2

زنی که می‌خواهد کاخ سفید را سبز کند! +تصویر

  • کد خبر : 39226
  • ۲۷ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۸:۳۳

زنی است ۶۱ ساله با موهای سفید و ظاهری معمولی. اما او یکی از کاندیدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست. در واقع نماینده حزبی به نام “حزب سبز”.»

«اگر در یکی از خیابان‌های آمریکا “جیل استاین” را ببینید، شاید اصلا توجهی هم به او نکنید. زنی است ۶۱ ساله با موهای سفید و ظاهری معمولی. اما او یکی از کاندیدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست. در واقع نماینده حزبی به نام “حزب سبز”.»

به گزارش ایسنا شبکه خبری بی.بی.سی در گزارشی درباره نامزد مستقل انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و حزب متبوعش نوشته است: «حزب سبز در سال‌های دهه ۱۹۹۰ در آمریکا شکل گرفت و نسبت به دو حزب بزرگ دیگر، یعنی دموکرات و جمهوری خواه بسیار جوانتر است. شاید همین جوان بودن آن هم دلیلی باشد برای موفقیت ناچیز آن.

اما در انتخابات سال ۲۰۰۰، اتفاقی افتاد که باعث شد این حزب از گوشه‌های پنهان سیاست آمریکا خارج شده و حتی شکل دهنده نتیجه نهایی انتخابات باشد. در آن سال کاندیدای حزب سبز “رالف نیدر” بود که در مقابل “ال گور” از حزب دموکرات و جورج بوش از جمهوری خواهان قرار می‌گرفت.

رقابت تنگاتنگ شد و در نهایت انتخابات به نتایج فلوریدا گره خورد. در اتفاقی که تعجب بسیاری را برانگیخت، رای دهنده‌هایی که مردد بودند و یا به گفته برخی، عده‌ای از دموکرات‌ها هم که از سیاست‌های حزب خود ناراضی بودند، به رالف نیدر رای دادند؛ چیزی که باعث شد جورج بوش راهی کاخ سفید شود.

با این پیش زمینه است که نامزد جدید این حزب پا به انتخابات آینده آمریکا می‌گذارد. البته با توجه به اینکه حزب سبز از شرکت‌های خصوصی و یا حامیان مالی متمول کمک مالی قبول نمی‌کند، از بازی رقبایی مانند باراک اوباما و یا میت رامنی عقب مانده است.

البته جیل استاین در مصاحبه‌ای می‌گوید همین امتناع از دریافت کمک‌های عظیم مالی شرکت‌های خصوصی، برای بسیاری از رای دهندگان آمریکایی جذاب است. او می گوید وارد رقابت‌ها شده است تا به مردمی که از سیستم دو حزبی حاکم در سیاست آمریکا خسته هستند، راه سومی را ارائه کند.

او درباره نقدهای ناظران که از “دزدیدن رای‌های دموکرات‌ها” و تکرار سال ۲۰۰۰، صحبت می‌کنند، می‌گوید مردم انتخاب کننده نهایی هستند و نباید صدای رای دهندگان را با محدود کردن آنها به دو حزب، خاموش کرد.

– وعده‌های حزب سبز

دغدغه‌های حزب سبز وسیع هستند. در برنامه‌ای که آنها ارائه می‌کنند موضوع‌هایی مثل محیط زیست، بهبود اقتصاد، سیستم آموزشی و کاهش فقر در صدر لیست قرار دارند. در بعد سیاست خارجی، نماینده این حزب می‌گوید هدف، کاهش دخالت‌های نظامی آمریکا در کشورهای خارجی و کوچکتر کردن نیروی نظامی است.

برنامه حزب سبز “منشور سبز نوین” نام دارد که بر اساس “پیمان تازه” فرانکلین روزولت در سال ۱۹۲۹ نامگذاری شده است. طرح رییس جمهوری آمریکا در آن زمان حاوی رشته برنامه‌های اقتصادی بود تا به آمریکا برای خروج از بحران اقتصادی کمک کند. خانم استاین می‌گوید اکنون هم جامعه آمریکا به طرحی مشابه نیاز دارد.

او می‌گوید مردم از سیاست‌های اوباما که در خیلی از موارد ادامه همان سیاست‌های جورج بوش بوده خسته هستند و سیاست‌های میت رامنی هم آمریکا را به ورطه نابودی خواهد برد.

اما ساز و کار انتخابات در آمریکا پیچیده گی‌های خاص خود را دارد.

پیتر اوبرتاسیو، رییس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه استون هیل در ایالت ماساچوست می‌گوید سیستم سیاسی و حقوقی آمریکا تشکیل یک حزب سوم را بسیار دشوار کرده است. مثلا حزب سوم، به طور خودکار در برگه‌های رای در همه ایالت‌ها وجود نخواهد داشت، بلکه باید با جمع آوری امضاء و تکمیل پروسه های اضافه، حضور خود را تثبیت کند.

حزب سبز نیز در برگه‌های رای در همه مراکز اخذ رای وجود نخواهد داشت. جیل استاین در این باره می‌گوید تاکنون توانسته امکان انتخاب حزب سبز را در ۳۰ ایالت تضمین کند و تا زمان انتخابات، که کمتر از ۱۰۰ روز دیگر خواهد بود، امکان رای دهی به حزب سبز را برای ۹۵ درصد آمریکایی‌ها تامین کند.

رییس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه استون هیل می‌گوید حزب سبز، می‌تواند توجه بسیاری از اعضای کمپین وال استریت را به خود جلب کند. این افراد به گفته او راهی را جستجو می‌کنند که نه حزب دموکرات به آنها ارائه می‌دهد و نه جمهوری خواه.

البته، با بودجه محدود و پوشش خبری ناچیزی که از این حزب می‌شود، اطلاع رسانی درباره آن دشوار است. بسیاری از آمریکایی‌ها از وجود این حزب بی‌اطلاع هستند.

خانم استاین می‌گوید مخاطبانی را که تلاش می‌کند به سمت خود جلب کند، مردم عادی، مانند خودش هستند؛ کسانی که نه از اموال زیاد رنگی دیده‌اند و نه رابطه‌های تاثیر گذاری دارند.

وعده قانونمند کردن وام‌های دانشجویی نیز به گفته او، طرفدارانی را میان دانشجویان ایجاد کرده است.

– کاندید زندانی

جیل استاین هفته گذشته ۲۴ ساعت را در زندان گذراند. او به یکی از بانک‌هایی که وام خرید خانه می‌دهند رفته بود و نسبت به سیاست‌های آن اعتراض کرده بود. او می‌گوید هوای سلول بسیار سرد بوده و در حالی که آنجا گنجایش یک نفر را داشته، سه نفر در آن زندانی بودند.

وی می گوید: “اگر افراد با سگ‌هایشان چنین رفتار می‌کردند، به جرم بدرفتاری با حیوانات دستگیر می‌شدند!”

استاین که فارغ التحصیل دانشگاه هاروارد در رشته پزشکی است، پیش از ورود به دنیای سیاست، در این حرفه فعالیت می‌کرد. او می گوید این روزها اما، تبدیل به یک “درمانگر سیاسی” شده است.

درمانگری که می‌گوید تلاش می‌کند کاخ سفید را به کاخ سبز تبدیل کند.»

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=39226

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر