1

آشنایی با روبات‌های حیوانی +تصاویر

  • کد خبر : 38736
  • ۲۱ مرداد ۱۳۹۱ - ۰:۱۹

ساکنین قلمروی حیوانات در محیط‌های متفاوتی راه می‌روند و شنا می‌کنند؛ بعضی حتی قادرند که به روی آب هم راه بروند.

افق نیوز:(ofoghnews.ir) محققان علاقه‌ی زیادی به روبات‌هایی دارند که به دستورات و خواسته‌های آنها عمل کنند. در این مطلب ده روبات جالبی را که با الهام از حیوانات مختلف ساخته شده‌اند، به شما معرفی می‌کنیم و توضیح خواهیم داد که این ماشین‌های هوشمند چگونه ایده‌های مهندسی را از طبیعت گرفته‌اند.
ساکنین قلمروی حیوانات در محیط‌های متفاوتی راه می‌روند و شنا می‌کنند؛ بعضی حتی قادرند که به روی آب هم راه بروند. محققان علاقه‌ی زیادی به روبات‌هایی دارند که به دستورات و خواسته‌های آنها عمل کنند.
بخشی از کار آنها هم ساخت روبات‌هایی است که از روی سوسک، یوزپلنگ، یک نوع ماهی خاص و حیوانات دیگر الهام گرفته‌اند؛ به این منظور آنها زمان زیادی را صرف بررسی حیوانات الگویی خود کرده‌اند و حتی گاهی آنها را کالبد شکافی می‌کردند تا ببینند در درون چطور ساخته شده‌اند.
در ادامه‌ی مطلبی که می‌خوانید ده روبات جالبی را که با الهام از حیوانات مختلف ساخته شده‌اند، به شما معرفی می‌کنیم و توضیح خواهیم داد که این ماشین‌های هوشمند چگونه ایده‌های مهندسی را از طبیعت گرفته‌اند.

روبات-حشره ی معجزه آسا

این روبات نه تنها که به روی آب راه می‌رود، بلکه قادر است که روی آن پرش هم داشته باشد. این روبات با الهامی از حشرات ریز که روی سطح رودها و دریاچه‌ها سر می‌خورند، می‌تواند بارها پرشی با ارتفاع پنج و نیم اینچ (چهارده سانتیمتر) و طول چهارده اینچ (سی و پنج سانتیمتر) داشته باشد. راز این روبات، پاهایی ست که از پدهای فوم-نیکل فوق‌العاده دافع آب ساخته شده‌است. در سال‌های اخیر، آزمایشگاه‌های متعددی تلاش کرده‌اند که روبات‌های واتر استرایدر بسازند، که برای بررسی کیفیت آب و یا عملیات جاسوسی مورد استفاده قرار بگیرد.

مارمولک جهنده

این روبات ماشینی کوچک، دم خود را از یک مارمولک آفریقایی که آگامای سر قرمز نامیده می‌شود، به ارث برده‌است. محققان مطالعه کردند که چگونه آگاماها هنگام پرش از دم خود برای حفظ تعادل استفاده می‌کنند و به همین دلیل یک دم به یک ماشین اسباب بازی اضافه کردند که به یک ژیروسکوپ برای حس گام‌هایش مجهز شده بود. ماشین‌های دم‌دار وقتی که از روی یک سطح شیب‌دار می‌گذشتند بهتر از سایر ماشین‌ها تعادل خود را حفظ کردند. محققان به این نتیجه رسیدند که افزودن دم به سایر روبات‌هایی که روی زمین‌های ناهموار حرکت می‌کنند، می‌تواند به آنها در حفظ تعادل کمک کند.

سلطان سرعت

درست همانطور که یوزپلنگ سریع‌ترین حیوان دنیا است، یک روبات الهام گرفته از این حیوان هم سریع‌ترین ماشین در تمام آزمایشگاه‌هاست. این روبات هجده مایل در ساعت -معادل بیست و نه کیلومتر در ساعت- می‌دود. ساختار منعطف پشتی این روبات هنگام دیویدن درست مثل یوزپلنگ خم و راست می شود. دارپا –سازمان پروژه‌های تحقیقاتی دفاعی پیشرفته- به روی این و سایر روبات‌های دونده‌ی با سرعت کار می‌کند، به این امید که روباتی بسازد که در عملیات مختلف همراه سربازها باشد.

شترمرغ عجیب

پروژه‌ی دیگر دارپا، یک روبات دونده‌ی دو پا است که محققان امیدوارند به سرعت بیست مایل، معادل سی و دو کیلومتر در ساعت برسد. پاهای جهنده‌ی این روبات از روی حرکت دویدن شترمرغ مدل‌سازی شده‌است. این طراحی الهام گرفته از بیولوژی، به روبات کمک می‌کند تا به شکل موثری از انرژی استفاده کند و پاهای خود را بدون استفاده‌ی زیادی از قدرت محاسباتی، کنترل کند. سازندگان این روبات که گروهی از محققان موسسه‌ی فلوریدا هستند که در زمینه‌ی شناخت ماشین و انسان فعالیت می‌کند، امیدوارند این روبات تا سال ۲۰۱۳ میلادی قادر باشد بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده، بدود.

سفره ماهی آرام

اگر شما هم تا به حال زمانی را صرف تماشای یک سفره ماهی در آکواریوم کرده باشید، متوجه می‌شوید که چرا موسسه‌های تحقیقاتی زیادی تلاش می‌کنند که حرکات ظریف این موجود دریایی را دوباره‌سازی کنند. شنای این روبات، آرام و آهسته است و انرژی بسیار کمی را استفاده می‌کند و همین موضوع این روبات را در موقعیت‌ مناسبی برای عملیات هوشمندانه قرار می‌دهد. این روبات که Mantaray نام دارد از روی یک گونه‌ی خاصی از سفره ماهی الگوبرداری شده است.

روبات بارکش آسوده

به نظر می‌رسد که عروس دریایی در مقایسه با سفره ماهی، می‌تواند برای اهداف متفاوتی مورد استفاده قرار بگیرد. روبوجلی، روبات الگوبرداری شده از روی این موجود آبزی است. مهندسان ویرجینیا تک و دانشگاه تگزاس که سازندگان این روبات‌اند، باور دارند عروس‌های دریایی شناگران ماهری‌اند و شکل آنها به گونه‌ای است که می‌توانند برای حمل بارهای سنگین مورد استفاده قرار بگیرند. یکی دیگر از فواید عروس دریایی این است که در دریا شکارچیان طبیعی کمی دارد و همین باعث می‌شود که این روبات شبیه به عروس دریایی، در اقیانوس کمتر مورد حمله‌ی دیگر موجودات قرار بگیرد.

تحولات یک سوسک

روبات “دش” دانشگاه برکلی تحت چندین تجدید نظر قرار گرفته تا به برخی از توانایی های یک سوسک مجهز شود. سازندگان دش در ماه ژوئن امسال برای تقلید از قلاب‌های سوسک، به پاهای پشتی آن قلاب‌های چسبی وصل کردند. سوسک از این قلاب‌ها برای تاب خوردن ناگهانی در لبه‌ها استفاده می‌کند و با این کار زمانی که تحت تعقیب شکارچیان خود است، به سرعت ناپدید می‌شود. در نوامبر سال گذشته، نسخه‌ی دیگر از روبات دش، به یک جفت بال مجهز شده است. این بال‌های اضافه شده به این روبات سوسکی، آن را تبدیل به روبات زبردستی و چابکی می‌کند که قادر باشد در سطوح مختلف به سرعت حرکت کند.

رهبر ماهی‌ها

این موجود عجیب و غریب رنگ پریده، برای تقلید شکل ظاهری یک ماهی ساخته نشده بلکه هدف اصلی، الگوبرداری از روی حرکات این موجود آبزی بوده است. محققان به این نتیجه رسیده‌اند زمانی که این روبات دم خود را در سرعت درستی حرکت دهد، ماهی‌های زنده‌ی واقعی از گونه‌ی – Notemigonus crysoleucas– به شکل یک دسته آن را دنبال می‌کنند. سازندگان این روبات که دو محقق از موسسه‌ی پلی تکنیک دانشگاه نیویورک‌اند، روبات را برای مطالعه دسته‌ی ماهی‌ها به کار برده‌اند. این روبات حتی می‌تواند برای رهبری دسته‌ی ماهی‌ها و دور کردن آنها از خطراتی مثل نشت نفت، توربین‌های زیر آب و غیره مورد استفاده قرار بگیرد.

روبات مارمولکی

تلاش‌های صورت گرفته در آزمایشگاه‌های روبوتیک بسیاری، به روی ساخت روبات‌هایی تمرکز دارد که پاهایی شبیه به مارمولک داشته باشند. پای این روبات با برآمدگی‌ها و موهای بسیار ریزی پوشانده شده که در مورد یک مارمولک کمک می‌کند که به یک صخره، دیوار شیشه‌ای و سایر سطوح که تلاش می‌کند بالا برود، بچسبد. گفتنی است محققین علاقه‌ی زیادی به روبات‌های مشابه بالا رونده از سطوح دارند.

روبات-سگ چهار پا

این روبات-سگ اولین گام‌های خود را در فوریه‌ی امسال برداشت. محققین دارپا در حال ساخت روبات LS3 اند که بارهای سربازان را برای آنها حمل کند. هرچند که این روبات عجیب و غریب سر ندارد ولی دارای چشم است – حس‌گرهایی که به او در دیدن و درک تفاوت بین درخت‌ها، صخره‌ها و انسان‌ها، کمک می‌کند. علم روز نوشت: در یکی از ویدئوهای منتشر شده، این روبات برای دنبال کردن یکی از سازندگانش از میان درخت‌ها عبور می‌کند. برنامه‌ی بعدی این گروه تحقیقاتی این است که این روبات را مجهز به گوش کنند تا با قدرت شنوایی قادر باشد دستوراتی را مثل “بایست”، “بنشین” و “بیا اینجا”  اجرا کند.
باشگاه خبرنگاران
لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=38736

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر