1

گاز کدام نقش استراتژیک را در جنگ سوریه ایفا می کند؟

  • کد خبر : 46647
  • ۲۵ آبان ۱۳۹۱ - ۹:۴۲

حمایت آمریکا، قطر و ترکیه از افراد مسلح مخالف در شمال سوریه و منطقه حمص و همچنین حومه دمشق، براساس وضع این مناطق سوریه صورت می گیرد که لوله های گاز باید از آنجا به سمت ترکیه و طرابلس عبور کند.

یک روزنامه لبنانی به بررسی نقش خط لوله گاز قطر در بحران سوریه پرداخت.
روزنامه الاخبار با بیان اینکه پرونده گاز بخش مهمی از عوامل پشت پرده درگیری در سوریه است، نوشت به نقل از منابع موثق در یک شرکت بزرگ نفت غربی به جزئیات طرح قطر (و مورد حمایت آمریکا) برای احداث خط لوله جدید به منظور ارسال گاز قطر به حمص و از آنجا به اروپا دست یافته است. شهر حمص و حومه آن موقعیت مهمی از نظر جغرافیایی دارد.
الاخبار یادآور شد؛ این طرح به هر یک از کشورهای ترکیه و اسرائیل نیز مزایای راهبردی در معادله تجارت جهانی گاز یا رفع نیاز آنها می دهد. هدف از اجرای این طرح احداث خط لوله ای است که از قطر شروع می شود و از خاک عربستان و سپس از خاک اردن ( از عبور از خاک عراق خودداری می کند) عبور می کند و به خاک سوریه به ویژه حمص می رسد. این خط لوله در حمص به سه منطقه منشعب می شود یکی از آنها به طرف لاذقیه در ساحل سوریه و دیگری به طرف طرابلس در شمال لبنان و لوله سوم به طرف ترکیه کشیده می شود.
این روزنامه افزود: هدف اصلی طرح، رساندن گاز قطر و اسرائیل به خاک اروپا است تا به همه کشورهای اروپایی توزیع شود و اهداف زیر محقق گردد؛ یکی رقابت با انحصار روسیه در تامین گاز اروپا، دیگری آزادسازی ترکیه از ادامه وابستگی به واردات گاز از ایران و سوم دادن فرصت به اسرائیل برای صدور گاز خود به اروپا از طریق زمینی و ارزان. به گزارش العالم در ادامه این تحلیل آمده است: گاز قطر برای صادرات زمینی به اروپا مسیری جز حمص سوریه ندارد؛ مگر اینکه از طریق دریایی که هزینه بسیار بالاتری دارد، منتقل شود.
حمایت آمریکا، قطر و ترکیه از افراد مسلح مخالف در شمال سوریه و منطقه حمص و همچنین حومه دمشق، براساس وضع این مناطق سوریه صورت می گیرد که لوله های گاز باید از آنجا به سمت ترکیه و طرابلس عبور کند.
خاطرنشان می شود قطر هفته گذشته میزبان گروه های معارض سوریه برای ایجاد ائتلاف جدیدی موسوم به «ائتلاف ملی انقلاب سوریه و نیروهای مخالف» بود. روز گذشته ۶ کشور مرتجع عضو شورای همکاری خلیج فارس (قطر، عربستان، بحرین، امارات، کویت و عمان) ائتلاف مذکور را به رسمیت شناختند. دولت های عربی نیز از ائتلاف مذکور که خود آن را به نام دموکراسی راه اندازی کرده اند، اعلام حمایت کردند.
طنز ماجرا حمایت شیخ نشین های مرتجع، خودکامه و سرکوبگر حاشیه خلیج از دموکراسی و حقوق بشر در سوریه است، حال آن که طیفی از همین گروه های معارض اقدام به جنایت جنگی و ترورهای نیابتی کرده اند. با این وجود جبهه ارتجاع عربی – عبری – غربی طی ۲۰ ماه گذشته نتوانسته از عهده حاکمیت سوریه که مستظهر به حمایت مردمی است برآیند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=46647

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر