1

“خانم جاسوس بلند‌پرواز” چه ویژگی‌هایی دارد + تصاویر

  • کد خبر : 68874
  • ۲۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۳

هواپیمای شناسایی “Lockheed U-2 ” معروف به “خانم اژدها” ” Dragon Lady” هواپیمایی تک‌موتوره است که توسط “نیروی هوایی آمریکا” و “سیا”، سازمان جاسوسی این کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

امیر سرتیپ “فرزاد اسماعیلی” فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص)، صبح امروز در نشست خبری خود در ستاد پدافند هوایی با اعلام شناسایی دو فروند هواپیمای U-2 در رزمایش ولایت ۸۹ نیروی دریایی ارتش، توسط پدافند هوایی ادامه داد: ظهر روز ۲۲ بهمن، یک فروند هواپیمایی شناسایی U-2 آمریکایی که رادارگریز، پنهان‌کار و دارای قابلیت استیلث بوده از جنوب نقطه جی وانی به پرواز درآمد و وارد دریای عمان شد و حوالی تنگه هرمز، حدود یک مایل نزدیک به مرزهای کشورمان قصد ورود به حریم هوایی کشورمان را داشت که پس از شناسایی توسط رادار خلیج فارس، خود را معرفی و بلافاصله از حریم هوایی کشورمان دور شد.

هواپیمای شناسایی و جاسوسی U-2

“هواپیمای شناسایی” “Lockheed U-2 “، معروف به “خانم اژدها” ” Dragon Lady” ، هواپیمایی تک موتوره است که توسط “نیروی هوایی آمریکا” و “سیا”، سازمان جاسوسی این کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. “خانم اژدها” می‌تواند به طور شبانه‌روزی تا ارتفاع ۲۱ هزار متری پرواز کرده و اطلاعات جمع کند.

U-2  از زمان جنگ سرد و حدود ۵۰ سال است که در خدمت  ارتش آمریکا است.

خانم اژدها چه ویژگی‌هایی دارد؟

هواپیمای شناسایی U-2 یک بار توسط “شوروی سابق” شناسایی شد. این هواپیما در جریان یک عملیات شناسایی و عکس‌برداری از تاسیسات موشکی شوروی در سال ۱۹۶۲ عازم این کشور شد، اما توسط نیروی دفاعی این کشور شناسایی و ساقط شد.

خانم اژدها در بسیاری از عملیات‌های آمریکا از جمله عملیات طوفان صحرا، عملیات شناسایی بوسنی و کوزوو برای حمایت از ناتو در دهه ۱۹۹۰ و اجرای عملیات‌های متعدد در سال ۲۰۰۱ در افغانستان حضور داشته است. یکی از مهم‌ترین عملیات‌های U-2، اجرای عملیات شناسایی در عراق بود.

پایه چرخ مجزا از بدنه و سبک باعث می‌شود تا وزن هواپیما به مقدار قابل توجهی کاهش یابد. یکی از تکنولوژی­‌های منحصر به‌فرد این هواپیما استفاده از ورقه‌های بسیار نازک فلز و همچنین تیتانیوم در قسمت بال است که موجب می­‌شود تا فرایند بلند شدن هواپیما به سهولت صورت گرفته و حالت ایرودینامیکی فوق‌العاده‌ای را به آن دهد. این هواپیما توسط یک خلبان به پرواز در آمده و یک گروه نیز از روی زمین به خلبان کمک می‌کنند. خلبان لباس مقاوم در برابر فشار به تن کرده و از سیستم تنفسی اکسیژن مایع برای تنفس در ارتفاع زیاد استفاده می‌کند. در کابین خلبان از سیستم هدایت پیشرفته RAMP( برنامه شناسایی هوایی پیوسته خودکار) استفاده می­‌شود.

هواپیمای U2 دارای سیستم‌های ردیابی فوق پیشرفته‌ای است که امکان جاسوسی را برای این هواپیما امکان‌پذیر می‌سازد. رادارهای الکترو- نوری، رادار ASARS-2 SAR، سیستم هوشمند ارسال سیگنال، و سیستم تخریب رادارهای دشمن از جمله امکانات این هواپیمای جاسوسی است. رادار ASARS-2 SAR به کار رفته در U2 دارای دو سطح به شکل عدد هفت بوده و آنتن‌های الکترونیکی آن مناسب ردیابی در حتی بدترین شرایط آب و هوایی است. در اول آگوست سال ۲۰۰۱ رادار ASARS-2A در این هواپیما به کار گرفته شد که حوزه گسترده‌تری از زمین را تحت پوشش قرار می‌دهد.

در نسل جدید این هواپیمای جاسوسی آمریکا از موتورهای بسیار سبک شده F118-GE-101 شرکت “جنرال موتورز” استفاده شده است. میزان بلند شدن این هواپیما ۱۵۰۰۰ تا ۲۵۰۰۰ فوت در دقیقه بوده و حتی می‌تواند به ارتفاع ۷۰۰۰۰ فوت نیز برسد. مدت زمان یک ماموریت عادی این هواپیما شش ساعت و نیم بوده و می‌تواند حدود ۳ هزار پرواز کند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=68874

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر