1

اروپایی‌ها روی پیروزی بایدن حساب باز کرده‌اند

  • کد خبر : 330803
  • ۱۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۱:۵۴

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه حفظ برجام به رویارویی اروپایی‌ها با ترامپ منجر می‌شود، عنوان کرد: اروپایی‌ها می‌خواهند بایدن پیروز انتخابات شود و شدیدا روی پیروزی او حساب باز کرده‌اند. آنها می‌خواهند تا زمانی که انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برگزار نشده، موضوع ایران به مرحله بحرانی نرسد و اعتبار شورای امنیت حفظ شود.

اروپایی‌ها روی پیروزی بایدن حساب باز کرده‌اند

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه حفظ برجام به رویارویی اروپایی‌ها با ترامپ منجر می‌شود، عنوان کرد: اروپایی‌ها می‌خواهند بایدن پیروز انتخابات شود و شدیدا روی پیروزی او حساب باز کرده‌اند. آنها می‌خواهند تا زمانی که انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برگزار نشده، موضوع ایران به مرحله بحرانی نرسد و اعتبار شورای امنیت حفظ شود.

«قاسم افتخاری» روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا، درباره تلاش‌های آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران گفت: درخواست آمریکا از شورای امنیت برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران، موضوع پیچیده‌ای است زیرا از یکسو، آمریکایی‌ها زمانی عضو برجام بوده و در تصویب قطعنامه ۲۲۳۱ که آیین‌نامه اجرایی توافق هسته‌ای است، نقش داشته‌اند اما از طرفی، از این توافق خارج شده و راه متفاوتی نسبت به سایر شرکای برجام در پیش گرفتند.

این تحلیلگر مسائل بین المللی اظهار داشت: شورای امنیت مسئولیت حفظ صلح، ثبات و امنیت جهانی را برعهده دارد و منشور ملل متحد هم به گونه‌ای است که این اختیار را به اعضای شورای امنیت داده تا در مورد هر موضوعی که صلح و امنیت بین‌المللی را تهدید می‌کند، اظهارنظر کنند.

افتخاری با اشاره به ادعاهای آمریکا تصریح کرد: آمریکا می‌گوید من عضو برجام نیستم اما چون در تصویب قطعنامه ۲۲۳۱ نقش داشتم بنابراین خروج من از برجام، نافی مشارکت در قطعنامه ۲۲۳۱ نیست و می‌توانم از حقوق و اختیارات این قطعنامه علیه ایران استفاده کنم در حالی که ایران معتقد است آمریکا قطعنامه ۲۲۳۱ را هم نقض کرده و دیگر نمی‌تواند اسنپ بک را کلید بزند.

وی با بیان اینکه آمریکا می‌خواهد از مکانیسم‌های شورای امنیت علیه قطعنامه این شورا استفاده کند، تصریح کرد: مکانیسم حل اختلاف در برجام، روندی است که فعال کردن آن پروسه‌ای زمان‌بر و دارای مراحل مختلف است و از طرفی، هدف از این فرایند هم حفظ برجام بوده اما اقدام آمریکا تلاشی برای نابودی توافق هسته‌ای است.

افتخاری، اقدام آمریکا را خلاف امنیت جهانی برشمرد و خاطرنشان کرد: اگر آمریکا بتواند سایر اعضا را برای طرح بحث علیه ایران در شورای امنیت متقاعد کرده و تحریم‌ها را علیه ایران برگرداند، لطمه شدید و خدشه بزرگی به اعتبار شورای امنیت وارد می‌شود.

استاد دانشگاه تهران ادامه داد: متاسفانه این مسئله ناشی از ایرادی است که در منشور ملل متحد وجود دارد که فقط پنج کشور را مسئول حفظ صلح و امنیت بین‌المللی کرده است در حالی که این کشورها، کشورهای بی‌طرفی نیستند و بیش از آنکه امنیت جهانی را در تصمیم‌گیری‌هایشان مدنظر قرار دهند، منافع خود را در نظر می‌گیرند.

افتخاری تداوم مخالفت‌ها با درخواست آمریکا را منوط به لابی‌ها و گفت‌وگوهای میان اعضا برشمرد و بیان کرد: سود جامعه جهانی و همچنین شورای امنیت در عدم طرح درخواست آمریکا در جلسه شورای امنیت است و به همین خاطر، کشورها در حال رایزنی هستند تا آمریکا را از طرح بحث در شورای امنیت منصرف کنند.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با اشاره به مخالفت اروپایی‌ها با خواسته آمریکا یادآور شد: اروپایی‌ها اکنون در مقابل آمریکا ایستاده‌اند و برخلاف خواسته آمریکا رای داده‌اند اما نباید فراموش کرد که اروپایی‌ها نمی‌توانند مناسبات سیاسی، امنیتی و اقتصادی و… میان آتلانتیکی را نادیده بگیرند.

افتخاری با بیان اینکه حفظ برجام به رویارویی اروپایی‌ها با ترامپ منجر می‌شود، عنوان کرد: کمتر کشوری است که می‌خواهد ترامپ دوباره رئیس‌جمهور آمریکا شود. اروپایی‌ها می‌خواهند بایدن پیروز انتخابات شود و شدیدا روی پیروزی او حساب باز کرده‌اند. آنها می‌خواهند تا زمانی که انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برگزار نشده، موضوع ایران به مرحله بحرانی نرسد تا اعتبار شورای امنیت حفظ شود.

این استاد دانشگاه درباره پیروزی احتمالی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و تاثیر آن بر برجام اظهار داشت: معتقدم اگر بایدن رئیس‌جمهور شود، او هم خواهان دریافت امتیاز جدید از ایران خواهد بود.

به گفته این کارشناس مسائل آمریکا، بازگشت به برجام هرچند در برنامه‌های بایدن قرار دارد ولی آنها خواهان دستیابی به یک توافق جامع‌تر و اضافه شدن موضوعات دیگر مانند مسائل منطقه‌ای و موشکی به برجام هستند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=330803

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر