1

توزیع نخستین نانو داروی ضد سرطان در ۲ داروخانه بیمارستانی کشور

  • کد خبر : 36331
  • ۱۲ تیر ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۱

تزریق داروی تولید شده در ایران به صورت وریدی و داخل سرم است بدون اینکه به بافت های سالم و طبیعی آسیب وارد و اندام های دیگر مانند کبد ، کلیه ، ریه ، عضله و قلب را درگیر کند.

توزیع نخستین نانو داروی ضد سرطان در ۲ داروخانه بیمارستانی کشور آغاز شد.
با راه اندازی خط تولید این دارو با نام سینادوکسوزوم در کشور ، این دارو هم اکنون در داروخانه های بیمارستان امید مشهد و بیمارستان فیروزگر تهران برای درمان بیماران مبتلا به سرطان درحال توزیع است و با افزایش تولید آن تا ۲ ماه آینده توزیع آن در دیگر استانهای کشور نیز آغاز می شود.
رئیس مرکز تحقیقات نانو فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد و مبتکر و سازنده این دارو گفت :
ایران به عنوان دومین کشور در جهان پس از آمریکا به فن آوری ساخت نانو دارویی دست یافته است که در درمان سرطان مورد استفاده قرار می گیرد.
جعفری با اشاره به اینکه نام تجاری این نانو دارو سینادوکسوزوم و نام ژنریک آن لیپوزوم دوکسوروبیسین هیدروکلراید است افزود : این فرآورده در درمان سرطان سینه ، سرطان تخمدان (در حالت های خاص) ، مولتیپل میلوما که نوعی سرطان خون است و نوعی سرطان بافت نرم به نام کاپوسی سارکومای مورد استفاده قرار می گیرد.
وی درخصوص قیمت این دارو نیز گفت : نمونه مشابه خارجی این دارو در فرم ۲۰ میلی گرم در۱۰ میلی لیتر ۷۵۰ هزار تومان بود در حالی که قیمت نانو داروی ایرانی آن ۲۶۰ هزار تومان است.
رئیس مرکز تحقیقات نانوفناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود : سینادوکسوزوم  یک داروی شیمیایی ضدسرطان است که فرم ساده آن در شیمی درمانی بسیاری از سرطان ها مورد استفاده قرار می گیرد.
ماده اولیه آن دوکسوروبیسین است که تقریبا از ۴۰ سال پیش در درمان بسیاری از سرطان ها به شکل تزریقی استفاده می شود ، اما از آن جایی که این فرم معمول پس از تزریق در تمام بدن پخش می شود ، عوارض جانبی زیادی برای قلب ، کبد ، ریه و کلیه به همراه دارد.
استاد دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود : تزریق داروی تولید شده در ایران به صورت وریدی و داخل سرم است بدون اینکه به بافت های سالم و طبیعی آسیب وارد و اندام های دیگر مانند کبد ، کلیه ، ریه ، عضله و قلب را درگیر کند.
دوره درمان این دارو اغلب ۴ هفته یک بار است و هر نوبت تزریق آن هم حدود نیم تا یک ساعت زمان نیاز دارد.
هم اکنون پس از گذشت چند ماه از راه اندازی خط تولید این نانو دارو و طی شدن مراحل قانونی در سازمان دارو و غذا حدود ۲۰۰ویال از این دارو تحویل شرکت پخش شده است.
خط تولید داروی ضد سرطان سینادوکسوزوم بهمن پارسال در کارخانه سبحان آنکولوژی متعلق به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام راه اندازی شد.
با افتتاح خط تولید این دارو علاوه بر تولید نانو داروی مورد نیاز کشور ، امکان صادرات دارو به کشورهای دیگر نیز وجود دارد. این نانو دارو پارسال تاییدیه های لازم را از کمیته فناوری نانو وزارت بهداشت دریافت کرد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=36331

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر