2

خاتمی:برای هر یک از بانوان قرآن‌پژوه در تاریخ اسلام پرونده‌ای تشکیل شود.

  • کد خبر : 4158
  • ۱۱ تیر ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۸

آیت‌الله «سید احمد خاتمی» عضو هیئت رئیسه خبرگان رهبری در دومین همایش تجلیل از بانوان فعال در عرصه قرآن کریم بیان داشت: در عرصه فرهنگی و دینی بعضاً شاهد آن هستیم که بانوان حضور چشمگیرتری نسبت به آقایان داشته‌اند. وی گفت: بنده به عنوان عضو شورای عالی حوزه علمیه طی مسافرت‌هایی به حوزه علمیه برادران […]

آیت‌الله «سید احمد خاتمی» عضو هیئت رئیسه خبرگان رهبری در دومین همایش تجلیل از بانوان فعال در عرصه قرآن کریم بیان داشت: در عرصه فرهنگی و دینی بعضاً شاهد آن هستیم که بانوان حضور چشمگیرتری نسبت به آقایان داشته‌اند. وی گفت: بنده به عنوان عضو شورای عالی حوزه علمیه طی مسافرت‌هایی به حوزه علمیه برادران و خواهران که در یک ماه گذشته داشته‌ام دریافتم که بانوان در حوزه‌های علمیه خواهران با نظم خاص و با فارغ‌التحصیلان برجسته مشغول تحصیل هستند.
آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه باید زمینه رشد و ارتقای فرهنگی بانوان را در این عرصه‌ها فراهم کرد، تصریح کرد: در ارتباط با قرآن کریم تاکنون حوزه‌هایی مطرح شده است که میان بانوان و آقایان رشد چشمگیری داشته است. یکی از آنها عرصه حفظ قرآن کریم به شمار می‌رود، در حالی که پیش از انقلاب تعداد حافظان از انگشتان دست تجاوز نمی‌کرد.
وی یکی از برکات انقلاب اسلامی را پرورش هزاران حافظ و قاری قرآن دانست و ابراز داشت: در عرصه قرائت، پیوسته سخن از قاریان غیر ایرانی اعم از قاریان مصری بود اما به فضل خداوند متعال امروزه شاهد قاریان برجسته کشورمان هستیم که نه تنها از قاریان مصری کم نمی‌آورند بلکه بسیار برتر از آنها هستند.
امام جمعه موقت تهران با اشاره به حوزه تفسیر قرآن خاطر نشان شد: باید گفت در این حوزه رشد چشمگیری نداشته‌ایم و تنها در حد فهم لغات قرآن حرکت کرده‌ایم اما در حد تفسیر قرآن و به معنای خاص آن مانند دو بخش قبلی رشد نداشته‌ایم لذا باید تلاش کرد در این عرصه نیز ایران اسلامی مانند سایر عرصه‌ها بدرخشد.
وی افزود: تجوید، قرائت و حفظ قرآن مقدمه فهم قرآن کریم است. از این رو باید آنقدر در این عرصه‌ها پیش رفت که گویش ما قرآنی شود.
عضو شورای عالی حوزه علمیه اظهار داشت: اگر بخواهیم در عرصه قرآن‌پژوهی بانوان وارد شویم، یکی از آن زمینه‌ها معرفی بانوان‌ قرآن‌پژوه در تاریخ اسلام است. بنده بسیار در منابع موجود جستجو کرده‌ام و کسی را ندیده‌ام که با این نگرش درباره زنان نمونه قرآنی کتابی را به رشته تحریر در آورده باشد.
وی ادامه داد: تا قرن سوم لفظ قاری تنها برای قرائت‌کننده قرآن به کار نمی‌رفت بلکه به مفسر قرآن نیز قاری می‌گفتند و با جست‌وجو در مصادر این موضوع مشاهده کردم که منبع مناسبی را برای ورود به مبحث بانوان قرآن‌پژوه نیافتم لذا این کار نیازمند پژوهش و تحقیق جدی است.
آیت‌الله خاتمی تأکید کرد: باید برای هر یک از بانوان قرآنی در تاریخ اسلام پرونده‌ای درست کرد و خصوصیات آنها را ذکر کرد که این مسئله می‌تواند الگوی خوبی برای سایر بانوان جامعه باشد.
وی با بیان اینکه نخستین بانوی قرآن‌پژوهی که فاخرترین اثر قرآنی را در تاریخ اسلام مطرح کرده حضرت صدیقه طاهره (س) است، ابراز داشت: بنده با انگیزه همین موضوع یک دور خطبه فدکیه را به دقت مطالعه کردم تا ببینم که حضرت زهرا (س) به چه میزان در این خطبه به آیات قرآن استناد کرده است از این رو هنر قرآن‌پژوه آن است که به جا و به موقع و در زمان خود از منظر قرآن شاهدی بیاورد.
عضو شورای عالی حوزه علمیه قم گفت: حضرت زهرا در خطبه فدکیه به ۲۵ آیه از آیات قرآن کریم استناد کرده است، خانمی که نه تنها داغ روحی ندیده بلکه داغ جسمی نیز دیده‌اند اما صحبت کردن همراه با آرامش و منطق، معجزه فاطمی است.
وی اضافه کرد: معجزه دیگر این خطبه، راوی آن است. راوی این خطبه زینب ۵ ساله‌ است، خطبه بلندی که علما معتقدند برای فهم آن باید کتاب‌های بسیاری را در اختیار داشت تا بتوان آن را درک کرد.
امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه دامان قرآنی فاطمه‌(س) گل‌های معطر قرآنی را نیز همانند زینب پرورانده است، خاطر نشان شد: ما مکرر از شجاعت و صبوری زینب‌(س) می‌گوییم اما کمتر به مدرس و مفسر قرآن بودن این بانو اشاره کرده‌ایم.
وی در پایان خطاب به بانوان قرآن پژوه اشاره داشت و عنوان کرد: شما بانوان قرآن کریم منتسب به قرآن هستید لذا باید حرمت آن را نگه داشته و فرهنگ بانوان قرآنی باید همانند زینب‌(س) قرآنی بوده و همراه با حفظ عفاف و حجاب در تمامی صحنه‌های اجتماع حضور یابید.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=4158

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر