1

سخنان جالب مشاور خاتمی درباره شرط نامزدی و توهم اصلاحات

  • کد خبر : 68377
  • ۲۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۹:۳۱

«اصلاح طلبان باید با انتخابات سال ۹۲ مانند بچه ای که از سر سفره قهر کرده برخورد کنند؛ یعنی بگویند ما که غذا نمی خوریم اما این سهمی که برای ما نگه داشته اید هم کم است»!

سخنان جالب مشاور خاتمی درباره شرط نامزدی و توهم اصلاحات

احمد پورنجاتی مشاور سیدمحمد خاتمی این جملات را در مصاحبه با روزنامه زنجیره ای بهار عنوان کرده است. وی می افزاید: دراشل خودم به آقای خاتمی مشاوره دادم. من با دور دوم کاندیداتوری آقای خاتمی در سال ۸۰ مخالف بودم. به آقای خاتمی گفتم هم به وجناتت می آید، هم جامعه روی شما شناخت پیدا کرده و هم یک دوره فعالیت را تست کردید چه کسی گفته باید هر رئیس جمهوری حتما دو دوره باقی بماند.

وی با بیان اینکه هم اکنون عضو گروه ۳۴ نفره مشاوران خاتمی است. خواستار عدم معرفی نامزد از سوی اصلاح طلبان در انتخابات سال آینده شده و با اشاره به ماجرای سال ۸۸ می گوید: «الان طرف مقابل نسبت به فعالیت اصلاح طلبان احساس امنیتی پیدا کرده و دیگر احساس سیاسی به رقبای خودش ندارد… آنها در سال ۸۸ تبدیل به سوژه امنیتی شدند اما قبل از آن نبودند و این بزرگ ترین مشکل است.

پورنجاتی با بیان اینکه ما باید اولین کاری که بکنیم وزن و واقعیت خودمان را درست تشخیص دهیم، تأکید می کند: افرادی در جبهه اصلاحات هستند که احساس می کنند اگر الان یک سوت بزنند تمام جامعه ایران از سروکول اصلاح طلبان بالا می رود و توهم خودبزرگ بینی دارند. به همین دلیل به آقای خاتمی می گویند دیگر اتفاق سال ۸۸ تکرار نمی شود. یک عده هم از آن طرف افتاده اند و به طور کلی معتقدند هیچ کنشی امکان پذیر نیست.

عضو فراکسیون مشارکت در مجلس ششم در ادامه خواستار مظلوم نمایی اصلاح طلبان شده و می گوید: جامعه ما جامعه ای است که احساس مظلومیت بر آن بیشتر از احساس قدرت نفوذ دارد… جامعه الان با اصلاح طلبی هم آغوش نیست.

وی با انتقاد از تندروی کور عبدالله نوری گفته است: آقای عبدالله نوری زمانی که دفاعیاتش را برای روزنامه خرداد می نوشت به من گفت این دفاعیات را بخوان. به آقای نوری گفتم شما باید الآن تصمیم بگیرید. این چیزی که نوشته اید به عنوان دفاعیات برای روزنامه خرداد مفهومش این است که خداحافظ حاکمیت و اگر یک مقدار بخواهیم بدبینانه تر برخورد کنیم خداحافظ انقلاب! تصمیمات را باید درست بگیریم نمی شود آن طوری تصمیم بگیریم و قبلش در بازنگری قانون اساسی از ولایت مطلقه دفاع کنیم یا در دوره چهارم مجلس را برگزار کنیم بعدها گارد اصلاح طلبی ویژه بگیریم. من در دفتر رهبری بودم از آقای نوری تجلیل می شد که چه مرد مدبری است بعد یک دفعه آقای نوری رسیده به این جا. این است که ته ماجرا مردم می گویند این رفتارها اصالت ندارد و فقط برای رسیدن به قدرت است. مردم باید دلشان پاک شود که هدف کنش اصلاح طلبان کسب قدرت نیست.

پورنجاتی همچنین درباره انتخابات می گوید: دوستان ما می گویند چون حاکمیت نمی خواهد آقای خاتمی وارد انتخابات شود، باید کاری کنیم که نامزد شود. این اولین اشکال است که اساس و منطق تصمیم ما منطق طرف مقابل است (خبرنگار: تا حدودی لجاجت است) بله. نکته دوم این است که اصلا به ارزش سرمایه ای که هزینه می کنیم توجه نداریم مثلا اگر آقای خاتمی را شورای نگهبان رد صلاحیت کند هزینه زیادی داده ایم. شخص خود آقای خاتمی بارها در جمع مشاورانش گفته هرگز حاضر به نامزدی در انتخابات ۹۲ نیست تا تضمینی درمورد تأیید صلاحیتش نداشته باشد. دست کم این را به من گفته است. آقای خاتمی می گوید اگر حسین شریعتمداری علیه من چیزی بنویسد ارزشی ندارد ولی من نمی خواهم از یک نهاد رسمی نظام مهر عدم صلاحیت بگیرم.

وی می افزاید: حالا فرض کنید آقای خاتمی تأیید شد و ۱۲-۱۰میلیون رأی برای آقای خاتمی اعلام و در نهایت یک نفر دیگر به عنوان رئیس جمهوری معرفی شد آن وقت لابد ما اصلاح طلبان باید کماکان بزنیم بر سر خودمان و بگوییم آرای ما را دزدیدند و جابه جا کردند و شعار بدهیم رأی ما را پس بده.

پورنجاتی معتقد است اصلاح طلبان از اول انقلاب آماده خوری و دوپینگ کرده اند و باید برای یک بار هم که شده دستگاه گوارش را شست وشوی کامل بدهند و آماده خوری سیاسی از سرشان بیفتد.

وی همچنین گفته است: باید دل طرف مقابل آرام شود که اصلاح طلبان می گویند قدرت مال خودتان تا اجازه بدهد حزب های جدید پا بگیرند. اما این کار را نمی کنند چون باور نمی کنند اصلاح طلبان میل به قدرت ندارند… این همه جلسه و این همه برو و بیا؛ آقا راه می افتد می گوید ما باید کاندیدا داشته باشیم، آقای انصاری فکر ریاست جمهوری جهانگیری را در سر دارد و آقای دیگری می خواهد فرد دیگری را رئیس جمهور کند.

مشاور خاتمی درباره مشورت های خود به خاتمی می گوید: بله! وقتی دوتایی باهم هستیم میزان همدلی مان بیشتر هم می شود و باهم صددرصد همدلی ها داریم. خاتمی معتقد است که حاکمیت نمی گذارد تز اصلاحات رو به جلو برود. آقای خاتمی در جمع می گوید من تابع علنی جمعی هستم، هرچه جمع تصمیم گرفت، من عمل می کنم اما جوری تمهید می کند که به این نرسد و نامزد نشود.

وی می گوید: پیش بینی من این است که آقای خاتمی نامزد انتخابات نمی شود.

جهان

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=68377

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر