1

موزه تاریخی شوش + تصاویر

  • کد خبر : 385574
  • ۰۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۹

این موزه برخی از مهم ترین گنجینه های به دست آمده از کاوش های باستان شناسی شهر شوش را در خود دارد و به عبارتی میراث‌دار این شهر قلمداد می شود.
موزه شوش در کنار یکی از مهم ترین سایت های باستان شناسی دنیا یعنی تپه باستانی آکروپل که ثبت جهانی نیز شده، قرار گرفته است.
تعداد زیادی از آثار مهم کشف شده از تپه آکروپل در موزه شوش قرار دارند.
این موزه در کنار قلعه شوش، معروف به قلعه فرانسوی ها قرار گرفته است که در اصل اقامتگاه کاوشگران فرانسوی ای بوده که آثار موجود در موزه را کشف کرده اند.

موزه شوش حدود نیم قرن پیش با همکاری استانداری خوزستان، هیات باستان شناسی فرانسوی و معماران شهر دزفول با هدف به نمایش گذاشتن آثار کشف شده از ۱۶۰ سال حفاری باستان شناسی این شهر ساخته شد. این موزه در باغ بزرگی قرار دارد که در آن برخی از آثار تاریخی مهم ایران، نظیر سرستون های دوره هخامنشی درون محفظه های شیشه ای در معرض نمایش قرار گرفته اند و می توانید قبل از ورود به موزه آن ها را مشاهده کنید.

موزه دارای ۴ سالن متصل به هم است که به ترتیب آثاری از دوره پیش از تاریخ، عیلامی ها، هخامنشی، اشکانی تا دوران اسلامی شهر شوش و شهرهای دیگر مثل مسجد سلیمان، ایذه و محوطه های باستان شناسی آکروپل، هفت تپه و بردنشانده در آنها به نمایش درآمده است. یکی از نکات جالب درباره موزه شوش این است که در کنار دو اثر تاریخی و جالب توجه یعنی قلعه شوش (۱) و تپه باستانی آکروپل (۲) قرار گرفته است. همچنین بخش هایی از آثار موزه به تپه باستانی آکروپل تعلق دارد.

نگاهی به گنجینه های ارزشمند این موزه:

۱- قلعه شوش قلعه‌ای است که توسط ژاک دمورگان فرانسوی برای سکونت باستان‌شناسان فرانسوی در نزدیکی آرامگاه دانیال نبی در شوش بر روی تپه‌ای تاریخی بنا شد.

۲- تپه اکروپل مربوط به دوره عیلامیان است و در شوش، خیابان طالقانی قرار دارد. این اثر در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۸۰ با شماره ۴۱۳۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

موزه شوش دارای ۴ سالن است که توالی تاریخ از آغاز نگارش خط تا هتمتی ها، عیلامیان، هخامنشیان، اشکانیان و اسلام را نشان می دهد. (در مورد این دوره های تاریخی در بخش اطلاعات تکمیلی بیشتر توضیح خواهیم داد.) جالب است بدانید که چیدمان آغازین ویترین های موزه با مادمازل آنیه، کارمند موزه لوور و عضو گروه باستان شناسان فرانسوی بوده است.

تاریخچه موزه شوش

طبق گزارشات پایگاه میراث جهانی شوش ساخت موزه حوالی سال ۱۳۴۱ خورشیدی به درخواست استاندار خوزستان مطرح شد. وی از رومن گریشمن، باستان شناس سرشناس فرانسوی خواست تا مسئولیت این کار را به عهده بگیرد. در همان سال کلنگ ساخت موزه شوش با همکاری هیات باستان شناسی فرانسوی و استانداری خوزستان مابین قلعه فرانسوی ها و تپه باستانی آکروپل زده شد. آجرهایی که برای ساخت موزه از آن ها استفاده شد در اصل آجرهایی بودند که طی حفاری های باستان شناسی در آکروپل و محوطه باستان شناسی چغازنبیل به دست آمده بودند. کارخانه قند استان در آن دوره برای انتقال سنگ ها و آجرها از تجهیزات حمل و نقل خود استفاده کرد و مصالح را به مکان ساخت موزه انتقال داد. در پی آن باغداران دزفولی برای زیباسازی فضای باغ موزه حدود ۳۰۰۰ اصله درخت لیمو و انواع مرکبات به سازندگان موزه اهدا کردند. پس از گذشت ۴ سال موزه شوش سرانجام در ۱۱ اسفند ۱۳۴۵ با ۲ سالن اصلی گشایش یافت؛ که معماری و ساخت آن به عهده محسن فروغی (۱) معمار ایرانی بود .

در طول ۸ سال جنگ تحمیلی، موزه به ناچار تعطیل شد؛ اما چند سال پس از اتمام جنگ، در سال ۱۳۷۷ ساختمان موزه مورد بازسازی قرار گرفت و به متراژ آن افزوده شد و در نهایت موزه شوش با ۴ سالن در سال ۱۳۸۵ افتتاح شد. نمای ساختمان آجری بوده و در مقابل در ورودی اش یک حوض هشت گوش با آجری های لعاب دار آبی رنگ قرار دارد که ترکیب آن با درختان سبز باغ جلوه بسیار زیبایی به فضای باغ موزه بخشیده است. مساحت بنا چیزی حدود ۵۵۰ مترمربع است و در باغی به مساحت تقریبی ۱۳۰۰۰ متر قرار دارد.

آدرس: ایران، خوزستان، شهر شوش، بلوار امام خمینی، موزه باستان شناسی شوش

به دلیل قرارگیری موزه و قلعه شوش در یک مجموعه شما باید برای ورود به داخل مجموعه بهای بلیت هر دو جاذبه را پرداخت کنید.

عکاس : مرتضی شکری

خبرنگار : مهسا محمودی

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=385574

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر