2

جریان فتنه خودش یک انحراف بزرگی است

  • کد خبر : 4365
  • ۱۲ تیر ۱۳۹۰ - ۱۷:۲۵

دکترحمیدرضا مقدم فر معتقد است دشمن در جنگ نرم، تاکتیکی به نام فریب استراتژیک دارد؛ یعنی در راهبردها، خود ما را گاهی وقت‌ها دچار فریب می‌کند بدون این‌که ما در راهبردها و تاکتیک‌هایمان متوجه این مطلب بشویم. اشاره: چندی است که نقد جریان انحرافی در دستور کار رسانه‌های ارزشی قرار گرفته است. در راستای نقد […]

دکترحمیدرضا مقدم فر معتقد است دشمن در جنگ نرم، تاکتیکی به نام فریب استراتژیک دارد؛ یعنی در راهبردها، خود ما را گاهی وقت‌ها دچار فریب می‌کند بدون این‌که ما در راهبردها و تاکتیک‌هایمان متوجه این مطلب بشویم.

اشاره:
چندی است که نقد جریان انحرافی در دستور کار رسانه‌های ارزشی قرار گرفته است. در راستای نقد و آسیب شناسی عملکرد این رسانه‌ها، سایت تبیینی تحلیلی برهان در گفتگویی دیدگاههای دکترحمیدرضا مقدم فر، مدیرعامل خبرگزاری فارس در این باره را جویا شد.آنچه در ادامه می خوانید حاصل این گفتگو است:

* برهان: به نظر شما اگر عملکرد رسانه‌های ارزشی را در مورد نوع واکنش به جریان انحرافی در ترازوی نقد قرار دهیم، مهم‌ترین آسیب‌های آن را در چه حوزه‌هایی می‌توان یافت؟

مقدم فر: گاهی ما در رسانه‌های اصول‌گرا دچار افراط و تفریط می‌شویم. یکی از موضوعات مهم اصول کار حرفه‌ای در رسانه ـ اصول‌گرایی ـ توجه به موضوعات جریانی است که به صورت یک پارادایم، مطرح است، می‌بایست با چنین موضوعاتی به شکل برنامه‌ریزی شده برخورد کرد و به آرامی جلو رفت. در این برنامه‌ریزی به طور حتم باید هر چیزی در جای خود قرار گیرد. اندازه‌ها و میزان آن روشن باشد و در ظرف زمان حرکت شود. در کنار تمام این مطالب باید به این توجه شود که ما در رسانه‌های اصول‌گرا حرف‌ها و مطالبه‌هایی داریم که گاهی به خاطر این‌که دشمنان تابلودار نظام هم آن‌ها را می‌بینند و مترصد بهره‌گیری از مسایل درونی ما هستند، از بیان آنها صرف نظر می کنیم. از همه‌ی این‌ها مهم‌تر این‌که هر چیزی را در اندازه‌ی خودش ببینیم و دچار افراط و تفریط نشویم. با این مقدمه در موضوع نقد جریان انحرافی، چند نکته مطرح است:
اول این‌که، این انتقادها باید به صورت تبیینی، عمیق، تحلیلی و موشکافانه باشد و نه به صورت شعاری، سطحی و گاهی احساسی.
نکته‌ی بعد این که، اندازه‌ی این جریان را بدانیم و دچار افراط نشویم. رسانه‌ها احساس نگرانی و خطر می‌کنند و این احساس نگرانی و خطر باعث می‌شود که همه چیز را خلاصه شده در آن موضوع ببینند. ممکن است در گوشه‌ای آسیب و تهدیدی داشته باشیم ولی نباید این عامل سبب گردد که از سایر آسیب‌ها، خطرها و تهدیدها غافل شویم پس نکته‌ی دوم این که در عین حال که تبیین می‌کنیم سعی نماییم این تبیین در ظرف و اندازه‌ی خودش باشد و دچار افراط نشویم.
از آن طرف هم باز دچار تفریط نشویم یعنی به گونه‌ای نباشد که دشمن از مطالب نقد ما سواستفاده کند و بخواهد چالش‌ها و مسایل درونی ما را دامن بزند و از مطالب ما در تیترها، لیدها و محتوای رسانه‌ای خود استفاده کند و باعث شود که ما به کلی نقد و تبیین انحراف را فراموش کنیم، این اتفاق هم نباید رخ دهد. اتفاقاً حساسیت و پیچیدگی ماجرا این جاست که رسانه‌های اصول‌گرا باید به گونه‌ای عمل کنند که هم ملاحظه‌ی این مسایل حاشیه‌ای را داشته باشند و هم رسانه‌هایشان نسبت به تبیین این آسیب‌ها، خطرها و تهدیدها رسالت خود را به انجام برسانند.

* برهان: یکی از تأکیدهای مهم این است که رویکرد رسانه‌های اصول‌گرا این باشد که رییس جمهور را از جریان انحرافی تفکیک کنند، چگونه می‌شود این توصیه را عملیاتی کرد؟

مقدم فر: ما به واقع در تبیین این موضوع باید به این نکته توجه کنیم که دشمن علاقه‌مند است به نوعی رییس جمهور را بخشی از جریان انحرافی بداند و تمام حملات و نقدهایی که اکنون به جریان انحرافی می‌شود، متوجه رییس جمهور هم بداند اما این غلط است.
دشمن در جنگ نرم تاکتیکی به نام فریب استراتژیک دارد؛ یعنی در راهبردهای خود ما را گاهی وقت‌ها دچار فریب می‌کند بدون این‌که ما در راهبردها و تاکتیک‌هایمان متوجه این مطلب بشویم. ما باید مواظب باشیم که درست است، به رییس جمهور انتقاد داریم که چرا نسبت به جریان انحرافی موضع گیری صریحی نمی‌کنند و گاهی هم حمایت می‌کنند اما این دلیل نمی‌شود که از نظر منطقی و اصولی رییس جمهور را جزو جریان انحرافی بدانیم، باید مراقب باشیم که فریب نخوریم و دشمن هم همین را می‌خواهد. باید مراقب باشیم که دشمن ما را در جریان کار رسانه‌ای دچار فریب استراتژیک نکند.

برهان: جریان فتنه و اصلاح طلبان از فضای سیاسی فعلی کشور و انتقاد اصولگرایان از جریان منتسب به دولت، سو استفاده می‌کنند. چه راهکاری داشته باشیم که این فرصت را از آن‌ها بگیریم؟

مقدم فر: همان طور که فرمودید جریان انحراف بزرگ و عمیق را باید جریان دوم خرداد و جریان اصلاح طلب دید که در خرداد ۸۸ به جریان فتنه تبدیل شد. جریان فتنه خودش یک انحراف بزرگی است که ۳۰ سال نظام را با مشکلات بسیاری روبرو ساخت و به انقلاب آسیب رساند. اکنون هم این جریان به دنبال فرصت‌طلبی است تا از انحراف اخیر درون دولت سو استفاده نماید. یکی از مواردی که به ما این امکان را می‌دهد که جلوی این فرصت طلبی‌ها را بگیریم این مطلب است که توجه کنیم پرداختن به جریان انحرافی باعث نگردد تا از آن‌ها غافل شویم و یادمان برود که جریان فتنه در خرداد ۸۸، چه خیانت‌ها، جنایت‌ها و جفاهای بزرگی به انقلاب کرده است. به قول رهبر معظم انقلاب، بعضی از این‌ها، نابخشودنی است. یعنی چیزی نیست که جبران شود و قابل جبران باشد. چرا ما باید این موضوع را به فراموشی بسپاریم؟ این‌ها می‌خواهند یک نقاب و یک پوششی به نام جریان انحرافی برای خود ایجاد کنند که در پشت آن، انحراف خودشان را بپوشانند. ما باید همواره به نقد جریان انحرافی بزرگ که جریان فتنه است، بپردازیم و آن را در دستور کار خود قرار دهیم و از آن‌ها غافل نشویم. این باعث می‌شود که آن‌ها نتوانند از این شرایط، فرصت طلبی کنند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=4365

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر