1

در بازار ارزهای دیجیتال تحلیل فاندامنتال بهتر است یا تکنیکال؟

  • کد خبر : 371811
  • ۰۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۹:۵۷

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های افرادی که تصمیم به سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال می‌گیرند، پیش‌بینی و ارزیابی قیمت آنها در آینده است.

تحلیل تکنیکال در کنار تحلیل فاندامنتال یکی از راه‌های مؤثر برای تحلیل و پیش‌بینی قیمت ارزهای دیجیتال در آینده است. تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال هر دو عصای دست سرمایه‌گذاران  و معامله‌گران حوزه کریپتو هستند. از طریق ارزیابی ارزش یک دارایی می‌توانیم اطلاعات مفیدی را  جهت خرید و فروش ارز دیجیتال تبدیل دریافت کنیم. راه‌های رسیدن به این اطلاعات در این دو روش کاملاً با هم تفاوت دارند.

ما به‌عنوان یک معامله‌گر باید به تحلیل فاندامنتال یا تکنیکال پروژه‌های رمزنگاری تکیه کنیم؟ در این مقاله به بررسی پاسخ این سؤال می‌پردازیم و تفاوت‌های میان تحلیل تکنیکال و فاندامنتال را بررسی می‌کنیم. چنانچه شناخت کافی در مورد این دو روش تحلیل ندارید نگران نباشید، زیرا در ابتدا به تعریف این دو نوع تحلیل می‌پردازیم.

 تحلیل فاندامنتال (Fundamental Analysis) چیست؟

تحلیل فاندامنتال یا تحلیل بنیادی به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند تا ارزش ذاتی دارایی‌های دیجیتالی را بشناسند.  با شناسایی ارزش ارزهای دیجیتال می‌توانیم مسیر درست سرمایه‌گذاری را پیدا کنیم. به‌طورکلی عوامل متعددی می‌توانند روی ارزش دارایی اثر بگذارند. چنانچه می‌خواهیم سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال را شروع کنیم باید به منشأ حضور، هدف تولید و حامیانش توجه کنیم. بررسی و تجزیه تحلیل اطلاعات یک رمزارز، ارزش ذاتی این دارایی در زمان حال را مشخص می‌کند و نگاهی به تغییرات متحملش در آینده هم دارد. عواملی که در تجزیه‌وتحلیل فاندامنتال ارزهای دیجیتال از آنها استفاده می‌شود عبارت‌اند از:

  1. ارزش کل بازار: به مقدار کل سرمایه در گردش هر رمزارز «ارزش کل بازار» گفته می‌شود. بالا بودن ارزش بازار و خریدوفروش یک رمزارز روی معامله‌ اثر می‌گذارد و اطلاعات خوبی به ما می‌دهد.
  2. حجم معاملات: این پارامتر به ما نشان می‌دهد که چه میزان از رمزارز موردنظر در بازار معامله می‌شود. هرچه حجم معاملات بیشتر باشد، نقدشوندگی هم ساده‌تر خواهد بود.
  3. وایت پیپر (white paper): با بررسی وایت پیپر هر ارز دیجیتال می‌توانیم نقشه راه و همچنین برنامه‌هایی که این دارایی دارد را بررسی کنیم.
  4. رقبا و پشتیبانان پروژه: شناسایی رقبا و حامیان رمزارز خیلی مهم است و ارزش ارز دیجیتال موردنظر را به ما نشان می‌دهد.

مزایا و معایب تحلیل فاندامنتال

مزایا:

  • تحلیلگران فاندامنتال با کمک گذشته قیمتی رمزارز می‌توانند پیش‌بینی‌هایی برای آینده انجام دهند. این تجزیه‌وتحلیل برای افرادی که به دنبال سرمایه‌گذاری بلندمدت هستند مناسب است.
  • تحلیل فاندامنتال آسان‌تر از تکنیکال است زیرا نیاز به مهارت تخصصی جهت خواندن نمودارها و خطوط روند ندارد.
  • گردآوری تمام اطلاعات موجود می‌تواند چشم‌انداز جامع‌تری را در مورد یک پروژه به ما بدهد.

معایب:

  • پیش‌بینی حرکات کوتاه‌مدت قیمت بسیار دشوار است.
  • تحلیل افراد مختلف درباره یک ارز دیجیتال با دیگری متفاوت است.
  • معیارهایی که در تحلیل بنیادی مورداستفاده قرار می‌گیرند همیشه به عملکرد قیمت تبدیل نمی‌شوند.

 تحلیل تکنیکال (Technical Analysis) چیست؟

نوع دوم تحلیل که به آن تحلیل تکنیکال یا تحلیل فنی گفته می‌شود که با عوامل خارجی که در تحلیل فاندامنتال مورد بررسی قرار می‌گیرد کاری ندارد. در این تحلیل نمودار قیمتی ارز دیجیتال را مورد بررسی قرار می‌دهیم. تحلیل تکنیکال سعی می‌کند با بررسی روند حرکتی قیمت یک دارایی در گذشته، قیمت آن را در آینده پیش‌بینی کند. تجزیه‌وتحلیل تکنیکال شامل مطالعه دقیق نمودارهای قیمتی است که در فواصل مختلف مانند دقیقه، ساعت، روز و ماه را شامل می‌شود. بسیاری از تحلیلگران تکنیکال از شاخص‌هایی مانند میانگین متحرک، باندهای بولینگر و MACD برای به‌دست‌آوردن اطلاعات بیشتر در مورد قیمت و پیش‌بینی بهتر استفاده می‌کنند. برای مثال، بر اساس پیش بینی قیمت اتریوم در سال ۲۰۲۲، ممکن است این آلت‌کوین سال جاری را با قیمت ۱۵۰۰ دلار به پایان برساند.

مزایا و معایب تحلیل تکنیکال

مزایا:

  • محاسبه تحلیل تکنیکال نسبت به تحلیل بنیادی بسیار ساده‌تر است زیرا معیارهای کمتری مانند داده‌های قیمت و حجم دارایی‌های کریپتو را در نظر می‌گیرد.
  • درحالی‌که تحلیل فاندامنتال برای تفسیر سرمایه‌گذاران باز است، سیگنال‌های تکنیکال بر اساس داده‌های قیمت گذشته ایجاد می‌شود. یعنی سرمایه‌گذاران دستورالعملی دارند که هنگام شروع یک ‌روند چه انتظاری باید داشته باشند.
  • زمان ورود و خروج برای معاملات با استفاده از تحلیل تکنیکال آسان‌تر است زیرا در درجه اول بر شناسایی روندهای جدید و معکوس شدن روند متمرکز است.

معایب:

  • در برخی مواقع ابزارهای تجزیه‌وتحلیل تکنیکال سیگنال‌های مختلفی را گزارش می‌دهد.
  • برای تفسیر نمودارها و روندها در تحلیل تکنیکال به دانش تخصصی نیاز داریم.

تفاوت های میان تحلیل تکنیکال و فاندامنتال

حال که با مفاهیم اولیه تحلیل تکنیکال و فاندامنتال آنا شدیم بهتر است تفاوت‌های اصلی این دو نوع تحلیل را هم بررسی کنیم.  تفاوت‌های تحلیل تکنیکال و فاندامنتال را می‌توان در ۶ بخش با هم مقایسه کرد.

  1. مفهوم: در تحلیل تکنیکال سعی می‌کنیم با استفاده از فرمول‌ها و روش‌های مختلف ریاضی و آمار، قیمت آینده و روند حرکتی آن را پیش‌بینی کنیم. در مقابل، در تحلیل بنیادی ارزش ذاتی یک دارایی با استفاده از عوامل بیرونی مشخص می‌شود.
  2. زمان سرمایه‌گذاری: از تحلیل تکنیکال معمولاً برای ترید کردن و سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت و از فاندامنتال برای سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت استفاده می‌شود.
  3. هدف از تحلیل: وقتی می‌خواهیم ببینیم قیمت یک دارایی در چه وضعیتی قرار دارد و آیا از ارزشش واقعی خود بالاتر است از تحلیل فاندامنتال استفاده می‌کنیم. برای پیداکردن نقاط ورود و خروج برای ترید یک دارایی از تحلیل تکنیکال کمک می‌گیریم.
  4. نحوه تصمیم‌گیری: وقتی از تحلیل فاندامنتال استفاده می‌کنیم در واقع بر اساس اطلاعات و آمار و ارقامی که از بررسی و مطالعه عوامل خارجی به دست می‌آید، تصمیم به معامله می‌گیریم. درحالی‌که در تحلیل تکنیکال این تصمیم‌گیری بر اساس روند حرکتی بازار و قیمت دارایی انجام می‌شود.
  5. نوع داده‌ها در تحلیل: در تحلیل فاندامنتال از گزارش‌های مالی شرکت‌ها، سایت‌های خبری و آمار و ارقام استفاده می‌شود. در تحلیل تکنیکال صرفاً از روی نمودار قیمتی، تحلیل انجام می‌شود.
  6. نوع ترید: تریدرها و سرمایه‌گذاری بلندمدت از تحلیل فاندامنتال استفاده می‌کنند درصورتی‌که اسکالپرها و افرادی که تریدهای کوتاه‌مدت می‌کنند از تحلیل تکنیکال استفاده بیشتری می‌کنند.

تحلیل فاندامنتال بهتر است یا تکنیکال!

تحلیل فاندامنتال و تکنیکال هر دو به دنبال پیش‌بینی حرکت قیمت با استفاده از رویکردهای مختلف هستند. در تحلیل فاندامنتال از پارامتر‌های غیر پولی مانند تیم توسعه ارز دیجیتال، کاربرد توکن و اندازه جامعه استفاده می‌شود. تحلیل تکنیکال نیز در حرکت قیمت ارزهای دیجیتال بر اساس گذشته و سوابق متمرکز است.

به‌طورکلی تریدهای ارز دیجیتال معامله می‌کنند که سود کنند و از این سود در زندگی خود استفاده کنند. به همین جهت معامله‌گر عمر نوح ندارد که منتظر بماند تا دارایی که در آن سرمایه‌گذاری کرده است به ارزش ذاتی خود دست پیدا کند. تحلیل تکنیکال و بنیادی تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند اما به‌هیچ‌عنوان با یکدیگر در تضاد نیستند. برای دستیابی به موفقیت در بازارهای مالی باید به‌صورت هم‌زمان از هر دو آنها استفاده کنیم. آموزش تحلیل تکنیکال و فاندامنتال در کنار هم می‌تواند شانس معامله‌گران برای دست‌یابی به سود را افزایش و میزان ریسک‌های احتمالی را کاهش داد.

جمع بندی نهایی

در این مقاله سعی کردیم توضیح دهیم که چرا تحلیل تکنیکال و فاندامنتال باید در کنار هم مورداستفاده قرار بگیرند. این دو تحلیل روشی برای پیداکردن بهترین دارایی‌ها برای سرمایه‌گذاری هستند ولی روش و ابزاری که از آن برای رسیدن به هدف استفاده می‌کنند با هم متفاوت است. اکنون ما آشنایی بیشتری با این تحلیل‌ها داریم و می‌توانیم در تصمیم‌گیری‌های خود از مزایای آنها بهره ببریم و آینده روشنی را برای خود متصور شویم.

 

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=371811

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر