2

لغو انعقاد قرارداد ۴۰۰ میلیون یورویی بین وزارت دفاع ترکیه و شرکت فرانسوی MBDA

  • کد خبر : 4083
  • ۱۱ تیر ۱۳۹۰ - ۹:۱۱

خبرگزاری اخلاص ترکیه، در پی انعقاد قرارداد ۴۰۰ میلیون یورویی بین وزارت دفاع ترکیه و شرکت فرانسوی MBDA برای ساخت و تحویل ۱۹ هزار فروند موشک کوتاه برد به نیروی زمینی ترکیه، قرارداد مذکور به دلیل اصابت نکردن اولین سری موشک های تحویل داده شده به هدف و متعاقب شکایت وزارت دفاع ترکیه به محاکم […]

خبرگزاری اخلاص ترکیه، در پی انعقاد قرارداد ۴۰۰ میلیون یورویی بین وزارت دفاع ترکیه و شرکت فرانسوی MBDA برای ساخت و تحویل ۱۹ هزار فروند موشک کوتاه برد به نیروی زمینی ترکیه، قرارداد مذکور به دلیل اصابت نکردن اولین سری موشک های تحویل داده شده به هدف و متعاقب شکایت وزارت دفاع ترکیه به محاکم بین المللی فسخ شد. همزمان با لغو این قرارداد، سرمایه گذاری ۵۰ میلیون دلاری ترکیه برای احداث تاسیسات تولید این موشک ها در داخل نیز به هدر رفت. ماجرای این پروژه از این قراراست که به دنبال عقد قرارداد ساخت این موشک ها در سال ۱۹۹۸، شرکت فرانسوی تولید کننده این موشک ها علیرغم دریافت ۲۸۰ میلیون یورو از ترکیه که مبلغی نزدیک به سه چهارم مبلغ کل قرارداد است، تنها ۳۶۰۰ موشک از ۱۹ هزار موشک مورد قرارداد را به ترکیه تحویل داده و وزارت دفاع ترکیه پس از آزمایش موشک ها و مشخص شدن ناکارآمدی آنها در اصابت به هدف، در سال ۲۰۰۴ قرارداد مذکور را لغو نموده و کار به دادگاه بین المللی کشیده می شود.

دادگاه در سال ۲۰۰۹ رای به فسخ قرارداد و باقی ماندن ۳۹۲۰ فروند موشک و متعلقات آن نزد ترکیه رای می دهد. ارزش این موشک ها و متعلقات آن ۱۲۰ میلیون دلار برآورد می شود. این در حالی است که تاسیسات ۵۰ میلیون دلاری احداث شده برای تولید موشک ها در ترکیه غیرقابل استفاده بوده و به حال خود رها شده است.

از سوی دیگر گفته می شود که این پروژه محصول برنامه ریزی ژنرال های عامل کودتای پست مدرن ۲۸ فوریه ۱۹۹۸ بوده و علیرغم اینکه در آن سال کارشناسان نظامی به صراحت به وزارت دفاع اعلام کرده بودند نیاز نیروی زمینی به این موشک ها به تعداد ۱۹ هزار فروند نیست، اما فرماندهان ارشد آن دوران بر تعداد مذکور اصرار ورزیده و قرادداد نیز بر اساس همین تعداد امضا شده، ولی وزارت دفاع تاکنون هیچ اقدامی علیه ژنرال های مذکور صورت نداده است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=4083

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر