0

محمدزاده گفت:«ورزش، تجلی قدرت، غرور و افتخار ملی است»

  • کد خبر : 54595
  • ۰۸ دی ۱۳۹۱ - ۲۰:۲۷

هیچ موضوعی در جامعه به اندازه ورزش،ابزار اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی ندارد؛ چراکه هم در نشریات تخصصی و هم در سایر نشریات، اطلاع‌رسانی وسیعی در حوزه ورزش صورت می‌گیرد.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد، با اشاره به این‌که «ورزش، تجلی قدرت، غرور و افتخار ملی است» گفت: به همان اندازه که ورزش در جامعه مهم است، مطبوعات ورزشی هم دارای اهمیت و جایگاه ویژه‌ای هستند.

محمدجعفر محمدزاده صبح روز جمعه در برنامه زنده تلویزیونی «ورزش و مردم» به تبیین ضرورت و اهمیت مطبوعات ورزشی، آسیب­‌شناسی آن و تشریح مسائل و مشکلات این حوزه پرداخت.

وی «غرور ملی، افتخار و نشاط عمومی» را از جمله تاثیرات مطلوبی دانست که ورزش در جامعه ایجاد می­‌کند و افزود: طبیعتا حوزه­‌هایی با این درجه اهمیت باید اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی مطلوبی را نیز در پی داشته باشد و در اینجاست که ضرورت وجود مطبوعات به عنوان ابزاری برای اطلاع‌رسانی به مردم ایجاد می‌شود.

وی در ادامه به ارائه آماری از نشریات و مطبوعات ورزشی پرداخت و گفت: در حال حاضر، تعداد ۱۲ روزنامه در عرصه اطلاع­‌رسانی ورزشی منتشر می‌شود.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد مجموع رسانه‌های مکتوب ورزشی کشور را ۱۱۴ نشریه عنوان کرد و افزود: ۲۹ هفته نامه، ۱۳ دوهفته نامه، ۲۳ ماهنامه، ۲ دوماه نامه، ۱۸ فصل نامه و ۶ دوفصلنامه ورزشی در کشور منتشر می‌شود.

وی در ادامه به فعالیت چند خبرگزاری و تعداد بسیاری پایگاه اطلاع‌رسانی در حوزه ورزش، علاوه بر نشریات مکتوب ورزشی و سرویس­‌ها و صفحات ویژه‌ای که در سایر نشریات برای پوشش اخبار ورزشی اختصاص داده می‌شوند، اشاره و خاطرنشان کرد: هیچ موضوعی در جامعه به اندازه ورزش، وسیله و ابزار اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی ندارد؛ چراکه هم در نشریات تخصصی ورزشی و هم در سایر نشریات، اطلاع‌رسانی وسیعی در حوزه ورزش صورت می‌گیرد.

وی گفت: در ۲ سال گذشته، اقدامات مطلوبی در راستای «توسعه کیفی و تهذیب رسانه» صورت گرفته که آثار آن در مطبوعات ورزشی نیز کاملا مشهود و نمایان است.

محمدزاده «حرکت در جهت تخصصی شدن مطبوعات ورزشی» را از جمله این اقدامات عنوان و تصریح کرد: ظرف دو سال گذشته، برای ۳۵ نشریه مجوز انتشار صادر شد که از آن جمله می‌توان به نشریات «آموزش تربیت بدنی»، «پژوهش در علوم تربیت بدنی»، «پژوهش­‌های مدیریت ورزشی» و همچنین، نشریات تخصصی دیگری که در حوزه‌های مختلفی چون؛ کوهنوردی، تیراندازی، ماهیگیری و بسیاری زمینه‌های تخصصی دیگر اشاره کرد.

وی همچنین «انتشار نشریات تخصصی» را برای فدراسیون­‌های ورزشی، ضروری دانست و از انتشار نشریه تخصصی «جهان فوتبال»، که توسط افراد متخصص و مجرب فدراسیون فوتبال منتشر می‌شود، خبر داد.

وی در ادامه، در پاسخ به انتقادی که مجری برنامه از طرف برخی اهالی رسانه و مطبوعات، مبنی بر این‌که مطبوعات ورزشی از دید معاونت مطبوعاتی اهمیت کمتری نسبت به دیگر مطبوعات دارد، آمارهای ارائه شده و صدور مجوز ۳۵ نشریه ورزشی را در دو سال گذشته یادآور شد و افزود: بنده معتقدم، توسعه کیفی در بستر توسعه کمی صورت می‌گیرد و تا توسعه مقبول کمی وجود نداشته باشد توسعه مطلوب کیفی صورت‌پذیر نخواهد بود.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد گفت: هیجان، نشاط و جوانی را از جمله مواردی است که در طبیعت و ذات ورزش وجود دارد و برای انتقال این احساس به مخاطب، حتما باید از عکس‌های بزرگ، رنگ‌های بانشاط و تیترهای متفاوت استفاده کرد.

وی در بحث نقدپذیری مسوولان ، تنها راه اعتلاء و توسعه کشور را در گرو کمک همه به یکدیگر دانست و مسوولان، مطبوعات و همه دست‌اندرکاران را به داشتن سعه‌صدر و تقویت روحیه نقدپذیری در جهت رسیدن مطبوعات به اهداف بلند خود و نیز توسعه و اعتلای کشور دعوت کرد.

وی در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر آینده نشر و روزنامه‌نگاری چاپی، فضای دیجیتال و الکترونیک را نه یک دنیای مجازی که واقعیتی توصیف کرد که به سرعت در حال گسترش است.

محمدزاده به پیش‌بینی‌هایی که برخی شرکت‌های فعال در فضای دیجیتال مبنی بر حذف کاغذ و بسیاری از تکنولوژی‌های پیشرفته امروزی چون لپ تاپ در آینده‌ای نزدیک ارائه داده‌اند اشاره کرد و افزود: این روند از سال‌ها پیش در کشورهای پیشرفته شروع شده و در حال حاضر چیزی به عنوان افزایش تیراژ در نشریات کاغذی دنیا نداریم و بسیاری از روزنامه‌ها و مطبوعات بزرگی که با نگاه آرمانی به تیراژ آن‌ها نگاه می‌شد، نه تنها افزایش تیراژ ندارند بلکه روز به روز با کاهش بیشتر تیراژ روبرو هستند.

وی ادامه داد: در حالی که از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۲ جهان با متوسط کاهش ۳۴ درصدی مصرف کاغذ روبرو بوده است، اما متوسط مصرف کاغذ در کشور ما در همین دوره زمانی افزایش داشته است.

وی، در بحث آسیب‌شناسی مطبوعات ورزشی، به «فوتبال‌زدگی مطبوعات، بزرگ‌نمایی، حاشیه‌پردازی، گرایش به روزنامه‌نگاری زرد، میزان تولید پایین، بزرگ کردن اختلافات کوچک و تکذبیه‌های پی‌درپی» اشاره کرد و گفت: این آسیب‌ها تنها در مطبوعات نمود بارزی ندارند بلکه گاهی اوقات در برنامه‌های پربیننده تلویزیونی هم دیده می‌شود.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد، «استفاده مطبوعات ورزشی از عناوینی مانند ژنرال، سلطان، شهرآورد، جادوگر» و مانند آن را موجب انتقال حس خشونت به مخاطبان و علاقه‌مندان ورزشی دانست و همه دست‌اندرکاران از جمله خبرنگاران و گزارشگران رادیو و تلویزیون را به اجتناب از به کارگیری این ادبیات دعوت کرد.

وی همچنین، فضای حاکم بر میادین ورزشی را یکی دیگر از علل شیوع این ادبیات در صفحات مطبوعات دانست و با اشاره به بازی اخیر استقلال مقابل گهر درود گفت: خبرهایی که راجع به این بازی در مطبوعات منتشر شد خبرهای خوب و مهذبی بود اما در جاهایی که اتفاقات خوبی رخ نمی‌دهد طبیعتا با تیترها و خبرهای نامطلوبی در صفحات مطبوعات روبرو هستیم.

وی در پایان تصریح کرد: قسمتی از مسائل و مشکلات در حوزۀ مطبوعات ورزشی به مطبوعات ورزشی بر می‌گردد و قسمت دیگر به سایر بخش‌ها مربوط می‌شود و همه باید دست به دست هم داده و با سالم‌سازی فضای ورزشی، ادبیات آن را نیز اصلاح کنیم و باید بپذیریم که ما اگر می‌خواهیم نشاط و جوانی ورزش را منتقل کنیم باید از عکس­‌های بزرگ و تیترهای متفاوت استفاده کنیم.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=54595

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر