2

متوسط پروژه‌های قرارگاه در دو سال اخیر بالای ۳۰۰ میلیارد تومان بوده است

  • کد خبر : 47716
  • ۰۱ آذر ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۴

اگر ردیف‌های بودجه عمرانی کشور را نگاه کنیم در سال ۹۱ که حدودا ۴۰ هزار میلیارد تومان پروژه و بودجه عمرانی پیش‌بینی شده است قرارگاه کمتر از ۸ درصد سهم دارد

افق(ofoghnews.ir) فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) گفت: در چند سال اخیر مطلقا ما سراغ پروژه‌های کوچک و حتی متوسط هم نرفته‌ایم و متوسط پروژه‌های قرارگاه در دو سال اخیر بالای ۳۰۰ میلیارد تومان بوده است.

ابوالقاسم مظفری فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) در گفتگو با نشریه پیام انقلاب با اشاره به نوع فعالیت این قرارگاه اظهار داشت: قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) بر اساس اصل ۱۴۷ قانون اساسی که به نیروهای مسلح اجازه می‌دهد در زمان صلح به کمک دولت بیایند و امکانات و تجهیزات خود را در کارهای عمرانی و سازندگی به کار گیرند در تاریخ ۲۳ آذرماه ۱۳۶۸ تشکیل شد و پا به عرصه سازندگی و آبادانی میهن اسلامی گذاشت.

وی افزود:‌ اولین سند و قانونی که حاکم بر فعالیت‌های قرارگاه شد دستورالعمل مشارکت سپاه در سازندگی کشور است که به عنوان اساسنامه قرارگاه تلقی می‌شود. در این سند که بر اساس فرمان رهبر معظم انقلاب، اجازه ورود سپاه به فعالیت‌های سازندگی کشور را می‌دهد و همچنین مصوبه هیئت وزیران که به دستگاه‌های اجرایی اجازه مبادله موافقتنامه با قرارگاه را به عنوان پیمانکار و مجردی طرح می‌دهد، محدوده کار و شیوه اخذ پروژه و نحوه هزینه کرد درآمدهای حاصل از آن تعیین شده است.

مظفری با بیان اینکه قرارگاه ساختار و سازمان خود را به صورت منسجم در ۱۲ رشته تخصصی و بالغ بر ۴۰ گرایش کاری تنظیم کرد و فرماندهی محترم کل سپاه پاسداران آن را ابلاغ کرد، اظهار داشت: در حال حاضر قرارگاه ده‌ها پروژه عمرانی، صنعتی، دفاعی و مشاوره‌ای را در دست اجرا دارد، این پروژه‌ها توسط مؤسسات، که عموما دارای رتبه و درجه سازمان برنامه و بودجه‌اند و گواهینامه استاندارد بین‌المللی کیفیت را دارند، انجام می‌شود. علاوه بر آن در حوزه محرومیت‌زدایی در استان‌های مرزی و مناطق محروم کشور تاکنون بیش از ۶۷۰۰ پروژه توسط قرارگاه به اتمام رسیده و تحویل مردم شده است.

وی ادامه داد: قرارگاه بر اساس مجوز هیئت وزیران می‌تواند به عنوان پیمانکار و مجری طرح در مناقصات دستگاه‌های اجرایی شرکت کند و پروژه بگیرد. آئین‌نامه مناقصات دولت به دستگاه‌های اجرایی در بعضی از موارد اجازه می‌دهد که پروژه‌ای را از طریق ترک تشریفات مناقصه به پیمانکار واجد شرایط واگذار کنند از جمله طرح‌هایی که به لحاظ امنیتی نباید اطلاعات آن فاش شود و یا اینکه ارائه دهنده خدمات موردنظر انحصاری باشد و نظایر آن.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) تاکید کرد: در این موارد دولت و دستگاه‌های اجرایی با رعایت ضوابط و آئین‌نامه‌های مربوطه پروژه را به صورت ترک تشریفات به پیمانکار صلاحیت‌دار واگذار می‌کند. این روند طبق مقررات خاص خود و کاملا قانونی است و پیمانکاران هیچ‌گونه نقشی در این پروسه ندارند. متاسفانه در این رابطه اظهارنظرهای غیر کارشناسی و بعضا غیر منصفانه‌ای علیه قرارگاه صورت می‌گیرد که دور از واقعیت و بیشتر یک اظهارنظر غیر فنی و غیر تخصصی است.

* از زمانی که قاسمی وزیر نفت شده‌ هیچ پروژه‌ای از وزارت نفت نگرفته‌ایم

مظفری با اشاره به ادعای برخی افراد مبنی بر اینکه قرارگاه از رانت وزارت نفت بهره‌مند است، گفت: در این خصوص اتفاقا از زمانی که آقای قاسمی وزیر نفت شده‌ ما هیچ پروژه‌ای از وزارت نفت نگرفته‌ایم. یک تفاهم‌نامه یا یک قرارداد با وزارت نفت امضا کردیم که آن هم مربوط به زمان حضور وی در قرارگاه بوده و از زمان وزارت قاسمی، قرارگاه پروژه‌ای را از وزارت نفت نگرفته است، لذا این نیز بحث و قضاوتی غیر منصفانه و غیر واقعی است.

* سهم قرارگاه در بودجه عمرانی کشور کمتر از ۸ درصد است

وی ادامه داد: اگر ردیف‌های بودجه عمرانی کشور را نگاه کنیم در سال ۹۱ که حدودا ۴۰ هزار میلیارد تومان پروژه و بودجه عمرانی پیش‌بینی شده است قرارگاه کمتر از ۸ درصد سهم دارد، یعنی در واقع ۹۲ درصد از بودجه عمرانی کشور در اختیار بخش خصوصی است که می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) تصریح کرد: در تمام زمینه‌های ما پروژه‌هایی داریم که بخش پیمانکاری خصوصی فعال است. حتی پروژه‌هایی بوده که ما علاقه‌مند بودیم حضور داشته باشیم مثل سد «ژاوه» ‌یا سد «داربان» و سد کارون ۴ و ده‌ها پروژه‌ دیگر ولی با وجود حضور و شرکت قرارگاه در مناقصه، پیمانکاران دیگر برنده شدند. در پروژه سد «آزاد» هم همین‌طور. در سایر زمینه‌ها هم مثال‌هایی داریم که قرارگاه در مناقصه شرکت کرده ولی پیمانکاران دیگر برنده شده‌اند.

مظفری تاکید کرد: بر اساس همان راهبرد سازندگی، ما برای صدور خدمات فنی و مهندسی در کشورهای هم‌سو و مسلمان اعلام آمادگی کرده‌ایم و کشورهایی که نیاز دارند، در مناقصات آنها هم شرکت می‌کنیم و اگر جایی برنده شویم فعالیت می‌کنیم.

* اثرات تحریم را خنثی کرده‌ایم

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) در خصوص تحریم ایران از سوی دشمنان، اظهار داشت: بحث تحریم موضوعی است که هیچکس نمی‌تواند مدعی بی‌اثر بودن آن شود، ولی ما به طور کلی اثرات آن را با فکر و اندیشه و تلاش مضاعف به حداقل رسانده‌ایم و تقریبا می‌توانیم مدعی شویم اثرات آن را خنثی کرده‌ایم.

وی در ادامه در خصوص ویژگی‌های قرارگاه گفت: مدیران ارشد قرارگاه هم‌اکنون می‌توانند پروژه‌های عظیم ملی را که بعضا تاثیر منطقه‌ای دارد، مدیریت کنند و جایگزین پیمانکاران بزرگ خارجی در عرصه صنعت و سازندگی باشند. ویژگی دیگر قرارگاه ساختار منعطف آن است که می‌تواند خود را با فضای پروژه و زمان‌بندی موردنظر کارفرما تطبیق دهد. ما می‌توانیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن واحدهای اجرایی خود را جابه‌جا کنیم و نسبت به تقویت فعالیت در یک پروژه یا کاهش آن وارد عمل شویم.

* اعزام ماشین‌آلات مهندسی و امکانات قرارگاه برای نجات آسیب‌دیدگان و آواربرداری

مظفری افزود: ویژگی دیگر قرارگاه این است که ما در بعضی از رشته‌های پیمانکاری دارای مزیت بالایی هستیم، هم به لحاظ نیروی انسانی و هم تجهیزات منحصر به فرد، به طور مثال در زمینه تونل و سازه‌های زیرزمینی، بندر و اسکله‌سازی، سدهای بزرگ و آب‌بندی پی سدها، خطوط انتقال آب، نفت و گاز، و فرآورده‌های نفتی. ویژگی دیگر پراکندگی و پخش واحدهای اجرایی قرارگاه در کل کشور است. ما در بیش از ۳۰۰ نقطه کشور کارگاه داریم. این ظرفیت می‌تواند برای شرایط بحران کشور بسیار کارساز و مؤثر باشد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) تصریح کرد: به عنوان نمونه در همین زلزله دلخراش که در استان آذربایجان شرقی رخ داد، دو مؤسسه ما که در آن محدوده فعالیت داشت جزء اولین گروه‌هایی بودند که ماشین‌آلات مهندسی و امکانات خود را برای نجات آسیب‌دیدگان و آواربرداری به منطقه بردند.

* بیش از ۹۲ درصد از نیروهای قرارگاه، نیروهای غیررسمی و بسیجی هستند

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: سپاه برای پیشبرد اهداف انقلاب عمدتاً تکیه به بسیج و نیروهای مردمی دارد و ما هم دقیقا همین نگاه را داریم و همین الگو را رعایت کرده‌ایم. در بدنه قرارگاه بیش از ۹۲ درصد از نیروهای ما را نیروهای غیر رسمی و بسیجی تشکیل می‌دهند و فقط ۶ درصد از نیروهای قرارگاه کادر رسمی سپاه هستند. علاوه بر آن ما در انجام پروژه‌های خود بالغ بر دو هزار پیمانکار خصوصی به عنوان همکار داریم که جمعیتی بالغ بر ۸۰ هزار نفر می‌شود و به این عدد اضافه کنید کارخانجات و مؤسسات و صنایعی که با ما همکاری می‌کنند لذا ما به لحاظ توان و ظرفیت با تکیه به بخش خصوصی و مردمی هیچ محدودیتی در گرفتن پروژه‌های مختلف نداریم.

مظفری افزود: چیزی که محدودکننده است منابع مالی و بودجه‌ای دولت است و به لحاظ ملاحظه‌ای که داریم این که حتی‌الامکان با بخش خصوصی رقابت نکنیم و فضای کسب و کار را برای بخش خصوصی باز بگذاریم. بنابراین سعی می‌کنیم پروژه‌ها از حد و حدودی تجاوز نکند و آن را در برنامه‌ریزی سالیانه خود مشخص کرده‌ایم. با این ظرفیت و پتانسیل متکی به مردم ما به لحاظ ظرفیت و توان محدودیتی نداریم و حتی پیمانکاران بزرگ کشور هم از همکاری با قرارگاه احساس رضایت دارند.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) تاکید کرد: شاید سال‌های اول ورود قرارگاه به عرصه سازندگی این ایراد و اشکال بر قرارگاه مترتب بود که سراغ پروژه‌های کوچکی که بخش خصوصی هم می‌تواند انجام دهد می‌رفت ولی در چند سال اخیر مطلقا ما سراغ پروژه‌های کوچک و حتی متوسط هم نرفته‌ایم. متوسط پروژه‌های ما در دو سال اخیر بالای ۳۰۰ میلیارد تومان بوده و این نشان‌دهنده این است که قرارگاه طی این ۲۳ سال فعالیت به درجه‌ای رسیده که نمی‌‌خواهد خودش کار انجام دهد و نقش یک پیمانکار عمومی را دارد که می‌خواهد با استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی کارهای مملکت انجام شود.

* پروژه‌های بزرگ و در دست اجرای قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص)

مظفری در خصوص اهم پروژه‌های بزرگ و در دست اجرای قرارگاه گفت: ۳۵۰۰ کیلومتر خطوط انتقال گاز، نفت و فرآورده‌های آن در قالب ۹ پروژه، ۳۰۰۰ کیلومتر خطوط انتقال آب از سدها و مخازن به شهرها و روستا در قالب ۱۲ پروژه، ۲۵۰ کیلومتر تونل انتقال آب در قالب ۶ پروژه از جمله تونل انتقال آب از سد کرج به تهران، ۱۶۰ کیلومتر تونل مترو و تونل راه و راه‌آهن از جمله تونل راه‌آهن تهران – تبریز در منطقه ۱۸ و ۱۷ تهران و متروی شهرهای تهران، مشهد، تبریز و قم، ۲۱۸۵ کیلومتر راه‌آهن در قالب ۱۵ پروژه از جمله راه‌آهن استراتژیک گرگان-اینچه‌برون و راه‌آهن کرمانشاه-خسروی، ۱۵۰۰ کیلومتر آزاد راه و بزرگراه در قالب ۱۰ پروژه از جمله ازاد راه حرم تا حرم، ۲۱ سد بزرگ و کوچک با حجم مخزن حدود ۳ میلیارد متر مکعب از جمله سد و نیروگاه گنوند علیا، سد و نیروگاه رودبار لرستان و …، ساخت بنادر از جمله توسعه بندر شهید رجایی و بندر شهید بهشتی، ساخت اسکله‌ها و موج‌شکن‌های متعدد در سواحل جنوب و شمال، ساخت پل و ابنیه در مناطق مختلف کشور از جمله طرح پیچیده و بزرگ دو طبقه کردن اتوبان صدر، بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر کانال‌های اصلی آبیاری و زهکشی از جمله طرح عظیم گرمسیری از جمله این پروژه‌ها است.

وی افزود: در بخش صنایع معدنی نیز پروژه‌های متعددی در دست اجراست از جمله، احداث کارخانه تولید آهن اسفنجی میانه به ظرفیت ۸۰۰ هزار تن در سال، احداث کارخانه تغلیظ مسن سونگون به ظرفیت ۱۵۰ هزار تن در سال.

* بخشی از درآمدهای قرارگاه صرف محرومیت‌زدایی می‌شود

مظفری همچنین درخصوص درآمدهای قرارگاه خاطرنشان کرد: این درآمدها بر اساس دستورالعمل مشارکت و سند راهبرد سازندگی هزینه می‌شود. در این دو سند عنوان شده است که سود حاصل از فعالیت‌های اقتصادی نیروهای مسلح بر اساس برنامه‌ای که سالیانه به تصویب می‌رسد تا سقف ۳۰ درصد صرف افزایش سرمایه و توسعه سازمان اجرایی و ۷۰ درصد هم جهت تقویت و به روز کردن تجهیزات و توسعه خدمات رفاهی برای پرسنل هزینه شود.

وی افزود: علاوه بر آن در راستای تدابیر فرماندهی معظم کل قوا، به منظور عمق‌بخشی داخلی انقلاب و تثبیت کارآمدی نظام از سال ۱۳۸۷، بخشی از درآمدهای قرارگاه صرف محرومیت‌زدایی در مناطق محروم و اطراف پروژه‌ها می‌شود که کار بسیار ارزشمند و مؤثری برای مردم بوده است.

* نتایج حاصله از فعالیت‌های قرارگاه در قالب ۷۰ کتاب منتشر شده است

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر ما از ده وزارتخانه پروژه داریم که با حفظ زمان‌بندی و کیفیت کار توانسته‌ایم رضایت عموم دستگاه‌ها را داشته باشیم. با مراکز علمی و تحقیقاتی کشور نیز متناسب با نیاز قرارگاه تفاهم نامه‌های همکاری آنها بهره مند می‌شویم.

وی تاکید کرد: در رابطه با فعالیت‌های پژوهشی و علمی خود قرارگاه هم باید اشاره کنم که ما برای هر یک از طرح‌های خود، مجریان را موظف می‌کنیم کتاب طرح تهیه کنند تا تجارب حاصل از اجرای کار، مستند و ثبت دانش شود. در این رابطه نتایج حاصله از فعالیت‌های عمرانی و تحقیقاتی قرارگاه در قالب ۷۰ کتاب منتشر شده و ۲۰ جلد کتاب هم در دست انتشار است.

مظفری با بیان اینکه قرارگاه در واقع بر مبنای رسالت سپاه که حفظ دستاوردهای انقلاب است حرکت می‌کند، گفت: حضور ما تا وقتی است که سپاه حضور دارد یعنی هر جا انقلاب نیاز داشته باشد، جایی که بخش خصوصی نتواند از عهده آن برآید ما ورود پیدا می‌کنیم، به خصوص پروژه‌های زیرساختی کشور.

وی ادامه داد:‌ تحقق برنامه پنجم توسعه اقتصادی-اجتماعی و فرهنگی کشور و رسیدن به افق ایران ۱۴۰۴ بر اساس سند چشم‌انداز ۲۰ ساله نظام جمهوری اسلامی مستلزم اقدامات گسترده‌ای در عرصه‌های عمرانی و اقتصادی است. این امر جز با به کارگیری تمام ظرفیت‌های مالی و تخصصی کشور اعم از منابع بخش خصوصی، بودجه دولتی و حتی تشویق سرمایه‌گذاران خارجی برای سرمایه‌گذاری امکان‌پذیر نیست. لذا اولین گام ایجاد سازوکارهای لازم برای این امر است.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) تصریح کرد: موضوع دوم؛ برای جلوگیری از تورم ناشی از سرمایه‌گذاری در پروژه‌های عمرانی، باید آنها را اولویت‌بندی و هدفمند کرد و زمان اجرا را به حداقل ممکن کاهش دارد زیرا تا زمان بهره‌برداری عموما پروژه‌های عمرانی تورم‌زا هستند و پس از آن می‌توانند اثرات مثبت خود را در اقتصاد کشور نمایان کنند.

مظفری در پایان اظهار داشت:‌ موضوع سوم، رشد پیمانکاران بخش خصوصی و توانمندسازی آنها برای انجام کارهای بزرگ است که برای این امر باید نظام بانکداری کشور را به سمت تولید و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های عمرانی سوق داد. بانک‌ها باید پشتیبان طرح‌های عمرانی کشور باشند تا هم در زمینه صدور ضمانت‌نامه‌ها و هم تامین مالی منظم پروژه‌ها را حمایت کنند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=47716

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر