5

قاطعیت مسئولان کشور تاثیر بسزایی در مثبت بودن مذاکرات داشت

  • کد خبر : 66734
  • ۱۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۵

در امتداد مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه ۱+۵، قرعه میزبانی مذاکرات به‌نام آلماتی قزاقستان افتاد تا دو طرف ایران و ۱+۵ امیدوار به دور جدید مذاکرات باشند.

روند مذاکرات در حالی چشم به آلماتی قزاقستان دوخته بود که رسانه‌های غربی و در صدر آنها بی‌بی‌سی قبل از آغاز مذاکرات تلاش می‌کردند تا با خبرسازی‌های واهی موج تبلیغاتی منفی ضد ایران به راه بیندازند و در جهت تخریب افکار عمومی جهان درباره فعالیت‌های هسته‌ای صلح آمیز ایران گام بردارند اما نتیجه مذاکرات دو روزه ایران و گروه ۱+۵ به گونه‌ای بود که تمام محاسبات از پیش تعیین شده این رسانه‌ها را برهم زد و نتیجه‌ای عکس به دنبال داشت.

ره‌آورد مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ بر سر مسایل هسته‌ای، آنچنان مثبت بود که حتی بسیاری از کارشناسان مسائل بین‌الملل که تا پیش از این به بهانه‌های واهی ایران را به انحراف در برنامه هسته‌ای متهم می‌کردند زبان به تمجید از مذاکرات گشودند و نتایج مذاکرات را بسیار امیدوار کننده دانستند.

شنیدن نتایج مذاکرات از زبان اعضای تیم مذاکره کننده می‌تواند سند محکمی بر پیروزی ایران در مذاکرات آلماتی باشد. علی باقری، معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نیز در بیان نتایج مذاکرات آلماتی، گفت: مجموعه‌ای از پیشنهادها که ۱+۵ به ما ارائه داد در واقع پاسخ پیشنهادهایی بود که ایران در مذاکرات مسکو به آن‌ها داده بود. پاسخ به طرح ایران در آلماتی به قول معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی، نشان از نزدیک شدن آنها به دیدگاه‌های ایران در مسکو بود.

وی همچنین درباره طرح گروه ۱+۵ در قزاقستان، افزود: تفاوت دیگری که ما در آلماتی شاهد بودیم این بود که پیش از این طرح‌های پیشنهادی آنها بسیار کلی بود اما برای اولین با گروه ۱+۵ از کلیات صرف نظر کرد و وارد مصادیق شد به علاوه مغایر با حقوق هسته‌ای ایران نبود.

از آن سوی میز مذاکره هم خبرهای بسیاری از موفقیت ایران به گوش شنیده می‌شود به طوری که یک دیپلمات آمریکائی درمورد توافق‌های صورت گرفته، گفته که کشورهای ۱+۵ در این نشست آلماتی امتیازهای بسیاری به ایران ارائه کرده‌اند.

دبیرکل سازمان ملل هم در دیدار با علی اکبر صالحی وزیر خارجه کشور ایران در حاشیه اجلاس ائتلاف تمدن‌ها در وین با تأکید بر حق مسلم تهران در استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای، خواستار سرعت بیشتر مذاکرات ایران و ۱+۵ شد و خوشبینی خود را از این مذاکرات اعلام کرد.

این در حالی‌ است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگوهای مختلف، دستاورد ایران از مذاکرات آلماتی را روشن و مثبت خواندند و مذاکرات قزاقستان را گام بلندی در پیروزی ایران در مذاکرات هسته‌ای برشمردند.

قاطعیت مسئولان کشور تاثیر بسزایی در مثبت بودن مذاکرات داشت

علاءالدین بروجردی، با اشاره مذاکرات هسته ای ایران و گروه ۱+۵ گفت: مجموعه تحولات اخیر که در راس آن حضور ده ها میلیون نفری ملت بزرگ ایران در راهپیمایی ۲۲ بهمن سال جاری که در اوج تحریم های آمریکا قرار دارد، به عنوان نقطه اوج تاثیر گذاری در روند مذاکرات هسته ای و تصمیمات کشورهای عضو۱+۵ تلقی می شود.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به دیگر عوامل موثر در روند مثبت مذاکرات هسته ای ادامه داد: قاطعیت مسئولان جمهوری اسلامی ایران و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در جهت ادامه راه پیشرفت تنکولوژی هسته ای  در چهارچوب اهداف صلح آمیز و مقررات آژانس و عهد نامه NPTو به نتیجه نرسیدن سازو کارهای آمریکایی ها و صدور قطعنامه و تحریم فرا قطعنامه ای در تحقق اراده ملی از دیگر عوامل موثر در این امر بود.

از نشانه های مثبت بودن مذاکرات قزاقستان، توافق دربرگزاری نشست کارشناسی در روزهای پایانی سال است

وی افزود: همچنین موفقیت های جدید ایران هم درعرصه هسته ای که منابع عظیم و جدید اورانیوم کشف شد و هم درارتباط با فناوری های هسته ای که منجر به برداشتن گام های جدید در چهارچوب اهداف صلح آمیز شد، همگی از عوامل تاثیر گذار در نوع نگاه جدید گروه۱+۵ نسبت به مذاکرات آلماتی بود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نشانه های مثبت بودن این دور از مذاکرات تصریح کرد: از نشانه های مثبت بودن این مذاکرات، توافق دربرگزاری مذاکره بعدی که نشست کارشناسی آن روزهای پایانی سال در استانبول و مذاکرات اصلی نیز اواسط فروردین ماه سال آینده در قزاقستان برگزار می شود، است.

بروجردی با اشاره به بیانیه نمایندگان مجلس در خصوص مذاکرات هسته ای گفت: بیانیه محکم و قاطعانه ۲۵۲ نمایندگان ملت که روز قبل از آغاز مذاکرات بر ضرورت حفظ منافع ملی و مواضع جمهوری اسلامی ایران توسط مذاکره کنندگان و توجه و هشدار به کشورهای عضو گروه ۱+۵ آمریکا و گروه غرب و اعلام انتظار از کشورهای سوریه و چین صادر شد نیز ازعوامل تاثیر گذار در ایجاد فضای مثبت تر از گذشته مذاکرات آلماتی بود.

وی با اشاره به تحلیل برخی کارشناسان در مورد عدم بررسی مشکلات و مسائل در مرحله پیش مذاکره و تاثیر منفی بر مذاکرات اصلی گفت: برگزاری اجلاس کارشناسی در پایان سال جاری در استانبول نشان از مردود بودن این نظر و به معنای آن است که خوراک برای اجلاس اصلی آماده شود بنابراین تیم مذاکره کننده بدون برنامه قبلی وارد مذاکره نمی شود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کلیه اقدامات جمهوری اسلامی ایران در عرصه فعالیت های هسته ای و اهداف صلح آمیز و در چهارچوب مقررات صورت می گیرد تاکید کرد: امیدواریم استمرار این مذاکرات بتواند با ایجاد فضای مثبت تر، خنثی کننده توطئه های طراحی شده توسط دشمنان انقلاب اسلامی برای شکست این مذاکرات و تاثیر منفی بر کشور باشد.

تیم مذاکره‌کننده ایرانی از مذاکرات قزاقستان دست پر برگشت

محمد علی پورمختار، درباره دستاوردهای مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در آلماتی قزاقستان، گفت: مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ بسیار مثبت و سازنده بود و زمینه برای رسیدن به خواسته ایران که همان حق غنی‌سازی اورانیوم بوده، فراهم شد.

نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه غرب از ابتدا نمی‌خواست ایران فرایند غنی‌سازی اورانیوم را در اختیار داشته باشد، افزود: توضیحات تیم مذاکره‌کننده ایران در آلماتی قزاقستان نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران از این مذاکرات با دست پر برگشته است.

باید منتظر بمانیم تا در ادامه مذاکرات میان ایران و گروه ۱+۵ شاهد پیشرفت‌هایی در این مسیر باشیم

وی با یادآوری اینکه غرب قبل از مذاکرات آلماتی سناریوهای مختلفی را برای خود پیش‌بینی کرده بود، تصریح کرد: پیروزی ایران در مذاکرات اخیر نشان می‌دهد که گروه ۱+۵ در مقابل مطالبات مشروع هسته‌ای ایران در حالت تغییر رویکرد قرار گرفته است.

پورمختار با تاکید بر اینکه ۱+۵ باید حق غنی‌سازی را برای ایران به رسمیت بشناسد، یادآور شد: باید منتظر بمانیم تا در ادامه مذاکرات میان ایران و گروه ۱+۵ شاهد پیشرفت‌هایی در این مسیر باشیم.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با اشاره به نشست‌ فنی هسته‌ای بین کارشناسان ایران و گروه ۱+۵ در اواخر اسفند ماه، تاکید کرد: ‌جمهوری اسلامی ایران در طول برنامه هسته‌ای خود همواره این پیشنهاد را مطرح کرده که نگاه غرب به برنامه هسته‌ای ایران، نگاهی فنی باشد اما غرب در این زمینه به صورت سیاسی عمل کرد و بر مبنای تحلیل‌های غیر واقعی خود تصمیم گرفته است.

رئیس کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس، با بیان اینکه تشکیل تیم کارشناسی فنی می‌تواند مسیر مذاکرات را به سمت درستی هدایت ‌کند، توضیح داد: تشکیل تیم کارشناسی و فنی اگر فارغ از مسائل سیاسی، نگاه واقع بینانه‌ به فعالیت‌های هسته‌ای ایران داشته باشد به طور یقین گروه ۱+۵ را قانع می‌کند که غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران حرکتی صلح آمیز بوده و جز‌ء حقوق مسلم هسته‌ای هر کشوری است که معاهده NPTرا امضا کرده است.

۵+۱ پذیرفته در چارچوب پیشنهادات ایران حرکت کند

سید حسین نقوی حسینی، با اشاره به مذاکرات ایران و ۱+۵ که امروز در آلماتی به پایان رسید با بیان اینکه نتایج این دوره از مذاکرات نسبت به دوره های قبل امیدوار کننده است، گفت: در ۸ ماه گذشته شاهد نبودیم که ۱+۵ مذاکره و گفتگویی در چارچوب پیشنهادات ایران انجام دهد.

نماینده مردم ورامین در مجلس با بیان اینکه درمذاکرات آلماتی نمایندگان ۱+۵ نسبت به دوره های قبل از روش ملایم تر استفاده می کردند ادامه داد: ظاهر قضیه نشان می دهد که آنها تصمیم دارند که حقانیت ایران در دست یابی به دانش هسته ای را بپذیرند که به تحقق این امر امیدوار هستیم.

 خوشبختانه در این دور از مذاکرات شاهد ایجاد تنش خاصی نبودیم

وی با بیان اینکه ۱+۵ درهر دور از مذاکرات سعی می‌کرد با ارائه پیشنهادات جدیدی ایران را با چالش روبرو کند تاکید کرد: خوشبختانه در این دور از مذاکرات شاهد ایجاد تنش خاصی نبودیم که خود نشان می دهد که این دور از گفتگوهای هسته ای یک گام به جلو بود.

این نماینده مردم در مجلس نهم با بیان اینکه در هر دوره از مذاکرات، ۱+۵ بسته پیشنهادی جدیدی را ارائه می کرد گفت: در این دوره از مذاکرات شاهد طرح پیشنهاد جدیدی از طرف غرب نبودیم که خود نشاندهنده این است که ۱+۵ پذیرفته تا در چارچوب پیشنهادات پنجگانه جمهوری اسلامی ایران حرکت کند.

نقوی حسینی ادامه داد: مهم ترین محور پیشنهادات ایران، احترام به حق غنی سازی اورانیوم ایران به عنوان یک حق قانونی و ارائه پیشنهادهایی برای اعتماد سازی و شفاف سازی و همکاری های متعارف هسته ای و منطقه ای است.

نماینده مردم ورامین در مجلس با بیان اینکه تا پیش از این برنامه ۱+۵، فرستادن پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت بود توضیح داد: زمانی که مذاکرات ادامه دارد قطعا پرونده نیز در جای فعلی خود باقی خواهد بود.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به زمان دوربعدی مذاکرات گفت: نشست تخصصی دور بعدی مذاکرات در استانبول و نشست اصلی آن ۱۶ فروردین در قزاقستان برگزار خواهد شد.

بی‌برنامه‌گی غرب، روند مذاکرات هسته‌ای را طولانی می‌کند

احمدرضا دستغیب، درباره موکول شدن ادامه مذاکرات ایران و ۱+۵ به فروردین ماه سال آینده گفت: ایران همواره از گفتگو و مذاکره استقبال کرده و مجموعه رفتارها، اقدامات و گفتارهای او نیز نشان می دهد که رویکرد اعتمادسازی را به اندازه کافی دنبال کرده است.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی افزود: بالاترین اعتمادسازی ایران در بحث انرژی صلح آمیز هسته ای، حکم فقهی رهبر انقلاب به عنوان مرجع تقلید و رهبر حکومت اسلامی در خصوص فعالیت های صلح آمیز هسته ای و نفی تولید و تکثیر سلاح های هسته ای است که بالاتر از هر سند دیگری ارزش دارد.

این نماینده مردم در مجلس نهم تصریح کرد: تنها نکته بررسی پرونده هسته ای ایران، اعمال فشار لابی صهیونیستی است که روند کار را برای غرب دشوار می کند.

کشورهای مذاکره کننده با جمهوری اسلامی نسبت به سایر کشورها رفتارهای تبعیض آمیزی دارند

وی ارتباط طولانی شدن مذاکرات و نزدیک بودن انتخابات ریاست جمهوری در ایران را رد کرد و توضیح داد: طولانی شدن مذاکرات از سوی غرب به دلیل نداشتن یک طرح و برنامه مشخص است و آنها علی رغم ادعای خود، نسبت به این موضوع و پرونده ایران ذهنی خالی دارند؛ در صورتی که ایران با یک تعریف مشخص و واضح، سیاست مذاکره را دنبال می‌کند.

عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس ادامه داد: کشورهای مذاکره کننده با جمهوری اسلامی نسبت به سایر کشورها رفتارهای تبعیض آمیزی دارند و طولانی کردن مذاکرات نیز بهانه جویی است برای نداشتن پاسخ نسبت به این رفتارهای تبعیض آمیز.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین درباره این دور از مذاکرات که در قزاقستان انجام شد، اظهار نظر کرد و گفت: روند مثبت و مناسبی بود؛ در حد واسط بین  این جلسه تا نشست بعدی در فروردین ماه، گروه کارشناسی موضوعات را به صورت تخصصی دنبال می‌کند و این زمان برای اقدامات و فعالیت های کارشناسی زمان مناسب خواهد بود.

مذاکرات هسته‌ای در قزاقستان یک گام به جلو بود

نوذر شفیعی، با اشاره به روند مذاکرات ایران و ۱+۵ در آلماتی قزاقستان گفت: مذاکرات به گونه ای پیش رفت که گویی طرفین هیچ گونه آشنایی با دیدگاه های یکدیگر نداشته و تازه قصد صحبت جهت آگاهی از رویکردهای یکدیگر را دارند.

نماینده مردم ممسنی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در این گونه شرایط، ابتکار عمل کمتری صورت گرفته وپیشنهاد تازه ای طرح نمی شود افزود: علت این امر نیز حساسیت و پیچیدگی موضوع هسته ای است، بنابراین طرفین مذاکره ناچار هستند با تامل بیشتری نسبت به آن برخورد کنند.

درمذاکرات قزاقستان نظر طرفین به یکدیگر نزدیکتر و بارقه امیدی برای حل مساله وجود داشت

وی با بیان اینکه در هر مذاکره‌ای سه مرحله پیش مذاکره، مذاکره و پس مذاکره داریم ادامه داد: رایزنی در مورد مسائل مهم باید در مرحله پیش مذاکره صورت گیرد تا در مرحله مذاکره، شاهد پیچیدگی زیادی نباشیم.

این نماینده مردم در مجلس نهم تاکید کرد: از آنجا که طرفین در مرحله پیش مذاکره مسائل را باز نکرده و دستورکار جلسات بعدی نیز مشخص نمی‌شود، در مرحله اصلی با ابهامات، مسائل و مشکلاتی مواجه می شوند.

شفیعی با بیان اینکه در این دور، لحن طرف غربی مذاکره ملایم تر بود توضیح داد: در این دور از مذاکرات نظر طرفین به یکدیگر نزدیکتر و بارقه امیدی برای حل مساله وجود داشت.

وی تصریح کرد: در شرایط پیچیده کنونی و در زمانی که انتظار می رفت مذاکرات به بن بست برسد، شاهد موثر و مفید بودن آن بودیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه این دور از مذاکرات یک گام به جلو بود، گفت: در مذاکرات آلماتی پیشنهادات ایران،چه در بحث غنی سازی اورانیوم و چه در به رسمیت شناختن جمهوری اسلامی ایران در بهره مندی از دانش و تکنولوژی هسته ای تلویحا پذیرفته شده و به تدریج نیز بیان خواهد شد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=66734

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر