1

باندهای ثروت مقدمه تشکیل باندهای قدرت هستند

  • کد خبر : 8622
  • ۱۸ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۳

حسین صفار‌هرندی کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری در جمع کارگزاران نظام گفت: تصور من این است که یکی از دلایلی که مقام معظم رهبری در سخنان خود نقاط قوت و ضعف دستگاه‌های نظام را برشمردند، بی‌انصافی عده‌ای در نادیده گرفتن دستاوردهای نظام […]

حسین صفار‌هرندی کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری در جمع کارگزاران نظام گفت: تصور من این است که یکی از دلایلی که مقام معظم رهبری در سخنان خود نقاط قوت و ضعف دستگاه‌های نظام را برشمردند، بی‌انصافی عده‌ای در نادیده گرفتن دستاوردهای نظام در طول عمرش و به‌طور خاص در سال‌های اخیر بوده است.

وی با بیان اینکه چشم بستن عده‌ای به روی برخی خطاها و نقاط ضعفی که بخش‌هایی از نظام دچار آن است نیز دلیل طرح این نقطه نظرات بوده است، گفت: وجود این ‌دو مشکل در رفتار بعضی از مسئولان و یا جریانات سیاسی سبب شد تا مقام معظم رهبری به ارائه تحلیلی جامع از شرایط کشور بپردازند.

وی افزود: مقام معظم رهبری در بخش بیان توانایی‌ها و دستاوردهای نظام، بدون اینکه وارد ارائه ارقام و آمار اقدامات انجام‌شده بشوند، ضمن تأیید بخش‌هایی از گزارش رئیس جمهور، به شرایط بسیار خوب کشور در کسب یک جایگاه رفیع در منطقه اشاره کرده و موفقیت‌های داخل کشور را با آنچه ‌به صورت بازتاب این موفقیت‌ها در تحولات و خیزش‌های اخیر منطقه تبلور یافته است، گره زدند.

صفار‌هرندی گفت: مقام معظم رهبری همچنین به لیستی از توفیقات انقلاب اسلامی اشاره کردند و اعتماد به نفس، ایستادگی بر سر اصول و اعتماد مردم به نظام را اصلی‌ترین دلیل توفیقات ملت دانستند که نمودش در پیشرفت‌های کشور در ساحت‌های مختلف تجلی یافته است.

* طرح نقاط قوت نظام توسط رهبری پاسخی به برخوردهای توأم با بی‌انصافی بود

مشاور فرهنگی فرماندهی کل سپاه پاسداران تصریح کرد: طرح این نقاط قوت در حالی است که بعضی‌ها طی روزهای اخیر از تریبون‌های مختلف و یا رسانه‌های مکتوب، مطالبی را با تکیه بر نگاه سوء‌ظن مطرح کردند و انقلاب و نظام را فاقد دستاوردهای ملموس نشان دادند؛ طرح این نقاط قوت پاسخی به این برخوردهای توأم با بی‌انصافی بود.

وی با بیان اینکه برخی از افرادی که این حرف‌ها را زدند، دارای جایگاه‌های رسمی در کشور بودند، گفت: در واقع برخی کسانی که شایسته است با توجه به موقعیت‌هایی که دارند، مصالح نظام را در نظر بگیرند، نه‌تنها در بیان این حرف‌ها هیچ مصلحتی را در نظر نگرفتند بلکه حقایق را نیز نادیده گرفتند و طوری حرف زدند که اگر به وجدان خودشان هم رجوع کنند، این وجدان آنها را برای این بی‌انصافی‌ها ملامت خواهد کرد.

* شناخت نقاط ضعفی که رهبری برشمردند، وسیله تعیین اولویت‌ها در رویکردهای آینده است

این فعال سیاسی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به بیان برخی از نقاط ضعف موجود در کشور توسط مقام معظم رهبری در سخنان اخیر معظم‌له گفت: این برای نخستین بار بود که رهبر معظم انقلاب در کنار لیست کامیابی‌ها باب مفصلی را نیز درباره برخی نقاط ضعف ما باز کردند که بعضی مسئولان و نیروهای درونی انقلاب، عامل به وجود آمدنشان بودند، لذا باید این نقاط را در نظر بگیریم تا وسیله‌ای باشد برای تعیین اولویت‌های نظام در رویکردهای آینده‌‌.

صفار‌هرندی همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه برشمردن نقاط ضعف در بیانات اخیر مقام معظم رهبری که به صورت یک لیست ارائه شد، چه تفاوتی با بیانات مشابه معظم‌له در دوره‌های گذشته داشت، خاطرنشان کرد: ایشان در گذشته هم به ضعف‌ها اشاره داشته‌اند اما در موقعیت کنونی به نظر می‌رسد که تعمد دارند تا بزنگاه‌ها را برای استخراج اولویت‌های برخورد مشخص‌تر کنند.

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت نهم ادامه داد: ایشان نقاط ضعف ما را در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی که به دلیل برخی غفلت‌ها رخ داده‌، برشمردند و در زیرفصل‌های این موارد اشاره‌هایی داشتند به میل به رفتارهای قبیله‌ای عده‌ای در میدان سیاست و اقتصاد، البته ایشان قبلاً هم این موضوع را تقبیح کرده و فرموده بودند که قبیله‌گرایی سیاسی از قبیله‌گرایی متعارف خطرناک‌تر است.

* مدل رفتاری برخی احزاب رفتار قبیله‌ای است

وی افزود: مدل رفتاری برخی احزاب، به جای حق‌گرایی، رفتار قبیله‌ای است، به‌طوری که اگر یک کار خوب در خارج از باند حزب انجام شود، نه‌تنها آن را تحسین نمی‌کنند بلکه اقدام به تخطئه آن هم می‌کنند و در عین حال اشکالات خود را نیز به‌کل نادیده گرفته و همین اشکالات را در جبهه مقابل در فراز قرار می‌دهند.

* باندهای ثروت مقدمه تشکیل باندهای قدرت هستند

این فعال سیاسی در ادامه صحبت‌های خود تصریح کرد: آثار قبیله‌گرایی در اقتصاد نیز گریبان جامعه را می‌گیرد. در واقع اگر یک حزب، فقط عناصر خود را در مسائل اقتصادی ببیند و بخواهد اما دیگران را نتواند تحمل کند، این قبیله‌گرایی اقتصادی است. در همین رفتار است که باندهای ثروت شکل می‌گیرند و این امر نیز مقدمه رسیدن به باندهای قدرت است.

* این نقاط ضعف نه تقصیر دشمن که تقصیر خود ماست

صفار‌هرندی همچنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار فارس مبنی بر اینکه چرا برخی از دغدغه‌های طرح شده توسط مقام معظم رهبری که به عنوان نقاط ضعف و منفی ما نام گرفتند، بیش از ۲۰ سال است که در بیانات معظم‌له به نوعی تکرار می‌شوند اما همچنان وجود دارند و به عنوان یک دغدغه مطرح‌اند، گفت: جواب این سؤال آن است که این نقاط ضعف تقصیر خود ماست و نمی‌توانیم آنها را به گردن دشمن بیندازیم.

* برخی از این نقاط ضعف جرم هستند زیرا قصور سهوی برای چند بار تکرار نمی‌شود

وی افزود: برخی از مواردی که معظم‌له بیان کرده‌اند، حتی بیش از ۲۰ سال قبل و در زمان امام راحل نیز تقبیح شده‌اند اما امروز وقتی می‌بینیم که این موارد همچنان باقی هستند، دیگر نمی‌توان اسم قصور را بر آنها گذاشت بلکه باید گفت جرم هستند زیرا تخلف و قصوری که بارها تکرار شود، رنگ تعمّد دارد.

مشاور فرهنگی فرماندهی کل سپاه پاسداران ادامه داد: به نظر می‌رسد اگر بخواهیم بحث نادیده گرفته شدن برخی ارشادات و دستورات امام(ره) و رهبری را در این حوزه‌ها ریشه‌یابی کنیم، باید تعبیری از مقام معظم رهبری را در همین زمینه به کار ببریم که اشاره دارند به اینکه چرب و شیرین دنیا به کام برخی از مسئولان مزه کرده و آلوده به دنیا شده‌اند.

این فعال سیاسی گفت: طبیعی است که این افراد موضع‌گیری‌هایشان تغییر می‌کند و حیثیت انقلابی خود را نخواهند داشت. آنها نقطه ضعف‌هایشان به مواضع سیاسی و انقلابی نیز کشیده می‌شود و در نهایت این ضعف‌ها از این افراد، انسان‌هایی تسلیم‌طلب و اهل معامله با دشمن می‌سازد. طبیعی است که وقتی مقام معظم رهبری مصلحت می‌بینند که به این نقاط ضعف اشاره کنند، برای این است که نگران عواقب این مسائل هستند.

* رهبری نقاط ضعف را گفتند تا عده‌ای نگویند شما چشم‌هایتان را بسته‌اید

صفار‌هرندی همچنین با اشاره به یکی دیگر از اهداف طرح نقاط ضعف‌ها از سوی مقام معظم رهبری، گفت: این اقدام برای این صورت گرفت تا کسانی نگویند که شما چشم‌هایتان را به روی برخی تباهی‌ها بسته‌اید.

وی افزود: مقام معظم رهبری مشخصاً به این موارد به عنوان عوامل مزاحم در مسیر اقدام جهادی اشاره کردند تا هم به دسته اول بگویند که چشمان بیدار ملت ناظر به جزئیات مسائل کشور هست و هم به برخی افراد اعلام کنند که مشکلات پدیدآمده بر سر راه ملت چه‌چیزهایی بوده و عواملش نکات منفی همین طعنه‌زنان امروزی است.

* نسخه‌پیچی‌‌های غیر‌انقلابی نتیجه آلودگی به ثروت‌های نامشروع است

سردبیر سابق روزنامه کیهان با بیان اینکه اگر آلودگی به ثروت نامشروع در کسانی به وجود آمد، این افراد از اهداف انقلاب دور می‌شوند و نسخه‌ پیچیدن‌های غیرانقلابی محصول طبیعی همین رفتارهاست، گفت: شما ببینید کسانی که زمانی جزو نزدیک‌ترین یاران امام و رهبری بودند، به دلیل آلوده شدن به همین مسائل و تغذیه شدن توسط پول‌های حرام، کارشان به جایی رسید که روبه‌روی اصل نظام هم ایستادند و حاصل عملکرد آنها را می‌توان در فتنه ۸۸ دید.

* عامل سقوط جریان انحرافی حرام‌خواری است

صفار‌هرندی تأکید کرد: همین شباهت‌ها را در جریان منحرف نیز می‌توان دید زیرا بزنگاه سقوط این جریان هم آلوده شدن به مسائل دنیوی بود.

وی افزود: این جریان که انحرافش را در افکارش جست‌وجو می‌کنیم، اگر دقیق‌تر نگاه کنیم، آلودگی اصلی آنها مفاسد اقتصادی و ورود به عرصه‌های حرام‌خواری و اموال بیت‌المال را جیب خود فرض کردن، است.

مشاور فرهنگی فرمانده کل سپاه پاسداران گفت: علایق شخصی این افراد، آمال آنها شده است و لذا هر نوع کار سیاسی با هر وسیله‌ای را برای خود لازم می‌دانند.

* ‌رهبری پیرامون بی‌توجهی مقامات نظام به عوامل تباه کننده نسل جوان دغدغه دارند

این فعال سیاسی و رسانه‌ای در قسمت پایانی صحبت‌های خود به نکته دیگری در بیانات مقام معظم رهبری اشاره کرد و با بیان اینکه این نکته، دغدغه‌مندی پیرامون بی‌توجهی مقامات اداره کننده نظام به عوامل تباه کننده نسل جوان کشور است، گفت: دامی که دشمن برای این تباهی پهن کرده است، در نقاطی مثل شهوت است که نسل جوان در آن آسیب‌پذیر است.

وی افزود: برنامه‌ریزی دشمن برای توسعه برنامه‌های مبتذل و فسادانگیز فرهنگی نشان می‌دهد که نقطه اصلی تمرکز آینده دشمنان ما برای مقابله با انقلاب اسلامی ما همین نقطه است، در‌حالی‌که به نظر می‌رسد نگاهی متناسب با این تهدیدها معطوف به اصل ماجرا نشده است.

صفار‌هرندی تصریح کرد: به نظر می‌رسد مسئولان امر این مقوله را سرسری گرفته‌ و یا به آن بی‌اعتنا هستند و البته باید گفت که گاهی رفتار دست‌اندرکاران به نوعی نشان دادن همسویی با همین تباه‌سازی‌های دشمنان است.

مشاور فرهنگی فرماندهی کل سپاه پاسداران گفت: برای این مشکل که گریبان کشور را گرفته است، باید نهضتی جدی در قشرهای مختلف اعم از مردم و دست‌اندرکاران حکومتی شکل بگیرد و تا این اتفاق رخ ندهد، ما مقهور برنامه‌ریزی دشمن برای تباه‌سازی نسل جوان خواهیم بود.

وی تأکید کرد: می‌توان این مسئله را یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های این روزهای مقام معظم رهبری فرض کرد که باید متناسب با آن، برنامه‌هایی را تدوین کرد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=8622

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر