1

“جدی نبودن ۱+۵ برای حل مسئله انرژی هسته‌ای ایران”

  • کد خبر : 35747
  • ۰۱ تیر ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۵

ایران و پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل بعلاوه آلمان (گروه ۱+۵) به مذاکرات خود در شهر مسکو پایتخت روسیه پایان دادند؛ دو طرف درباره برگزاری نشست در سطح کارشناسی در تاریخ سوم جولای (۱۳ تیر) در شهر استانبول ترکیه توافق کردند. جلیلی گفت ایران براساس پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی (ان‌پی‌تی) بر حق […]

ایران و پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل بعلاوه آلمان (گروه ۱+۵) به مذاکرات خود در شهر مسکو پایتخت روسیه پایان دادند؛ دو طرف درباره برگزاری نشست در سطح کارشناسی در تاریخ سوم جولای (۱۳ تیر) در شهر استانبول ترکیه توافق کردند.
جلیلی گفت ایران براساس پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی (ان‌پی‌تی) بر حق خود برای غنی سازی اورانیوم تاکید دارد.وی افزود ایران در خلال مذاکرات توضیح کاملی درباره پیشنهادات خود ارائه کرد و اکنون منتظر پاسخ ۱+۵ است.کاترین اشتون این مذاکرات را دشوار و صریح خواند و گفت اکنون گروه ۱+۵ بهتر نقطه نظرات ایران را متوجه می‌شود.

حمید رضا عمادی کارشناس سیاسی در گفتگو با پرس تی وی به بررسی این موضوع می‌پردازد.

پرس تی وی: نظر شما درباره مذاکرات مسکو چیست؟ دقیقا چه دستاوردهایی در این نشست حاصل شد؟

عمادی: در حقیقت ایران و گروه ۱+۵ بار دیگر درباره ناسازگاری‌هایشان به توافق رسیدند. هم خانم اشتون و هم دکتر جلیلی گفتند به نظرشان هنوز اختلافات قابل توجهی باقی است. از سوی دیگر ایران بر حقوق خود برای غنی سازی اورانیوم و لزوم به رسمیت شناخته شدن این حق تاکید کرد.

تهران می‌گوید براساس ان‌پی‌تی، حق غنی سازی اورانیوم برای اهداف صلح آمیز را دارد. تهران همچنین خواستار لغو همه تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه است. دکتر جلیلی پیش تر در کنفرانس مطبوعاتی گفت ایران این نکات را بسیار واضح به طرف مقابل ارائه کرد.

با وجود این، در طرف دیگر ۱+۵ قرار دارد که همچنان می‌خواهد ایران غنی سازی اورانیوم با غنای ۲۰ درصد را متوقف، مرکز غنی سازی فردو را تعطیل و سوخت هسته‌ای خود را از خارج وارد کند.

ایران می‌گوید که به سوخت هسته‌ای برای رآکتور تحقیقاتی تهران نیاز دارد. این نیروگاه رادیو ایزوتوپ‌هایی را برای بیماران مبتلا به سرطان تولید می‌کند. فراموش نکنید که ۱ میلیون ایرانی به این رادیو ایزوتوپ‌ها نیاز دارند و ایران می‌گوید که باید این‌ها را به هر قیمتی تولید کند.‌

پرس تی‌وی: دو طرف می‌گویند که نشست در سطح کاشناسان برگزار خواهد شد. در مورد این موضوع بیشتر توضیح دهید و چرا این نشست‌ها اهمیت دارند؟

عمادی: دو طرف در بغداد توافق کردند که مذاکرات در سطح کارشناسان و همچنین نشست‌هایی را بین معاونان خانم اشتون و دکتر جلیلی برگزار کنند. هدف از این نشست‌ها در واقع تعیین چارچوبی برای مذاکرات مسکو بود.

اما ناگهان دیدیم که گروه ۱+۵ تصمیم گرفت که این نشست‌ها را بدون هیچ دلیل مناسبی لغو کند. ایران می‌گوید، این واقعیت که آن‌ها اکنون تصمیم گرفته‌اند که در نشست کارشناسان شرکت کنند با اینکه کمی دیر است اما اقدامی مثبت است.

چیز دیگری که من قصد دارم اضافه کنم این است که ۱+۵ بدون دادن هیچ امتیازی همچنان بر خواسته‌های غیرمنطقی قبلی خود پافشاری کرد. این به این معنی است که آن‌ها چندان در مورد مذاکرات جدی نبوده و در مذاکرات به صرف مذاکره شرکت کردند.

ایران اکنون می‌گوید مذاکرات آتی کارشناسان و نشست‌های بعدی آزمونی برای سنجیدن نیات غرب خواهد بود مبنی بر اینکه آیا طرف غربی خواستار رسیدن به نتایج محسوس از برگزاری مذاکرات است و یا اینکه فقط قصد دارد پیش از انتخابات ریاست جمهوری در امریکا زمان را بخرد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=35747

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر