2

«امریکا تاکتیک استفاده از حملات پهپادها را متوقف نمی‌کند»

  • کد خبر : 60032
  • ۰۶ بهمن ۱۳۹۱ - ۲۳:۳۰

همه می‌دانند که طی چند سال گذشته هزاران تن به دلیل حملات پهپادها کشته شده‌اند و همیشه هم گفته می‌شود، سهوی بوده است. فقط یک متاسفم و این که بگوییم سهوی بوده، کافی نیست. اما شخصا فکر نمی‌کنم امریکا تاکتیک خود را تغییر دهد.»

یک تحلیل‌گر سیاسی به پرس تی‌وی می‌گوید، امریکا به این نتیجه نخواهد رسید که استفاده از پهپادها برای عملیات نظامی را متوقف و راهبرد خود را تغییر دهد.

این سخنان پس از آن ابراز شد که مقامات رسمی سازمان ملل برای بررسی حملات پهپادهای کشتار جمعی و کشتار هدف‌مند، که یکی از بحث برانگیزترین وسائل دولت امریکا در سیاست به‌اصطلاح ضد تروریسم بشمار می‌رود تحقیقاتی را آغاز کرده است.

این در حالی است که امریکا از هواپیماهای بدون سرنشین خود در یمن، پاکستان، افغانستان و سومالی استفاده می‌کند و مدعی است که این هواپیماها تنها تروریست‌ها را هدف قرار می‌دهند.

با این حال، بیشتر این حملات به تلفات غیرنظامیان منجر می‌شوند. مخالفان می‌گویند حملات هواپیماهای بدون سرنشین به منزله کشتارهای خودسرانه است.

آنان به آمارهایی اشاره می‌کنند که مطابق آن‌ها، صدها نفر غیرنظامی تا کنون در چنین حملاتی جان خود را از دست داده‌اند.

هشام جابر، مدیر مرکز مطالعات خاورمیانه دراین‌باره با پرس تی‌وی گفت‌وگویی را انجام داده است که می‌خوانید:

پرس تی‌وی: می‌دانیم که سازمان ملل پیش از این نیز استفاده از پهپادها توسط امریکا را مورد انتقاد قرار داده بود اما درباره این تحقیقات اخیر نظر شما چیست؟ اگر این حملات از سوی سازمان ملل غیرقانونی اعلام شود، آیا امریکا آن را متوقف می‌کند؟

جابر: نخست باید بگویم که این برای بار اول است که جامعه جهانی حرکتی از خود نشان داده، انتقاد کرده و اقدامی را علیه چنین کشتارهایی به عمل آورده است.

همه می‌دانند که طی چند سال گذشته هزاران تن به دلیل حملات پهپادها کشته شده‌اند و همیشه هم گفته می‌شود، سهوی بوده است. فقط یک متاسفم و این که بگوییم سهوی بوده، کافی نیست. اما شخصا فکر نمی‌کنم امریکا تاکتیک خود را تغییر دهد.

به گمان من تاکتیک استفاده از پهپادها تنها تاکتیکی است که از کشته شدن نیروهای امریکایی جلوگیری می‌کند. باراک اوباما گفته است که از جنگ پرهیز می‌کند؛ و ما می‌فهمیم که چنین نوع تاکتیکی جزو جنگ نرم محسوب می‌شود که قتل اطلاعاتی است؛ بنابراین حملات هوایی ادامه خواهد داشت.

پرس تی‌وی: انتظار نداریم که امریکا حملات هوایی پهپادی و چنین عملیات نظامی را متوقف کند؛ اما نتیجه تحقیقات سازمان ملل چه خواهد بود؟

جابر: به نظر من امریکا به این نتیجه نرسیده است که باید استفاده نظامی از پهپادها را متوقف کند. روشن است که چنین تحقیقاتی هم یک جنجال تبلیغاتی رسانه‌ای در برابر جامعه بین‌الملل، سازمان‌ها حقوق بشر که حرکتی را آغاز کرده‌اند محسوب می‌شود. از آن‌جایی که امریکا مرتکب شده است، این کشتارها ادامه خواهند داشت و امریکا پاسخگو نخواهد بود.

ما هیچ اعتراض جدی از سوی مقامات یمن، افغانستان و یا حتی پاکستان نمی‌بینیم. هر از چندگاهی با ژست مظلومانه مطالبی در مطبوعات منتشر و یا بیانیه‌ای صادر می‌شود که می‌گویند سهوی بوده است و تعدادی کشته شده‌اند.

خلاصه بگویم، انتظار هیچ تغییری را نباید داشته باشیم؛ هیچ کس بازداشت نخواهد شد؛ انتظار محاکمه کسانی که چنین اشتباهاتی را مرتکب می‌شوند و جان تعداد زیادی از آدم‌ها را می‌گیرند ندارم. همان‌طور که گفتم این جنایات ادامه خواهد داشت؛ شاید مقامات امریکایی به نیروهای خود بگویند که در استفاده از پهپادها برای عملیات نظامی کمی بیشتر دقت کنند اما بیشتر از این اتفاقی نخواهد افتاد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=60032

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر