3

سه نحله فکری میان اصلاح طلبان و فرقه سبز

  • کد خبر : 5334
  • ۲۰ تیر ۱۳۹۰ - ۱۳:۴۴

مجادلات این روزهای سران و تصمیم سازان فرقه سبز و اصلاح طلبان به یک صحنه رویارویی تمام عیار تبدیل شده است اما اینکه این رویارویی تاکتیکی است یا نه جای تامل و بحث دارد. افق – جوان:با نگاهی به مواضع،اظهارات و نقطه نظرات مطرح شده طی چند روزگذشته میان اصلاح طلبان و فرقه سبز در […]

مجادلات این روزهای سران و تصمیم سازان فرقه سبز و اصلاح طلبان به یک صحنه رویارویی تمام عیار تبدیل شده است اما اینکه این رویارویی تاکتیکی است یا نه جای تامل و بحث دارد.
افق – جوان:با نگاهی به مواضع،اظهارات و نقطه نظرات مطرح شده طی چند روزگذشته میان اصلاح طلبان و فرقه سبز در خصوص شرکت در انتخابات می توان عملا از سه نحله فکری پرده برداری کرد.
نحله اول،نمایندگان موسوی و کروبی می باشند که در خارج از کشور و تحت عنوان شورای هماهنگی راه سبز امید به فعالیت مشغول بوده و ضمن نشست و برخاست با فعالان و نیروهای غربی ضمن برنامه ریزی برای پیشبرد اهداف خود،نگاهی تحریمی به انتخابات داشته و بوضوح از اصلاح طلبی خود ابراز پشیمانی می کنند.این نحله بر این باوراست که خاتمی درصدد معامله با نظام بوده و در تلاش است که بخشی از بدنه فرقه سبز را برباید.
نحله دوم اما طیف خاتمی و اصلاح طلبان معتقد به وی می باشند.خاتمی به عنوان لیدر این جریان گرچه شروطی را برای حضور در انتخابات مطرح کرده ولیکن این شروط از نگاه نحله اول تلاشی برای بدست گیری مدیریت رفتاری اصلاح طلبان و فرقه سبز و نهایت سازش تعریف و تفسیر می شود.مواضع دوگانه خاتمی بی شک این روزها هیچ تضمینی را برای مخالفان و موافقان وی ثبت و ظبط نکرده است.
نحله سوم اما بخشی از اصلاح طلبانی هستند که همواره گرد حزب منحله مشارکت و مجاهدین انقلاب گرد آمده و این روزها برای سپری کردن جرم های امنیتی خود در زندان بسر می برند.این افراد گرچه خود را اصلاح طلب می نامند ولیکن روی خوشی به پیشنهادات خاتمی نشان نمی دهند.به گونه ای که شکل عریان آن در اظهار نظر صریح تاج زاده بروز و ظهور یافته و بر پایه مخالفت صریح وی با خاتمی تفسیر شده است.
بی گمان نگاهی به این نحله ها نشان می دهد که همینک دو نحله فکری اول و سوم با یکدیگر به توافق راهبردی رسیده و بنا را برعدم شرکت در انتخابات گذاشته اند بگونه ای که ابایی نیز از نشان دادن تقابل خود با سید محمد خاتمی را نیز ندارند.و دقیقا در همین نقطه است که در این جا سایت جریان فتنه به میدان آمده و با خلق آنچه که آنان “عقلانیت جمعی جنبش” می خوانند تصریح می کنند که کسانی که با خاتمی باشند،نه از اصلاح طلبانند و نه از سبزها.
اینان نه تنها به این تقسیم بندی مجاب نمی شوند که با قاطعیت تاکید می کنند که باید آماده “مقابله” با نحله دوم شد.
گرچه در این بلوک بندی می توان شاهد عبور دوباره از سید محمد خاتمی بود ولیکن پاره ای از تحلیلگران بر این باورند که این بلوک بندی ها سناریویی برای بازگرداندن خاتمی به دورن حاکمیت با به تصویر کشاندن الگوی “خاتمی در برابر رادیکال ها” می باشد.
بی شک هفته های آتی حوادثی را در دل خود دارد که تاکتیکی بودن و نبودن این بلوک بندی را مشخص خواهد ساخت.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=5334

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. افق نیوز=جهان نیوز

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر