0

با یک دستور نمی‌توان ترافیک را سامان داد

  • کد خبر : 52863
  • ۲۹ آذر ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۹

سردار مومنی گفت:رویکرد اصلی ما، ایمنی است و همه تلاش داریم که اجازه تردد در جاده‌ای که ایمنی ندارد را ندهیم

افق(ofoghnews.ir) رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی تاکید کرد: با یک دستور نمی‌توان ترافیک را سامان داد.

سردار اسکندر مومنی صبح امروز در نخستین اجلاس روسای جمعیت هلال‌احمر ایران، با بیان اینکه سه عامل راه، خودرو و انسان در بروز و یا کاهش تلفات نقش موثری دارند، گفت: اگر انسان‌ها قوانین را رعایت کنند، می‌توانند بر عامل جاده و خودرو فائق آیند، اما همگان می‌دانند که امکان خطای انسانی در بروز حوادث و سوانح به صفر نمی‌رسد و ما باید تلاش کنیم اگر خطایی نیز رخ داد، با ارائه خدمات امدادی – درمانی بهنگام از ایراد صدمات بیشتر جلوگیری کنیم.

وی با اشاره به نقش امداد و نجات و درمان در پوشش حوادث، گفت: باید تلاش کنیم با سرعت در انتقال مجروحان به مراکز درمانی، شدت صدمات را به حداقل برسانیم.

وی امداد و نجات و درمان را یکی از مولفه‌های بسیار مهم، عنوان کرد و گفت: سه سال پیش، یکی از تیم‌های پژوهشی، تحقیقی را در یکی از استان‌ها انجام دادند که نشان می‌داد میانگین زمان انتقال مصدوم، کمتر از مدت زمانی است که بیمار برای پذیرش در اورژانس صبر می‌کند.

مومنی با بیان اینکه بر اساس آخرین آمار سازمان پزشکی قانونی، در هشت ماهه نخست سال جاری، ۴۹٫۷ درصد افراد بعد از صحنه حادثه جان خود را از دست داده‌اند، گفت: البته این در حالیست که در گذشته این رقم بیش از ۷۰ درصد بود که با اقدامات خوب صورت گرفته در زمینه امداد و نجات و درمان این عدد (کشته‌شده‌های تصادفات در حین انتقال و درمان) به ۵۰ درصد کاهش یافت.

به گفته وی بر اساس میانگین جهانی، میزان کشته‌ شده‌های تصادفات بعد از صحنه حادثه، باید به ۲۰ درصد برسد که با توسعه سیستم حمل و نقل و امداد و نجات، این مهم محقق می‌شود.

مومنی با بیان اینکه ترافیک یکی از مقوله‌های تک متغیری و دستوری نیست که یک سازمان در مورد آن تصمیم‌گیری کند، گفت: با یک دستور نمی‌توان ترافیک را سامان داد.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با بیان اینکه ترافیک یکی از دغدغه‌های مهم دولت‌ها و مردم کشورها است، گفت: برای حل این دغدغه چه در زمینه ایمنی و چه انضباط، باید همه به میدان بیایند.

وی به نقش سیستم حمل و نقل عمومی در کاهش ترافیک اشاره کرد و گفت: سیستم حمل و نقل آسان و ایمن، نقشی بسیار ترغیب‌کننده در استفاده همگان از سیستم حمل و نقل عمومی دارد.

مومنی به توسعه متوازن حمل و نقل هوایی، ریلی، دریایی و … اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بیش از ۹۳ درصد حمل بار و مسافر از طریق زمینی انجام می‌گیرد و تنها هفت درصد از جابجایی‌ها در کل کشور از طریق ریلی و هوایی صورت می‌گیرد.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با بیان اینکه در چند سال اخیر اتفاقات خوبی در زمینه کاهش تصادفات و تلفات در کشور رخ داد، گفت: در سال‌های گذشته جزء چند کشور اول دارای بیشترین تلفات ناشی از تصادفات بوده‌ایم، به گونه‌ای که در سال ۸۵ با حدود شش میلیون خودرو در کشور، شاهد کشته‌ شدن ۲۸ هزار نفر در تصادفات بودیم؛ اما در حال حاضر با تردد بیش از ۱۵ میلیون خودرو در کشور و افزایش تعداد رانندگان و همچنین سفرها، شاهد کاهش کشته‌ها هستیم؛ به گونه‌ای که تعداد کشته‌ها در پایان سال ۹۰، به ۲۰ هزار نفر رسید.

وی با بیان اینکه بر اساس شاخص‌های جهانی، به ازای هر ۱۰ هزار وسیله نقلیه، ۸٫۱ نفر در کشور جان خود را از دست می‌دهند، گفت: این در حالیست که بر اساس میانگین آسیا، به ازای هر ۱۰ هزار وسیله نقلیه، حدود ۱۰ نفر کشته می‌شوند و آمارها نشان می‌دهد ما از میانگین آسیا کمتر هستیم.

وی با بیان اینکه امیدواریم این عدد تا پایان سال جاری از میانگین جهانی نیز که حدود هفت درصد است، کمتر شود، گفت: شرایط تصادفات در چند سال اخیر بهتر شده است، اما همچنان میزان حوادث و سوانح در کشور بالا است.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی کاهش تلفات تصادفات را نتیجه تلاش منسجم همه دستگاه‌ها به ویژه سازمان هلال‌احمر، امداد و نجات، اورژانس کشور و … دانست و گفت: تا به حال نشده است که در جاده‌ای بروم، اما امدادگران پرتلاش هلال‌احمر در آنجا نباشند.

مومنی در ادامه با اشاره به بازدیدش در سال گذشته از گردنه “گدوک” در فیروزکوه، گفت: سال پیش به دلیل قیچی کردن یک کامیون، این محور بسته شده بود و این در حالی بود که ریزش شرایط جوی نامناسب، مانع از تردد خودروها می‌شد و من نگران بودم که چطور می‌توان این محل را تخلیه کرد که ضمن تماس با مسوولان هلال‌احمر، در فاصله زمانی بسیار کوتاهی امدادگران با لباس‌های امیدبخش به صحنه آمدند و بسیار با نشاط به هموطنان امدادرسانی کردند.

وی در ادامه با اشاره به اجرای طرح زمستانه در سال جاری، گفت: رویکرد اصلی ما، ایمنی است و همه تلاش داریم که اجازه تردد در جاده‌ای که ایمنی ندارد را ندهیم.

مومنی با بیان اینکه با وجود همه محدودیت‌ها و اعمال قوانین، ممکن است حوادثی در جاده رخ دهد، گفت: با این حال حوادث غیر قابل پیش‌بینی هستند و وقتی حادثه‌ای رخ می‌دهد، باید همگان تلاش کنند تا یک انسان در جاده‌ها بر اثر سرما دچار حادثه نشود و این مساله همکاری تنگاتنگ تمامی ارگان‌های مربوطه را می‌طلبد.

ایسنا

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=52863

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر