2

حضوز پابه سن گذاشته‌ها در لیگ برترفوتبال+ جدول

  • کد خبر : 57008
  • ۲۰ دی ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۵

اکثر کارشناسان معتقدند لیگ برتر چه به لحاظ توانمندی‌های تکنیکی بازیکنان و چه از حیث میزان دوندگی و آمادگی جسمانی آنها به هیچ‌‌ عنوان راضی کننده نیست و این سیر نزولی‌سال به‌سال بیشتر به چشم می‌آید.

به‌رغم تجمع معنادار بازیکنان مسن در باشگاه‌ها، منتقدان کارلوس کی روش لزوم دگرگونی سریع در فهرست تیم ملی را ضروری می‌دانند! کی روش در بازی دوستانه ایران با موریتانی ۱۰ بازیکن را برای اولین بار به میدان فرستاد و در همان بازی متوجه شد که جوان‌های فوتبال ایران چندان قابل اعتماد نیستند.

پایین آمدن سطح کیفی رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران که این روزها با حداقل میانگین تماشاگر برگزار می‌شود، اتفاق غریبی نیست.

نگاهی به موجودی باشگاه‌های فوتبال ایران نشان می‌دهد چرخه جایگزینی بازیکنان پابه سن گذاشته با جوان‌ترها عملا وجود خارجی ندارد و کماکان بازیکنان قدیمی‌و پابه سن گذاشته در زمره گران‌قیمت‌ترین و پرمشتری‌ترین بازیکنان لیگ برتر دسته‌بندی می‌شوند. طبیعی است که دوندگی این بازیکنان در قیاس با جوان ترها پایین‌تر است و کیفیت مسابقات را تحت‌‌تاثیر قرار می‌دهد. با این حال مربیان همچنان به تجربه این عده چراغ سبز نشان می‌دهند و معتقدند پابه سن گذاشته‌ها در روزهای دشوار بیشتر به کار‌‌شان می‌آیند.
در حال حاضر تیم‌های استقلال و تراکتورسازی تبریز به عنوان دو مدعی اصلی قهرمانی دوازدهمین دوره لیگ برتر، پیرترین تیم‌های لیگ محسوب می‌شوند و بیشترین بازیکن بالای ۳۰‌سال را در اختیار دارند. تیم تبریزی از هفت بازیکن و استقلال از شش بازیکن بالای ۳۰‌سال استفاده می‌کنند.

برای مشاهده عکس در سایز بزرگتر روی آن کلیک کنید

برای مشاهده عکس در سایز بزرگتر روی آن کلیک کنید

در فصل نقل و انتقالات نیم فصل فوتبال ایران باز هم این بازیکنان پابه سن گذاشته بودند که باشگاه‌ها را برای نوشتن رقم‌های درشت روی برگه‌های چک وسوسه کردند. ‌آنچنان که صبا سهراب بختیاری زاده ۳۸‌ساله را به خدمت گرفت و استقلال هفته‌ها درگیر فراهم کردن مقدمات به خدمت گرفتن فرهاد مجیدی ۳۶‌ساله بود. استقلال علاوه بر مجیدی برای جذب حسن اشجاری ۳۳‌ساله هم با باشگاه ملوان کورس گذاشت. در پرسپولیس مهدی مهدوی‌کیای ۳۵‌ساله به انتخاب هواداران این تیم به عنوان برترین بازیکن سرخپوش در نیم فصل شناخته شد و محبوب‌ترین بازیکن این مجموعه هم کسی نیست غیر از علی کریمی‌۳۴‌ساله! وقتی پیکان در آغاز نیم فصل دوم شکست سنگینی را مقابل صبا پذیرفت،‌ عبدالله ویسی اعتراف کرد که تیمش مغلوب تجربه یک بازیکن ۳۸‌ساله بنام سهراب بختیاری زاده شده است. در همان روزها نیکبخت واحدی ۳۲‌ساله هم پس از چند‌سال دوری از لیگ برتر با داماش قرارداد بست و گفت: «۲۰‌ساله‌ها افتضاح بازی می‌کنند و این یعنی من هنوز می‌توانم در لیگ برتر ستاره باشم.»

فرآیند بازیکن‌ سازی در لیگ دسته اول فوتبال ایران و گسیل آنها به لیگ برتر هم امیدوارکننده نیست. در لیگ دسته اول پرویز برومند در ۴۰ سالگی درون دروازه پارسه می‌ایستد و مدعی است که از لیگ برتر هم پیشنهاد دارد! محمد نوازی ۳۸ ساله در شهرداری اراک بازی می‌کند و مهدی واعظی در شهرداری تبریز و نادر غبیشاوی در ماشین سازی هم از ۳۷ ساله‌های موفق لیگ دسته اول فوتبال ایران هستند. عباس آقایی در سنگ آهن بافق در کنار علی سامره و فراز فاطمی در مس سرچشمه و امیرحسین یوسفی در سایپا شمال، دیگر ۳۵ ساله‌های موثر لیگ آزادگان هستند.
به‌رغم تجمع معنادار بازیکنان مسن در باشگاه‌ها، منتقدان کارلوس کی روش لزوم دگرگونی سریع در فهرست تیم ملی را ضروری می‌دانند! کی روش در بازی دوستانه ایران با موریتانی ۱۰ بازیکن را برای اولین بار به میدان فرستاد که این اتفاق پیش از او فقط در دوران رایکوف و دهداری سابقه داشت. او در همان بازی متوجه شد که جوان ترهای فوتبال ایران فاصله وحشتناکی با باتجربه‌ها دارند.
سرمربی اسم و رسم دار تیم ملی ایران خوب می‌داند که در باشگاه‌های اروپایی چه حساب ویژه‌ای روی بازیکنان بالای ۱۷‌سال باز می‌کنند. کسی متعجب نمی‌شود وقتی سلتیک با گلزنی «تونی وات» ۱۸ ساله بارسلونا را شکست می‌دهد. «نوری شاهین» از ۱۶‌سالگی و با رضایت نامه کتبی پدر و مادرش برای دورتموند بازی کرد. «آلن‌هالیلوویچ» ۱۶‌ساله در دینامو زاگرب متقاضیان سمجی در باشگاه‌های بزرگ اروپا دارد. «ویل هیوز» از ۱۶‌سالگی برای تیم بزرگسالان دربی کانتی به میدان رفته و در ۱۷‌سالگی عضو تیم امید انگلستان شده. منچستر یونایتد «آنخلو هنریکز» را در ۱۷‌سالگی از یونیورسیداد شیلی جذب کرد. این بازیکنان در متن مسابقه عصبی نمی‌شوند و با سوت اشتباه داور یا توهین بازیکن حریف از کوره در نمی‌روند.
شمار ستاره‌های زیر ‌۲۰‌ سال فوتبال اروپا بسیار چشمگیر است و این در‌حالی است که از تیم ‌ملی جوانان ایران که در رقابت‌های ۲۰۱۲ آسیا حاضر بود فقط علیرضا جهانبخش در لیگ برتر بازیکن ثابت تیمش است. همچنین از ۲۲ نوجوان اعزامی به جام جهانی ۲۰۰۹ نیجریه فقط پیام صادقیان(ذوب‌آهن) و میلاد غریبی و کاوه رضایی(سایپا) در لیگ برتر از بازیکنان کلیدی تیم‌‌‌شان هستند، اما از تیم ژاپن که در همان رقابت‌ها حاضر بود هفت بازیکن در لیگ حرفه‌‌ای ژاپن مهره اصلی تیم‌های خود هستند. فوتبال ایران در‌حالی روی بازیکنان بالاتر از ۳۵‌سال زوم کرده که در فوتبال اروپا این سن و‌سال را زمان آغاز ورود به عرصه مربیگری می‌دانند!

منبع: امروزی ها

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=57008

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر