2

اتریوم بخریم یا بیت کوین ، کدام رمزارز بهتر است؟

  • کد خبر : 383299
  • ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۰

اتریوم و بیت‌کوین بدون شک محبوب ترین ارزهای رمز نگاری شده در بازار امروز هستند.

آنها از نظر ارزش بازار بزرگترین هستند و حجم زیادی از بازار، در اختیار این دو غول ارز دیجیتال قرار دارد. اما ادب حکم می‌کند که به خاطر احترام کوچک تر بزرگ تری اول به سراغ بیت‌کوین که قدمت بیشتری دارد برویم و دریابیم که بیت‌ کوین چیست؟ و چه مزایا و معایبی دارد. پس در این قسمت از مقاله به توضیح موارد مذکور می‌پردازیم.

بیت‌کوین چیست؟

بیت‌کوین، اولین ارز دیجیتال با محوریت غیرمتمرکز است که از فناوری بلاک‌چین برای مبادله و انجام تراکنش‌ها، استفاده می‌کند. ظهور بیت‌کوین انقلابی در عرصه پرداخت‌ها به وجود آورد و دنیا را با یک سیستم پرداخت جدید آشنا کرد. این فناوری می‌تواند مانند ارزهای رایج کشوری، هم برای پرداخت‌ها و هم به عنوان یک سرمایه گذاری مورد استفاده قرار گیرد.

مزایای بیت‌کوین

۱٫معتبر بودن بیت‌کوین

قدمت و تاریخچه‌ی بیت‌کوین به عنوان اولین رمز ارز موفق و معتبر جایگاه ویژ‌ای برای آن دست وپا کرده و اعتبار و ارزش فراوانی به آن بخشیده است.

۲٫ هویت مخترع بیت‌کوین ناشناخته مانده است

ناشناخته ماندن هویت ساتوشی بسیاری را متقاعد کرده که این ابهام، یک پوئن مثبت برای بیت‌کوین محسوب شده و مانع از دستگیری و پیگیری جریان بیت‌کوین، توسط مراجع قضایی می‌شود.

۳٫ارز برند

بیت‌کوین به عنوان اولین و بزرگترین ارز دیجیتال به نوعی به عنوان یک برند در عرصه ارزهای دیجیتال معرفی می‌شود و بسیاری از افراد این دارایی‌های دیجیتال را با عنوان بیت‌کوین می‌شناسند یا حداقل بعد از شنیدن نام ارزهای دیجیتال به عنوان اولین ارز، بیت‌کوین را به یاد خواهند آورد.

۴٫نحوه ارزش گذاری

ارزش بیت‌کوین براساس عرضه و تقاضا است، نه دخالت‌های سیاسی.

معایب بیت‌کوین

۱٫مصرف انرژی

مصرف برق در معاملات ماینرها آن قدر بالاست که می‌تواند با مصرف برق شهرهای کوچک برابری کند. این موضوع، از قدیم‌الایام در بحث معایب بیت‌کوین مطرح میشده و عده‌ای معتقدند که این میزان از مصرف برق برای تایید معاملات و امنیت شبکه لازم نیست و باعث از بین رفتن بیهوده انرژی می‌شود.

۲٫عدم تلاش برای ارتقای شبکه

حقیقت این است که شبکه بیت‌کوین توانایی لازم برای رفع مشکلاتی که در سیستم به وجود آمده را دارد اما سران و بزرگان این بازار، افرادی هستند که توانایی آپدیت را ندارند و یا ایجاد تغییرات برای بهتر شدن را ضروری و لازم نمی‌دانند و حاضر نیستند برای جلوگیری از روند سکونی بیت‌کوین، قدمی رو به جلو برداشته و آن را از حالت سکون خارج کنند.

۳٫عملکرد محدود

عملکرد بیت‌کوین از ابتدا محدود به جانشینی برای ارزهای فیات بوده و به خاطرهمین است که بیت‌کوین رشد چندانی در این زمینه نداشته و خود را فقط به عنوان یک جانشین برای ارزهای فیات معرفی کرده.

۴٫ عدم توافق در جامعه

این موضوع عدم توافق در جامعه نشان دهنده یک ضعف بزرگ در شبکه بیت‌کوین است چرا که نشان می‌دهد اعضای این جامعه همواره با یکدیگر متحد نیستند و برای ایجاد تغییرات به منظور بهبودی شبکه اتفاق نظر ندارند. در حقیقت عده‌ای این تغییرات را از نان شب برای بیت‌کوین واجب تر می‌دانند اما عده‌ای دیگر معتقدند که این شبکه به تمامی ایده‌آل‌های خود رسیده و نیازی به تغییر ندارد، همین عدم توافق و اتحاد، بیت‌کوین را از اهداف اصلی خود دور کرده و مشکلاتی را برای آنها به وجود آورده است.

۵٫چالش سرعت و تعداد تراکنش

بیت‌کوین به عنوان یک بلاک‌چین بزرگ نمی‌تواند با سرویس‌های پرداخت جهانی در مولفه سرعت تراکنش در هر ثانیه، رقابت کند و با مشکل مواجه شده است که البته دلیل آن، اندازه بلاک‌های محدود می‌باشد.

ما در این قسمت مقاله سعی کردیم که از مزایا و معایب بیت‌ کوین بدانیم. اکنون پس از بررسی این موارد به توصیف همین موارد درباره اتریوم نیز می‌پردازیم. پس در قدم اول برای آشنایی بیشتر باید بدانیم که ارز دیجیتال اتریوم چیست؟

اتریوم چیست؟

اتریوم به عنوان نسل دوم ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود که یک بستر غیرمتمرکز برای اجرای قراردادهای هوشمند را فراهم کرده است. سازوکار این شبکه به گونه‌ای است که از وقوع هرگونه تقلب و سانسور جلوگیری می‌کند.

مزایای اتریوم

۱٫پشتیبانی از قراردادهای هوشمند

ماهیت قراردادهای هوشمند، غیرمتمرکز سازی و انجام کارها به صورت قابل اعتماد می‌باشد. اتریوم با استفاده از این قراردادهای هوشمند به توسعه دهندگان این امکان را می‌دهد که برنامه‌ها و خدماتی تولید کنند که تمامی این ویژگی‌ها را داشته باشد.

۲٫ خدمات مالی غیرمتمرکز

امکان دسترسی به خدمات غیرمتمرکز، یکی از پوئن‌های مثبتی است که در مورد اتریوم می‌توان نام برد. این شبکه خدمات متفاوتی مثل صرافی غیرمتمرکز، وام دهی و پلتفرم‌های سود دهی را عملی می‌کند، آن هم بدون نیاز به بانک‌ها و موسسات مالی متمرکز.

۳٫مقاوم در مقابل سانسور

اتریوم به هیچ کس اجازه نمی‌دهد که تراکنش‌ها را متوقف کند و یا داده‌ها را با مشکل مواجه کرده و آن‌ها را سانسور کند، و به عنوان یک شبکه غیرمتمرکز منزه از سانسور و تداخل‌های انسانی است.

۴٫توسعه دائمی

اتریوم مثل بیت‌کوین نیست و جامعه توسعه دهنده سرحال و فعالی دارد. همان طور که قبلا هم اشاره کردیم همین عدم فعالیت و سرحال بودن در شبکه بیت‌کوین، باعث شده تا وضعیت فعلی آن زیاد مساعد نباشد اما در اتریوم این جامعه، هیچ مشکلی برای توسعه و بهبود شبکه ندارند و مشکل تعارضات میان اعضای جامعه را ندارند، پس امکان بهتر شدن عملکرد اتریوم در آینده همچنان وجود دارد.

۵٫تنوع

اتریوم  به منظور تنوع و دادن حق انتخاب برای کاربران، مجموعه گسترده‌ای از توکن‌ها و دارایی‌های دیجیتال را فراهم کرده است که از طریق این شبکه معامله می‌شوند.

معایب اتریوم

۱٫هزینه تراکنش

یکی از معیارهای مهم برای کاربران، هزینه‌های تراکنش برای آنهاست که این هزینه‌ها در بلاک‌چین‌های اتریوم و بیت‌کوین بیشتر است و تبدیل به معضلی برای آن‌ها شده است.

۲٫احتمال باگ و مشکلات کد نویسی

هر پروژه نرم افزاری ممکن است در معرض آسیب پذیری‌های امنیتی و باگ‌های کدی قرار بگیرد. اتریوم هم به عنوان یکی از این پروژه‌ها، از این خطرات مصون نمی‌ماند و می‌تواند با خطرات زیادی رو به رو شود که منجر به هک و سرقت ارز دیجیتال می‌شود.

۳٫ مقیاس پذیری

بحث مقیاس پذیری در رمز ارزها یکی از معضلات و چالش‌های آن محسوب می‌شود. در این معضل وقتی که شبکه بار زیادی دارد، افزایش هزینه و تاخیر در تراکنش‌ها را در بر دارد.

سخن آخر

ما در این مقاله سعی کردیم بررسی کنیم که بیت‌کوین برای سرمایه گذاری مناسب تر است یا اتریوم و دریافتیم که هر کدام از آنها دارای مزایا و معایبی هستند که نمی‌شود آنها را انکار کرد اما به عنوان جمع بندی این مقاله می‌توان به این نتیجه رسید که نباید صرفا به خاطر اینکه بیت‌کوین به عنوان رمز ارز پایه معرفی و مطرح شده آن را منزه از هر گونه بدی و اشتباه دانست و کورکورانه به سرمایه‌ گذاری در آن پرداخت و اگر مواردی مثل رشد سرمایه و حمایت از تکنولوژی برایتان حائز اهمیت است، سرمایه گذاری در این رمز ارز برای شما توصیه نمی‌شود. به عنوان آخرین کلام باید دریابید که همه ارزهای دیجیتال اعم از محبوب و غیر محبوب دارای مزایا و معایبی هستند و این شما هستید که باید با افزایش آگاهی خود بتوانید نکات مثبت هر کدام از ارزهای دیجیتال را پیدا کنید و از آن‌ها استفاده کنید و همچنین نکات منفی را نیز در نظر گرفته و از پرداختن و بها دادن به آنها اجتناب کنید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت بلاک‌پست به نشانی blockpost.ir مراجعه فرمایید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=383299

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر