2

دستور جاسبی به رئیس دانشکده در جهت تغییر شیوه برگزاری آزمون جامع دکتری

  • کد خبر : 6607
  • ۰۱ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۳

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، ۱۸ دانشجوی دوره دکترای تخصصی رشته‌های علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات در اعتراض به نحوه جدید برگزاری آزمون جامع دکترا و اضافه شدن سرفصل‌هایی خارج از دروس آموزش داده شده به موارد امتحانی در این رشته دانشگاهی از سوی رئیس دانشکده حقوق […]

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، ۱۸ دانشجوی دوره دکترای تخصصی رشته‌های علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات در اعتراض به نحوه جدید برگزاری آزمون جامع دکترا و اضافه شدن سرفصل‌هایی خارج از دروس آموزش داده شده به موارد امتحانی در این رشته دانشگاهی از سوی رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی این واحد دانشگاهی دانشگاه آزاد، دغدغه‌های و نگرانی‌های خود در رابطه با ادامه تحصیل و شرایط فارغ‌التحصیلی را خطاب به عبدالله جاسبی منتشر کردند که متن آن به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر جاسبی
ریاست عالی محترم دانشگاه آزاد اسلامی
با سلام

احتراماً به استحضار می‌رساند اینجانبان دانشجویان دوره دکتری روابط بین‌الملل و علوم‌سیاسی ورودی مهر و بهمن ۱۳۸۷ ، ۱۳۸۸ و ۱۳۸۹ دانشکده حقوق و علوم‌سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات با توجه به برخی نگرانی‌هایی که بابت ادامه تحصیل و شرایط فارغ‌التحصیلی‌مان وجود دارد، امیدواریم تا ضمن انعکاس این دغدغه‌ها به مقام ریاست محترم دانشگاه آزاد اسلامی و بازگویی آنها برای حضرتعالی انشاءالله مورد مساعدت و بذل توجه آن مقام محترم که دغدغه توسعه کمی و کیفی دانشگاه و پیشرفت دانشجویان را دارند قرار گیرند.

۱- اخیرا در اطلاعیه‌ای که از سوی معاونت آموزشی به شماره ۷۷۹۶۰۵ مورخ ۱۲/ ۶/ ۸۹ اعلام گردید که در صورت عدم کسب نمره قبولی در هر یک از دروس امتحان جامع(ولو یکی از دروس) دانشجو موظف به گذراندن دوباره کلیه دروس امتحان جامع می‌باشد در حالی که در هیچ دانشگاهی و برای هیچ رشته‌ای چنین سابقه‌ای وجود ندارد. مسلم است که اگر دانشجویان در یکی از دروس نمره نیاورند فرصت دوباره‌ای به آنها داده می‌شود تا در آن درس تقویت شوند و اگر قرار باشد برای بار دوم دروسی را پیش‌تر نمره آورده باز امتحان بدهند، بدیهی است که نتیجه لازم را نخواهد گرفت.

۲- از طرف دیگر تعداد دروس این آزمون نیز برخلاف دوره‌های پیشین افزایش یافته و حتی شامل دروسی می‌شود که دانشجو در دوره آموزشی خود آنها را نگذارنده است و همان‌گونه که آن مقام محترم اطلاع دارند این تصمیم برخلاف ماده ۱۴ آئین‌نامه آموزشی مقطع دکتری دانشگاه آزاد اسلامی مورخ ۲۰/ ۱۱/ ۸۳ است که از سال تحصیلی ۸۴-۸۵ برای تمام دانشجویان این مقطع و از جمله امضاکنندگان این نامه لازم‌الاجرا بوده و است. چرا که برحسب مفاد ماده فوق “امتحان جامع به معنای امتحان از تمام دروس گذرانده شده نیست بلکه مجموع اطلاعات دانشجو را در چند درس مرتبط با موضوع رساله و گرایش آن و به پیشنهاد گروه آموزشی مورد ارزیابی قرار می‌دهد که… “.

بنابراین اطلاعیه، در مورد امضاکنندگان این نامه که همگی از ورودی‌های ۱۳۸۹ به قبل بوده و با اطلاع از مندرجات این آئین‌نامه در آزمون ورودی این دانشگاه شرکت کرده و پذیرفته شده‌اند، می‌بایست اعمال نشود و کاملاً منطقی است که چنانچه هرگونه تغییری نیز در آئین‌نامه داده شود نباید عطف به ماسبق شده و شامل دانشجویان دوره‌های پیش از تصویب آن گردد. آئین‌نامه و بخش‌نامه‌های جدید مطلقاً باید شامل دانشجویان جدیدالورود که با آگاهی از آن دوره دکتری شرکت کرده‌اند شود.

مزید اطلاع به شرف عرض می‌رساند به طور مثال آزمون جامع برای رشته روابط بین‌الملل شامل شش درس نظریه‌های روابط بین‌الملل، اقتصاد سیاسی بین‌المللی، روش‌شناسی، حقوق بین‌الملل و سازمان‌های بین‌المللی، زبان تخصصی و مطالعات منطقه‌ای می‌باشد که دانشجویان این رشته برخی سرفصل‌ها مانند مطالعات منطقه‌ای را در دوره آموزشی خود نگذرانده‌اند و ماده ۱۴ آئین‌نامه آموزشی انتخاب این دروس را با این هدف در اختیار گروه قرار داده است که گروه از دروس ارائه شده در هر دوره برای دانشجویان اطلاع دارد.

در غیر این صورت سرفصل‌ها در موارد امتحانی موجب سردرگمی دانشجو وعدم امکان موفقیت وی در امتحان جامع خواهد شد. متأسفانه این تصمیم فقط شامل دانشجویان رشته علوم‌سیاسی و روابط بین‌الملل شده است و حتی در گروه حقوق که زیرمجموعه دانشکده حقوق و علوم سیاسی است. چنین تصمیمی وجود ندارد کما اینکه در آزمون آتی جامع گروه حقوق ۴ سرفصل به تشخیص گروه به عنوان منابع امتحان جامع رسماً اعلام شده است.

۳- موضوع دیگر طرح سؤالات آزمون جامع از سوی برخی از اساتید دانشگاه‌های دیگر است چیزی که نه تنها در هیچ دانشکده‌ای معمول نیست بلکه نوعی کم لطفی به اساتید محترم دانشگاه حقوق و علوم سیاسی واحد و تحقیقات محسوب می‌شود که همگی از شایستگی به نام با سابقه و قدیمی این رشته هستند و تقریباً اکثر اساتید دیگر دانشکده‌های حقوق و علوم‌سیاسی از شاگردان این بزرگواران بوده‌اند.

لذا امضاکنندگان این نامه ضمن تقدیر از تلاش‌های ریاست محترم دانشکده حقوق و علوم سیاسی واحد علوم و تحقیقات که دغدغه‌ای جز ارتقای علمی دانشجویان خود ندارند از آن مقام محترم استدعا دارند تا با توجه به مسائل مندرج در متن این نامه دستور فرمایید دانشجویان این رشته تحصیلی ورودی‌های ۱۳۸۹ به قبل نیز چون دانشجویان سایر رشته‌ها، برگزاری امتحان جامع را بر روال پیشین و بر حسب ماده ۱۴ آئین‌نامه آموزشی مقطع دکتری دانشگاه آزاد اسلامی برگزار نمایند تا شرایط ادامه تحصیل و فارغ التحصیلی برای دانشجویان این رشته تحصیلی نیز فراهم گردد.
رجاء واثق داریم این موضوع نیز به لطف خدا با سرپنجه تدبیر حضرتعالی حل خواهد شد.

—————————
پس از انتشار این نامه خطاب به جاسبی، رئیس دانشگاه آزاد ۱۸ دانشجوی مقطع دکتری رشته علوم‌سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات طی ۳ نامه دیگر به عبدالله جعفرعلی جاسبی با همین مضمون از وی خواستند تا به مشکلات آنان رسیدگی شود که در نهایت جعفری مسئول دفتر رئیس دانشگاه آزاد گزارشی در این رابطه تهیه و برای جاسبی ارسال می‌کند که متن کامل این گزارش به شرح ذیل است:

* گزارش جعفری رئیس دفتر جاسبی پس از بررسی وضعیت آزمون جامع و مشکلات دانشجویان

جناب آقای دکتر جاسبی
ریاست محترم دانشگاه آزاد اسلامی
با درود و آرزوی بهروزی

با احترام حسب دستور پیگیری حضرتعالی در باب امتحان جامع دانشکده حقوق و علوم‌سیاسی واحد علوم و تحقیقات، پس از بررسی‌های معمول و مذاکره با بخشی از ذینفعان موضوع اعم از دانشجویان معترض، ‌مسئولین آموزش و در نهایت معاونت محترم آموزشی واحد علوم و تحقیقات و همچنین ملاحظه مستندات مربوطه موارد ذیل را به استحضار می‌رساند:

مسئله موجود از ۲ باب قابل بحث است: موضوع و روش

یکم؛ در باب موضوع اصلاح امتحان جامع
به نظر می‌رسد متنوع‌سازی مواد امتحانی، متنوع‌سازی طراحان سؤال و مباحث مرتبط با جامع‌سازی امتحان جامع، موضوع فرضیه‌ای است که می‌بایست به سایر دانشکده‌ها و گروه‌هایی که دارای طراحان سؤال انحصاری، سؤالات تکراری و غیرجامع می‌باشند نیز تعمیم یابد.

دوم؛ از باب روش اصلاح امتحان جامع
گروه‌های معترض به مسئله امتحان جامع به دو دسته کلی قابل تفکیک هستند. گروه نخست دانشجویانی که یک بار موفق به عبور از گردنه امتحان جامع نشدند و دوم گروهی که برای نخستین بار امتحان جامع می‌دهند که هر یک از دو گروه براساس منافع، اعتراضات متفاوتی دارند.

گروه نخست معترضین به واسطه اینکه تغییرات مربوط به آزمون شدید و سریع صورت گرفته و به واسطه توسیع دایره موضوعات امتحانی به مواردی که در طول دوره دکتری نگذرانده‌اند، احتمال عدم عبور مجدد از امتحان جامع برایشان بالاست، خواهان بازگشت شیوه آزمون به روش پیشین یا حداقل تعویق سه تا ۴ ماهه برگزاری آزمون هستند.

گروه دوم معترضین کسانی هستند که برای نخستین بار امتحان جامع را می‌گذارند و از باب اینکه بسیاری از مواد قانونی حاضر در سرفصل‌های اعلامی پیشین نبوده و زمان اعلام موضوع آنها نیز به زمان برگزاری امتحان جامع بسیار نزدیک است، خواهان تعویق امتحان جامع و حذف سرفصل‌های غیرمرتبط هستند.

در نهایت با عنایت به مسائل فوق، پیشنهادات زیر قابل طرح است:

یکم: موضوع تغییر وضعیت برگزاری امتحان جامع در دانشکده حقوق و علوم‌سیاسی موضوع درستی است که می‌بایست حفظ و پیگیری شود.

دوم: شیوه پیاده‌سازی این موضوع دارای مشکلاتی است که به نظر می‌رسد موارد زیر به اصلاح آن کمک می‌نماید:
۲-۱- برگزاری امتحان جامع برای آنان که یک بار موفق به عبور از آزمون نشده‌اند به شیوه آزمون‌های پیشین
۲-۲ – تعویق تاریخ امتحان جامع برای دانشجویانی که برای نخستین بار امتحان جامع می‌دهند
۲-۳- حداکثرسازی هم‌پوشانی سرفصل‌های اعلامی امتحان جامع با دروس طی شده در دوره دکتری
۲-۴- حفظ شأن و احترام اساتید پیشین طراح سؤال امتحان جامع از طریق مشارکت‌دهی بیشتر آنان
۲-۵ – اطلاع‌رسانی وسیع و دقیق شیوه برگزاری آزمون برای ورودی‌های بعدی دانشجویان دانشکده حقوق و علوم‌سیاسی.
۲-۶- لحاظ نمره مصاحبه در نمره نهایی دانشجویان در راستای ارتقاء احتمال عبور از امتحان جامع
دستورات حضرتعالی در این زمینه راهگشا خواهد بود.

* دستور جاسبی به رئیس دانشکده در جهت تغییر شیوه برگزاری آزمون جامع

عبدالله جعفرعلی جاسبی، رئیس دانشگاه آزاد در پاراف گزارش مسئول دفتر خود خطاب به طلوعی معاون آموزشی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات و توسلی رئیس دانشکده حقوق و علوم‌سیاسی این دانشگاه این‌چنین دستور می‌دهد که:

جناب دکتر طلوعی
جناب دکتر توسلی

“اعلام نظر مورد تأیید است. اگرچه اصلاح و تکمیل امتحان جامع مورد تأیید است اما در شیوه پیاده کردن آن بایستی منطق آگاه‌سازی از قبل و تدریجی پیاده کردن تغییرات لحاظ گردد و در حقیقت بندهای ۲-۱ تا ۲-۶ مورد توجه قرار گیرد و نتیجه گزارش شود. ”

جاسبی در تاریخ ۲۴ اردیبهشت سال جاری این دستور را به طلوعی معاون آموزشی و توسلی رئیس دانشکده حقوق و علوم‌سیاسی دانشگاه آزاد واحد علوم‌ و تحقیقات صادر می‌کند اما تاکنون و پس از گذشت بیش از ۲ ماه از دستور جاسبی هنوز مشکلات این ۱۸ دانشجوی دوره دکتری حل نشده است و در واقع دستور جاسبی بر روی زمین مانده است.

* بی‌توجهی رئیس دانشکده حقوق به دستور جاسبی

بر اساس این گزارش رئیس دانشکده حقوق و علوم‌سیاسی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات علی‌رغم دستور جاسبی مبنی بر اصلاح نحوه برگزاری آزمون جامع دوره دکتری، همچنان بر نظر خود اصرار داشته و هیچ‌گونه تغییری در روند اجرای این آزمون لحاظ نکرده است و تاکنون بر نظر قبلی خود اصرار دارد.

* تحریم امتحان و نامه به جاسبی در اعتراض به اقدام رئیس دانشکده از سوی دانشجویان

۱۸ دانشجوی دوره دکتری دانشکده حقوق و علوم‌سیاسی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات با توجه به بی‌نتیجه بودن نامه‌نگاری‌ها و دستور جاسبی، مجدداً با صدور نامه‌ای به جاسبی تأکید کردند که در این آزمون شرکت نمی‌کنند که متن کامل این نامه به شرح ذیل است:

ریاست محترم دانشگاه آزاد اسلامی
جناب آقای دکتر عبدالله جاسبی

احتراماً به استحضار می‌رساند متأسفانه دادخواهی ما دانشجویان مقطع دکترای رشته‌های علوم‌سیاسی و روابط بین‌الملل و دستورات صریح حضرتعالی مبنی بر عادی‌سازی آزمون جامع این مقطع در برابر مقاومت‌های آقای دکتر توسلی ریاست محترم دانشکده حقوق و علوم‌سیاسی دانشگاه علوم و تحقیقات اثرگذار نیست و ایشان همچنان بر مواضع ناحق و غیرمنطقی خود پافشاری می‌نمایند.

نامه اعتراضی ما در تاریخ ۲۴ اردیبهشت سال ۹۰ از طریق گزارش منصفانه و دقیق آقای دکتر جعفری منجر به صدور دستوراتی از جانب حضرتعالی گشت اما عملکرد آقای دکتر توسلی امید همه ما را ناامید کرده است. اینجانبان مجدداً در تاریخ ۲۴ خرداد سال جاری نامه‌ای در همین زمینه و با امضای تک تک دانشجویان رشته‌های علوم‌سیاسی و روابط بین‌الملل به شماره ثبت ۲۷۲۳ به دفتر حضرتعالی تقدیم نموده‌ایم که متأسفانه تاکنون جوابی دریافت نشده است.

باتوجه به اینکه خواسته‌های منطقی دانشجویان این ۲ رشته در مقطع دکتری مبنی بر حداکثرسازی هم‌پوشانی سرفصل‌های اعلامی امتحان جامع با دروس طی شده در دروه دکتری از یک‌سو و لغو این اصل که رد شدن در یک درس در آزمون جامع با رد شدن در کلیه دروس برابر است از سوی دیگر با وجود تأیید شما در نامه مورخ ۹۰/۲/۲۴ هنوز از سوی دانشکده حقوق و علوم‌سیاسی دانشگاه برآورده نشده است.

ما دانشجویان این مقطع در آزمون جامع مورخ ۱۹ و ۲۰ تیرماه سال جاری شرکت نخواهیم کرد چرا که نحوه برگزاری آزمون جامع با روش مورد نظر ریاست دانشکده حقوق و علوم‌سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی را به شدت زیر سؤال برده، مقاصد برگزارکنندگان را مورد تردید جدی قرار داده است و چنانچه سرسختی‌های آقای دکتر توسلی در این زمینه ادامه یابد و دستورات حضرتعالی نیز در ایشان اثر ننماید ناچار خواهیم شد به عنوان آخرین راه‌حل از طریق مراجع دیگر به پیگیری خواسته‌های خود اقدام نماییم.

۱۸ دانشجوی رشته‌های علوم‌سیاسی و روابط بین‌الملل دانشکده حقوق و علوم‌سیاسی دانشگاه آزاد واحد علوم‌ تحقیقات پس از ارسال این نامه و بدون جواب ماندن آن از سوی جاسبی به قول خود عمل کرده و در آزمون جامع مقطع دکتری این دانشگاه در تاریخ‌های ۱۹ و ۲۰ تیرماه شرکت نکردند و در حال حاضر در بلا تکلیفی به سر می‌برند.

بنا بر اخبار دریافتی هزینه تحصیل در دوره دکترا دانشگاه آزاد هزینه‌هایی بالغ بر ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون ریال را برای هریک از دانشجویان به همراه دارد و چنانچه دانشجویان نتوانند حتی در یکی از دروس آزمون جامع نمره قبولی را کسب کنند بایستی مجدداً تمامی سرفصل‌های آموزشی را امتحان بدهند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=6607

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر