1

مصاحبه ۳ ساعته روزنامه اطلاعات با هاشمی رفسنجانی

  • کد خبر : 6246
  • ۲۹ تیر ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۳

آیت‌الله موسوی‌اردبیلی رای خود در جلسه سران قوا را پس گرفت حضور و گزارش حسین‌ علایی در منزل هاشمی در منزل بودم. بیشتر وقت به مطالعه گذشت. آقای موسوی اردبیلی تلفنی گفتند که رأی خود را در یک مورد پس می‌گیرند. احمدآقا هم تلفنی اظهار تردید کرد. دوباره خدمت امام رفت و امام همان ]نظر[ […]

  • آیت‌الله موسوی‌اردبیلی رای خود در جلسه سران قوا را پس گرفت
  • حضور و گزارش حسین‌ علایی در منزل هاشمی

در منزل بودم. بیشتر وقت به مطالعه گذشت. آقای موسوی اردبیلی تلفنی گفتند که رأی خود را در یک مورد پس می‌گیرند. احمدآقا هم تلفنی اظهار تردید کرد. دوباره خدمت امام رفت و امام همان ]نظر[ سابق را تایید کردند. آقای ]حسین[ علائی فرمانده نیروی دریایی سپاه به منزل آمد. گزارش سفر به کره شمالی را داد. نظر امام و جلسه سران را ابلاغ کردم.

عصر هیأت تحریریه روزنامه اطلاعات برای مصاحبه آمد. نزدیک سه ساعت، مصاحبه طول کشید۱/ درباره اطلاعات جبهه و مسائل جنگ و خلیج‌فارس و سیاست خارجی و سیاست اقتصادی و مطالب متفرقه و دیگر صحبت شد.
مهدی که به مشهد رفته بود، آمد. خوشحال است که در کنکور نمره خوبی آورده و هر جا که لازم باشد و بخواهد، می‌تواند انتخاب کند. یاسر هم همراه همکلاس هایش به مشهد رفت. آقا محمدی اطلاع داد که بارزانی‌ها از]عملیات[ فتح ۸ راضی نیستند. آنها مایل نیستند در منطقه شان اوضاع بحرانی شود.
۱- در بخشی از این مصاحبه آمده است:« مسایل شورای امنیت، به اعتقاد من، جزئی از یک مجموعه اقدامات است که در حال انجام است. آنها هیچ وقت، به تنهایی زیاد امیدوار نیستند که بتوانند از این قطعنامه نتیجه ای بگیرند و این قطعنامه ، تکرار کمی متفاوت حرف های گذشته است. با مسایلی که در خلیج فارس در جریان است و مسایلی که در این زمینه ما تحت تحریم شدید آمریکایی ها قرار داشته ایم، حتی یک کمپانی ایتالیایی، خرید مربوط به چند سال قبل از انقلاب را که پولش را پرداخته بوده ایم، به خاطر اینکه تحت لیسانس آمریکایی ها فعالیت می کند، به خاطر عدم اجازه آمریکایی ها، از تحویل این تجهیزات به ما خودداری کرد. در مورد سلاح هایی هم که به ما دادند، این سلاح ها مربوط به ۱۰ تا ۱۲ سال قبل بود. بنابراین ما در تحریم تسلیحاتی آنها، کمتر ضربه پذیر هستیم و در حال حاضر هم قسمت مهم و اعظم تسلیحات جنگ را در داخل کشور خودمان تولید می کنیم و البته طبیعی است، عراق که شدیداً مستاصل است و از سال ۶۴ به این طرف، بیشترین ضربه ها را از جانب ما خورده است، ظاهراً از هرگونه پیشنهاد آتش پس، بازگشت به مرزهای گذشته و دیگر موارد استقبال می کند. در حقیقت برای دنیا روشن است که طرف متجاوز، کیست و این نکته ای است که حتی خود عراقی ها هم یکبار به آن اعتراف کرده اند، به این نحو که گفته اند تنها طرف آغاز کننده جنگ مهم نیست، باید طرف ادامه دهنده این جریان هم مشخص شود! و این اعترافی است که آنها داشته اند. بعید می دانم که کشورهای دیگری وارد این جنگ شوند، گرچه جریان سفارتخانه‌های ما در انگلیس و فرانسه، ادامه یک جریان کمک رساندن به عراق بود، اما واقعیت آن است که خیلی بعید به نظر می رسد کشور های دنیا، خود را مستقیماً وارد جنگ کنند. البته عراق با تمام امکاناتش تاکنون در مقابل ما ایستاده است و نبرده است. آنچه که مهم است از اول هم، این کشورها پشت سر عراق بوده اند و هرچه در توان داشته اند برای حفظ رژیم حاکم بر عراق، به کار بسته اند که برایشان ثمری نداشته است.» رجوع کنید ← کتاب «هاشمی رفسنجانی، مصاحبه های سال ۱۳۶۶،» دفتر نشر معارف انقلاب، ۱۳۸۸/
منبع متن روز شمار : کتاب کارنامه و خاطرات سال ۱۳۶۶ « دفاع و سیاست » – دفتر نشر معارف انقلاب

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=6246

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر