1

دکتر همایون هاشمی: ایجاد فرصت های شغلی برای معلولان تا پایان سال به ۶۰ هزار شغل می رسد

  • کد خبر : 50476
  • ۱۷ آذر ۱۳۹۱ - ۲۰:۴۴

رییس سازمان بهزیستی کشور اعلام کرد : از سال گذشته عملیات ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی ویژه معلولان آغاز و طی شش ماه اول امسال ۲۶هزار واحد تحویل آنان شده است.

افق(ofoghnews.ir)همایون هاشمی که در سخنرانی های پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته تهران گزارشی از خدمات بهزیستی به این قشر از جامعه ارایه می کرد افزود :

جمهوری اسلامی ایران در بخش معلولان خدمات چشم گیری ارایه کرده که از نظر جهانی می تواند به عنوان الگو شناخته شود.

وی افزود : هم اینک افزون بر یک میلیون و۸۰۰ هزار معلول و خانواده های آنان تحت پوشش خدمات سازمان بهزیستی قرار دارند.

رییس سازمان بهزیستی با بیان اینکه این سازمان خدمات خود را در سه حوزه پیشگیری، خدمات اجتماعی و توانبخشی ارایه می دهد، گفت: جمهوری اسلامی ایران در عرصه خدمات اجتماعی معلولان، کارنامه درخشانی دارد و مفاهیم مختلفی در زمینه های اشتغال، مسکن و خدمات اجتماعی و همچنین گفتمان و ادبیات جدیدی در قالب توانمندسازی اجتماعی و یکپارجه سازی معلولان در جهان عرضه کرده است.

هاشمی با اشاره به مساله اشتغال معلولان افزود: در تعریف جدید توانمندسازی، هر معلول می تواند حداقل یک مهارت بیاموزد که با توجه به این مساله کارگاه های مهارت آموزی در سراسر کشور فعال شده و تا امروز ۲۰ هزار شغل ایجاد شده است.

وی خاطرنشان کرد ایجاد فرصت های شغلی برای معلولان تا پایان سال به ۶۰ هزار شغل می رسد.

رییس سازمان بهزیستی اظهار داشت: برغم مشکلات متعدد در مساله رفاه و معیشت معلولان نیز تاکنون دو نوبت بن سراسری بین آنان توزیع شده است.

هاشمی با اشاره به بیمه معلولان گفت: سال گذشته بیش از ۵۵ هزار خانوار معلولان تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار گرفت و امسال نیز در حال انجام امور بیمه ای بقیه معلولان هستیم.

وی با تاکید بر اهمیت اطلاع رسانی عمومی در این زمینه افزود: بسیاری از خدماتی که امروز در ایران به معلولان ارایه می شود هنوز در کشورهای اطراف ایران به کار گرفته نشده است.

رییس سازمان بهزیستی با اشاره به بودجه این سازمان ، ادامه داد: این سازمان از دو سال پیش ، بیش از چهار برابر ، افزایش بودجه داشته که موجب افزایش خدمات این سازمان شده است.

هاشمی گفت: ایجاد سازمان های نگهداری و خدمات توانبخشی معلولان، موجب حرکت نوینی در حوزه آنان شده است؛ اگر امروز معلولان خارج از مرزهای ایران در مسابقات پاراالمپیک، مدال های رنگارنگ دریافت می کنند ناشی از توجه نظام و دولت دهم به معلولان و خدمات اجتماعی آنان است.

وی با بیان اینکه مسیر ارایه خدمات بیشتر به معلولان را ادامه می دهیم، افزود: ظرفیت افزایش ارتقای این خدمات وجود دارد.

رییس سازمان بهزیستی در ادامه به اهمیت حضور مددکاران اجتماعی و روانشناسان در مسایل معلولان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بیش از سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از خدمات مستمر این سازمان استفاده می کنند.

هاشمی افزود: می خواهیم در چرخه ماموریت های سازمانی، ایجاد معلولیت نشود که برای رسیدن به این هدف، راهی جز پیشگیری وجود ندارد؛ امروز بهزیستی به این نتیجه رسیده است که اطلاع رسانی عمومی را به نحوی انجام دهد که از بروز معلولیت ها پیشگیری کند.

وی با بیان اینکه برخی از معلولیت ها ، مادرزادی هستند، اظهار داشت: سازمان بهزیستی با راه اندازی مراکز پیشگیری از معلولیت های ژنتیکی در سراسر کشور از بروز اینگونه معلولیت ها تاحد امکان جلوگیری می کند.

رییس سازمان بهزیستی کشور گفت: برخی دیگر از معلولیت ها، اکتسابی هستند که پس از تولد به وجود می آیند؛ به عنوان سازمان متولی معلولان از سازمان های دست اندرکار در این زمینه ، تقاضا می کنیم که سهم اجتماعی خود را در بروز اینگونه معلولیت ها بپردازند.

هاشمی تصریح کرد امروز مراقبت ضایعه نخاعی در یک طول سال برای سازمان بهزیستی، ۵۰ میلیون تومان هزینه دارد که اگر با صیانت منطقی جلوی بروز اینگونه معلولیت ها را بگیریم هزینه های مراقبتی نیز کاهش می یابد.

وی تاکید کرد شعار ˈپیشگیری از معلولیت هاˈ در حوزه پیشگیری بهزیستی در دستور کار قرار گرفته است.

رییس سازمان بهزیستی کشور در ادامه به آسیب های اجتماعی اشاره کرد و گفت: اگر امروز شاهد آسیب های نوپدید هستیم و در این حوزه نگرانی داریم باید به مراقبت و پیشگیری بپردازیم ؛ پیشگیری هزینه کم و تاثیرگذاری بالایی دارد.

هاشمی افزود: مرکز پیشگیری از آسیب های اجتماعی و معلولیت ها، برنامه های خوبی را در مهدکودک ها و دیگر مراکز آموزشی، آغاز کرده و آگاه سازی را در دستور کار خود قرار داده است.

وی در ادامه به تشریح برنامه های سازمان بهزیستی در حوزه توانبخشی پرداخت و آموزش و ساماندهی معلولان، پرداخت حق پرستاری مبتلایان به ضایعه نخاعی و تامین وسایل کمک توانبخشی معلولان را از جمله این برنامه ها عنوان کرد.

رییس سازمان بهزیستی کشور گفت: شناسایی کودکان نیازمند به جراحی کاشت حلزون از دیگر اقدامات این سازمان در حوزه توانبخشی است که امسال تمام کودکان نیازمند به این جراحی تحت پوشش مالی قرار گرفتند.

هاشمی با اشاره به ایجاد بیش از ۲۰ هزار فرصت شغلی برای معلولان گفت: ساخت ۲۰۰ هزار مسکن مددجویان در دستور کار قرار گرفته که در صورت تامین انرژی و انشعابات می توانیم تا پایان امسال ۲۰ هزار مسکن دیگر تامین کنیم.

وی در ادامه به اقدامات انجام شده در مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی اشاره کرد و افزود: اقدامات انجام شده در منطقه ورزقان این استان، سند افتخاری برای نظام شده است.

رییس سازمان بهزیستی کشور گفت: ساخت بیش از ۶۰۰ واحد مسکونی ویژه معلولان و نیازمندان در ورزقان به پایان رسیده و اسکان دایم زلزله زدگان انجام شده است.

هاشمی ، وجود ۱۴ حوزه ورزش معلولان در کشور ، پوشش ۱۵ هزار دانشجوی معلول و وجود تعداد زیادی از نابینایان حافظ کل قرآن را از افتخارات معلولان کشور برشمرد.

وی در ادامه به اهمیت حضور معلولان در عرصه های اجتماعی اشاره کرد و گفت: فقط سازمان بهزیستی متولی مناسب سازی و فراهم کردن شرایط حضور معلولان در عرصه های اجتماعی نیست بلکه همه دستگاه ها به ویژه شهرداری ها، فرمانداری ها و استانداری ها باید در ایجاد شرایط مناسب برای حضور یکسان معلولان در اجتماع به ما کمک کنند.

ایرنا

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=50476

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر