2

در دانشگاه چیزی به عنوان یقین وجود ندارد

  • کد خبر : 52260
  • ۲۶ آذر ۱۳۹۱ - ۱۸:۳۳

مناظره بین حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری و صادق زیباکلام با موضوع وحدت حوزه و دانشگاه ‌در دانشگاه گیلان برگزار شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در مناظره با حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری دبیر کنگره شهدای روحانی درباره موضوع وحدت حوزه و دانشگاه در تالار حکمت دانشگاه گیلان با بیان اینکه هر یک از این دو نهاد کار خود را دارند، اظهار کرد: ضرورتی بین وحدت این دو به لحاظ فلسفی و تاریخی نیست و بنده معتقد هستم دانشگاه متولی هدایت است و در هدایت جامعه نقشی ندارد و وظیفه دانشگاه تربیت علمی جوامع است.

صادق زیباکلام با بیان اینکه در دانشگاه هیچ مسلمی وجود ندارد، افزود: اساس حوزه با یقین است و در دانشگاه چیزی به عنوان یقین وجود ندارد.

این استاد دانشگاه، نگاه دانشگاه به هستی را با تردید خواند و تصریح کرد: در حوزه علوم انسانی هر مکتب فکری که مورد مطالعه قرار می‌گیرد به صورت ضعف است و نگاه حوزه و دانشگاه به هستی‌شناسی دو نگاه متفاوت است.

وی، با بیان اینکه در سال‌های پس از انقلاب فاصله بین حوزه و دانشگاه بیشتر شده است، خاطرنشان کرد: در عمل هیچ وحدتی به لحاظ سیاسی و اجتماعی بین حوزه و دانشگاه به وجود نیامده است جز اینکه برخی اوقات روحانیون به عنوان استاد وارد دانشگاه شده‌اند.

*اساس هستی بر وحدت است

حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری نیز در پاسخ به زیباکلام اظهار کرد: اساس هستی بر وحدت است مگر اینکه عکس آن ثابت شود و حرکات هستی یک هدف را دنبال می‌کنند که قرآن کریم نیز بر همین امر تاکید می‌کند.

وی اساس وحدت را تعامل بر اجزای هستی دانست و افزود: اگر مسیر یکی شود تمام اجزای هستی نیز بر همان مسیر باید حرکت کنند و وحدتی که مطرح می‌شود، وحدت نگاه است.

دبیر کنگره شهدای روحانی با بیان اینکه برای رسیدن به تعالی جامعه باید یک مسیر را طی کنیم، افزود: دانشگاه در هدایت و ذلالت جامعه تاثیر دارد و باید عیب را پذیرفت و ضعف را قبول کرد و به فکر درمانش بود.

وی با تصریح بر اینکه معتقد به وحدت قبل از انقلاب نیستم، گفت: قبل از انقلاب کمونیستی بودند و عده‌ای که مقید بودن رفتند و تعدادی نیز که تاکتیکی بودند جدا شدند، مگر جریان نفاق در دانشگاه کم وجود داشت و ما می‌گوییم هدایت‌ها باید در مسیر خدا باشد.

ذوالنوری ابراز کرد: یقین دارم اگر جنگی رخ دهد هجمه دانشجویان ما بیشتر به جبهه خواهد بود و باید مناسب با هجوم، دفاع ما سازماندهی شود.

وی وحدت حوزه و دانشگاه را حس مسئولیت‌پذیری خواند و اذعان کرد: نتیجه این وحدت در عرصه شکوفایی کشور دیده شده است.

این فعال و پژوهشگر، حرکت هدفمند را از اهداف حوزه و دانشگاه بیان کرد.

*رسالت حوزه هدایت‌گری جامعه است

زیباکلام در ادامه مناظره مذکور در پاسخ به ذوالنور ابراز کرد: حوزه در ایران یک  رسالت هدایت‌گری برای خود‌ قائل است و دانشگاه رسالت هدایت‌گری برای خودش قائل نیست.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه تنها یک رسالت فهم جهانی برای خود قائل است، خاطرنشان کرد: این امر نیز به خاطر بهبود زندگی است نه هدایت زندگی.

این استاد دانشگاه اذعان کرد: در مسئله وحدت باید کار ویژه دانشگاه تعریف شود و جهت را اگر خواستید شما مشخص کنید.

*تاثیرگذاری اصلاح دانشگاه در اصلاح جامعه

ذوالنوری در پاسخ به زیباکلام اظهار کرد: بهبود در روابط اجتماعی، شناخت ناهنجاری‌ها، پیشنهاد و مدل حکومتی که جامعه را بهتر به هدفش برساند به معنای هدایت است.

وی با بیان اینکه اصلاح دانشگاه در اصلاح جامعه موثر است و چگونه می‌توانیم بگوییم دانشگاه تاثیر ندارد، ابراز کرد: حوزه خود را تحمیل می‌کند که این دین را اجرا کنید و ما معتقد هستیم آزادی که در حوزه است باید در دانشگاه بیاید و در حوزه طلبه به آیت‌الله نقد می‌کند اما اگر دانشجو بخواهد این کار را بکند مشروط می‌شود.

این فعال و پژوهشگر با تصریح بر اینکه حوزه چالش دارد، خاطرنشان کرد: ما معتقد هستیم که انسان را باید از دید خدا شناخت و دانشگاه نیز باید همین کار را بکند.

وی با اشاره به اینکه حوزه به دنبال کشف حقایق و پیدا کردن جواب‌هاست، اذعان کرد: دانشگاه نیز کارش همین است و اگر نگاه یکی شود وحدت صورت می‌گیرد.

فارس

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=52260

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر