3

یکی از بچه شیرهای باغ وحش ارم مشکوک به بیماری مشمشه است.

  • کد خبر : 6704
  • ۰۲ مرداد ۱۳۹۰ - ۹:۳۲

ناصر رسولی بیرانی در پاسخ به این پرسش که آیا نسبت به وجود بیماری مشمشه در باغ وحش ارم پیگیری انجام شده است، اظهار داشت: امسال ۲۴ نمونه از گوشتخواران باغ وحش به آزمایشگاه آلمان ارسال شد و در گزارش‌ این آزمایش که آخر اردیبهشت‌ رسید، معلوم شد که یکی از بچه شیرها مشکوک به […]

ناصر رسولی بیرانی در پاسخ به این پرسش که آیا نسبت به وجود بیماری مشمشه در باغ وحش ارم پیگیری انجام شده است، اظهار داشت: امسال ۲۴ نمونه از گوشتخواران باغ وحش به آزمایشگاه آلمان ارسال شد و در گزارش‌ این آزمایش که آخر اردیبهشت‌ رسید، معلوم شد که یکی از بچه شیرها مشکوک به بیماری مشمشه است، بنابراین به خاطر اینکه بهداشت مردم اهمیت دارد، تصمیم گرفته شد که شیر مشکوک به بیماری مشمشه، به قرنطینه برده شود و در معرض ارتباط عموم نباشد.

مدیرکل دفتر بررسی، مبارزه و مراقبت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی گفت: به خاطر اینکه همراه این شیر مشکوک به بیماری مشمشه، یک بچه شیر دیگر و یک شیر بالغ بود، باغ وحش تصمیم گرفت که هر ۳ شیر قرنطینه شوند چرا که این ۳ شیر با هم زندگی می‌کردند در نتیجه هم‌اکنون نیز این ۳ شیر در قرنطینه هستند.

وی بیان کرد: ما سال‌های قبل تست مشمشه را انجام می‌دادیم و هر حیوانی که مشکوک به بیماری بود را معدوم می‌کردیم؛ به طور مثال سال ۱۳۸۹ حدود ۱۷ هزار تست مشمشه انجام شده است که ۵۹ رأس آن را معدوم کرده‌ایم یا سال ۸۸ حدود ۱۷ هزار تست مشمشه انجام شده که ۳۶ مورد مثبت بوده است.

رسولی در پاسخ به این پرسش که ماجرای ابتلا به بیماری مشمشه ۳ شیر باغ وحش ارم که در خبرها آمده است، صحت دارد؟ افزود: یک شیر بالغ و ۲ توله شیر وجود داشته که در نمونه‌گیری اردیبهشت معلوم شد که یکی از بچه شیر‌‌ها مشکوک به بیماری مشمشه است و چون این بچه شیر مشکوک بود، با تأیید سازمان دامپزشکی این شیر را قرنطینه کردیم البته در آزمایش نیز نشان داده شده که آن ۲ شیر دیگر سالم هستند ولی به خاطر احتیاط آن ۲ شیر را به قرنطینه برده‌ایم و این جدید نبوده است.

وی گفت: در ۲۰ سال اخیر مشمشه انسانی در کشور مشاهده و گزارش نشده است و اگر در باغ وحش اتفاقی بیفتد دامپزشکی دام‌های مشمشه‌دار را معدوم می‌کند.

مدیرکل دفتر بررسی، مبارزه و مراقبت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی در پاسخ به این پرسش که آیا هم‌‌اکنون بیماری مشمشه در باغ وحش ارم وجود دارد؟ گفت: خیر، در حالیکه یک بچه شیر مشکوک به مشمشه است ما ۳ شیر را به قرنطینه برده‌ایم تا مردم راحت‌تر بتوانند از باغ وحش لذت ببرند.

رسولی در پاسخ به این پرسش که آیا بررسی جدیدتری در این ماه از باغ وحش ارم در زمینه وجود مشمشه انجام داده‌اید، تصریح کرد: ما دوباره به آلمان نمونه فرستاده‌ایم و اگر نتیجه آن بیاید، اطلاع رسانی خواهد شد ولی فعلاً بر اساس نمونه‌گیری ۲۴ تایی که از گوشتخواران به آلمان فرستاده شد، معلوم شد که یک نمونه مشکوک بوده است.

وی با بیان اینکه زمانیکه یک نمونه ۲ بار به آزمایشگاه ارسال شود و گفته شود که جواب آن منفی است بنابراین منفی است، خاطرنشان کرد: هموطنان به راحتی می‌توانند برای بازدید به باغ وحش تهران بروند و مطمئا هیچ مشکلی وجود ندارد.

این در حالی است که سازمان محیط زیست وجود مشمشمه در باغ وحش ارم را تکذیب کرد.

در این خصوص حسین محمدی، مدیر کل دفتر حیات وحش و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست بیان می‌کند: در روزهای اخیر هیچگونه علائم بالینی مبنی بر وجود بیماری مشمشه در شیرهای باغ وحش ارم مشاهده نشده است.

وی افزود: حیوانات موجود در باغ وحش ارم و سایر باغهای وحش کشور به طور مستمر تحت نظارت کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان دامپزشکی کشور قرار دارند.

مدیرکل دفتر حیات وحش و تنوع زیستی با اشاره به بازدیدهای به عمل آمده از باغ وحش ارم اظهار داشت: اظهار نظر قطعی در این خصوص باید توسط سازمان دامپزشکی کشور به عنوان مرجع مبارزه با بیماریهای قابل انتقال بین انسان و حیوان درباغهای وحش صورت گیرد.

فارس

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=6704

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر