1

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی :نقطه مشترک همه این اعتراضات محوریت مردم است

  • کد خبر : 4218
  • ۱۱ تیر ۱۳۹۰ - ۲۱:۰۰

جمعی از علما و اساتید حوزه و دانشگاه از شهر مقدس قم، امروز شنبه با رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام دیدار و در خصوص نواندیشی دینی گفتگو کردند. در این دیدار، آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی طی سخنانی اسلام را دینی جامع توصیف کرد که متعلق به همه اعصار و زمان‌هاست و گفت: اسلام نیازی به […]

جمعی از علما و اساتید حوزه و دانشگاه از شهر مقدس قم، امروز شنبه با رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام دیدار و در خصوص نواندیشی دینی گفتگو کردند.

در این دیدار، آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی طی سخنانی اسلام را دینی جامع توصیف کرد که متعلق به همه اعصار و زمان‌هاست و گفت: اسلام نیازی به تحمیل فکر و عقیده ندارد و پایه‌های استدلالاتش محکم و اسلام دین گفتگو و آزاداندیشی در حوزه فکر و تعقل است.

وی با اشاره به توجهات ویژه قرآن کریم به موضوع تعقل و تفکر، تأکید کرد: تمدن عظیم اسلامی در زمانی که غرب در جاهلیت بود، در کشورهای اسلامی شکل گرفت و اساس آن مبتنی بر آزاداندیشی و اهمیت به تفکر بود.

هاشمی رفسنجانی اضافه کرد: در عصری زندگی می‌کنیم که روزبه‌روز عقلانیت، استدلال و منطق قدرت افزون‌تری پیدا می‌کند و فضای بسته مانعی در برابر اسلام حقیقی است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به جایگاه رضایت مردم در سبک حکومت‌داری اظهار داشت: اگر نتوانیم رضایت اکثریت مردم را با خود حفظ کنیم، تاریخ نشان داده که موفق نخواهیم بود و آینده روشنی به همراه نخواهیم داشت.

وی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری بر شکل‌گیری کرسی‌های آزاداندیشی در محیط‌های علمی تأکید کرد: این بحث که می‌توانست منشاء تحولات مثبتی باشد، مورد غفلت و بعضاً مصادره به رأی قرار گرفت یا از مسیر خود منحرف شد و باید تلاش شود با درک این موضوع، زمینه‌های آن فراهم شود.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به برخی مباحث در حوزه حکومت در مورد تحمیل برخی موارد به جامعه به‌ ویژه نسل جوان تأکید کرد: فشار مضاعف نتیجه کمتری به همراه دارد و در هر طرحی که به اجرا می‌رسد، باید به واقعیات جامعه نیز توجه داشت و از حرکاتی که وهن را نیز به همراه دارد پرهیز کرد.

وی خاطرنشان کرد که در جامعه باید به محیط به عنوان عاملی مؤثر در حوزه تربیت توجه کرد و از رشد فساد در آن جلوگیری به عمل آورد که آن نیز روش‌های علمی متناسب را طلب می‌کند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سؤال یکی از حاضران در خصوص اوضاع کشورهای منطقه و برخی اعتراضات، گفت: نقطه مشترک همه این اعتراضات محوریت مردم است و برخوردهای سرکوب‌گرایانه با توجه به این موج بیداری نتیجه‌بخش نخواهد بود.

هاشمی رفسنجانی در پایان خاطرنشان کرد: مردم مظلوم بحرین در این میان متحمل سختی‌های بیشتری هستند و مظلوم واقع شده‌اند و حمایت جهانی نیز به همراه ندارند.

در این دیدار، حاضران هر کدام به بحث در خصوص مفاهیم و موضوعات دینی به ‌ویژه در حوزه‌های حکومتی پرداخته و مطالبی در خصوص لزوم توجه به حوزه نواندیشی دینی در محافل علمی به خصوص مراکز حوزوی بیان کردند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=4218

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر