2

شایعه تغییر کاربری تالار مولوی وجود دارد

  • کد خبر : 68202
  • ۱۹ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۴

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه شایعه تغییر کاربری تالار مولوی وجود دارد، گفت: ما اهالی تئاتر از همه مسئولان کشوری و صاحبان سرمایه قطع امید کردیم و باید خودمان به فکر سرنوشت مولوی باشیم.

به گزارش افق ناصر حسینی مهر کارگردان و مدرس تئاتر در رابطه با مشکلات تالار مولوی اظهار داشت: از نوجوانی در تالار مولوی نمایش‌های مختلفی را دیدم و یک حس تنگاتنگی با آن دارم.

وی افزود: امسال چهلمین سالگرد گشایش تالار مولوی بود اما هیچ کس از این معبد هنری یاد نکرد، هیچ کس به این مکان مقدس هنرمندان تئاتر ارج نگذاشت. مکان رنجور و نجیبی که بعد از ۴۰ سال هنوز هیچ نهادی دست به ترکیب آن نزده است و همچنان مولوی با همان استانداردهای ۴۰ سال پیش در خدمت اهالی تئاتر است.

کارگردان نمایش «ویتسک» مولوی را زادگاه بزرگان تئاتر ایران خواند و گفت: تالاری که محل اجراهای مدرن و آوانگارد تئاتر کشور محسوب می‌شود و زادگاه بزرگان تئاتری ماست. یکی دیگر از وظایف سالن‌های تئاتری این است که مردم را به دیدن تئاتر جلب کنند و تماشاگر را ضمن تربیت از تنهایی و خانه‌نشینی نجات بدهد. در واقع تماشاخانه‌ها در اشاعه فرهنگ سهم به سزایی دارند و تالار مولوی هرگاه چراغش روشن شده، در این زمینه موفق بوده است.

* تماشاگران تالار مولوی وفادارترین تماشاگران تئاتر کشور هستند

حسینی‌مهر ادامه داد: به همین دلیل تماشاگران این تالار بر اساس شناخت و خاطرات خوشی که از اجراهای این سالن در ذهن خود دارند از وفادارترین تماشاگران تئاتر مملکت ما هستند و از آنجایی این تالار سال ۱۳۵۱ از دل دانشگاه تهران برآمد، در ذهن و نگاه مردم دارای اعتبار فرهنگی بالایی بین مردم است.

این نویسنده و کارگردان تئاتر تصریح کرد: از زمانی که استاد سمندریان «ملاقات بانوی سالخورده» را برای افتتاح این سالن اجرا می‌کند ببینید که منزلت این تالار چقدر بوده که در آن زمان برای افتتاح تئاتر شهر از سمندریان می‌خواهند تا این اثر را اجرا کند ولی این استاد تالار مولوی را برای اجرای خود انتخاب کرد.

* حرمت تالار مولوی بیش از تئاترشهر است/ شایعه تغییر کاربری تالار مولوی وجود دارد

حسینی‌مهر حرمت تالار مولوی را بیش از تئاتر شهر دانست و اظهار داشت: مولوی یک سالن معمولی نیست و حرمتش بیشتر از تئاتر شهر است ولی امروز معلوم نیست این تالار به کجا تعلق دارد و بودجه آن را چه ارگانی تأمین می‌کند. سه دهه است که دائم دست به دست می‌شود اخیرا نیز شایعه‌ای به گوش می‌رسد که گویا برخی خواب‌های شومی را برای مولوی دیده‌اند؛ گویا می‌خواهند کاربری مولوی را تغییر دهند. اگر این تالار به موقعیت دیگری تبدیل شود شک ندارم که خوش یوم نخواهد بود و برای مصادره کننده‌اش فقط لعن و نفرین آیندگان می‌ماند. چه بسا که بدنه تئاتر کشور به آن تاراج کنندگانی که آرشیو مولوی را به یغما بردند، لعنت می‌فرستند.

* اسدی بدون دستمزد چراغ مولوی را روشن نگه داشت

این مدرس تئاتر با بیان اینکه از استعفای مدیر تالار مولوی افسوس می‌خورم، تصریح کرد: لازم است که بگویم ما اساتید تئاتر و دانشجویان از شنیدن خبر استعفای سعید اسدی افسوس می‌خوریم. ملت عجیبی هستم و اصلا قدر یکدیگر را نمی‌دانیم اسدی با تیم همراه خود که همگی تحصیل کرده تئاتر هستند، در طول این دو سال بدون دریافت دستمزد چراغ مولوی را نگه داشتند و بدون هیچ تبعیضی راه را برای نسل جوان تئاتری هموار کردند. فقط کافی است استقبال تماشاگران چند وقت اخیر از تالار مولوی را همزمان با رکود تئاتر رصد کنیم تا متوجه موفقیت این تالار مولوی شویم.

* اهالی تئاتر باید به فکر مولوی باشند/ از مسئولان قطع امید کردیم

وی به بی‌توجهی دولت‌ها و نمایندگان مجلس در دوره‌های مختلف به تالار مولوی اشاره کرد و بیان داشت: تا به حال دولت‌های مختلف آمدند و رفتند ولی گوشه چشمی به این تالار نداشتند. دوره‌های مختلف مجلس گذشته ولی هیچ نمایند‌‌ه‌ای سراغ این تئاتر خسته و با وقار تهران را نگرفته است. ما اهالی تئاتر از همه مسئولان کشوری و صاحبان سرمایه قطع امید کردیم. پیشنهاد می‌کنم که بهتر است خودمان یک راه‌حلی پیدا کنیم و نگذاریم تالار مولوی به سرنوشت تئاترهای لاله‌زار، اداره برنامه‌های تئاتر و … تبدیل شود. پیشنهاد می‌کنم روز جهانی تئاتر را در تالار مولوی برگزار کنیم و بزرگداشت آن را جشن بگیریم و در سمینار چند روزه‌ای که به مناسبت روز جهانی تئاتر برگزار می‌شود فقط به مولوی بپردازیم، اعتقاد دارم این تالار می‌تواند بدون اینکه باری روی دوش دولت‌ها داشته باشد روی پای خود بایستد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=68202

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر