمانی نیاز به پاسخ داشت و ایران از حق قانونی خود استفاده کرده است. اگر افرادی هم  متضرر شده‌اند، قاعدتاً نباید کنار آنها می‌ایستادند.

تحلیل نادرست ترامپ از شهادت حاج قاسم

این استاد علوم سیاسی درباره تأثیر این حوادث بر سیاست داخلی آمریکا و انتخابات پیش روی ریاست جمهوری این کشور می‌گوید: ایشان (ترامپ) تحلیل غلطی داشت که حمله به سردار سلیمانی می‌تواند به نفعش باشد؛ در حال حاضر مشخص‌شده است که این تحلیل صحیحی نبوده است. عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی بعد از حمله ایران به پایگاه‌های نظامی‌شان نیز گواهی بر این موضوع است؛ چراکه پیش‌تر اعلام کرده بود پاسخ نظامی ایران، بی‌پاسخ نمی‌ماند، اما در آخرین توییت خود ابراز خرسندی کرده و به‌نوعی آبروداری کرده است که حمله ایران، پیامد خاصی در پی نداشته است.

ایزدی در همین راستا می‌افزاید: به نظر می‌رسد آقای ترامپ نیز متوجه اشتباه خود شده است و دیگر اقدامی در این راستا نخواهد کرد.

بامداد امروز، نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در واکنش به ترور سردار شهید قاسم سلیمانی و همراهانش، پایگاه‌های عین‌الاسد و اربیل را هدف حمله موشکی قرار داد.

ایرنا

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=306346

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر