1

تلاش برای رفع مشکل مسکن خانه هنرمندان

  • کد خبر : 72290
  • ۱۳ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۸

مدیر عامل خانه هنرمندان یکی از برنامه‌های پیش‌روی این نهاد را تلاش برای رفع مشکل مسکن خانه هنرمندان دانست و از برنامه‌های محقق نشده در سال ۹۱ را راه‌اندازی بازار هنر دانست.

افق(ofoghnews.ir) خانه هنرمندان ایران واقع در پایتخت کشورمان یکی از محافل مهم و تاثیرگذار هنر است که در آن هم به هنرهای تجسمی توجه می‌شود و هم هنر نمایش. البته با نمایش فیلم‌های مستند و هفته‌های فیلم هنر هفتم نیز در کانون توجه این خانه هست ولی هنوز جای موسیقی در خانه‌ای که در نامش استثنایی برای شاخه‌های هنر در نظر گرفته نشده است، خالی است.

همچنین قرار گرفتن خانه هنرمندان ایران در پارک هنرمندان و داشتن دو کافه و برخی فروشگاه‌های اقلام فرهنگی و سنتی باعث شده است این محل به پاتوقی برای هنرمندان و هنردوستان هم بدل شود. عصرهای خانه هنرمندان غالبا شلوغ و پرهیاهو است. این محل فرهنگی در سال گذشته فراز و فرودهای خاص خود را داشت که در گفتگو با مجید سرسنگی مدیر عامل خانه هنرمندان درباره اهم برنامه‌های اجرا شده در سال ۹۱، دلایل محقق نشدن دیگر برنامه‌ها، مسایل و مشکلات مالی، نیل به شعار سال ۹۱ و … گفتگویی داشته‌ایم.

* آقای سرسنگی یک سال دیگر از عمر خانه هنرمندان گذشت. اگر بخواهید مروری بر فعالیت‌های یک سال گذشته این نهاد فرهنگی داشته باشید چه برنامه‌هایی را در دستور کار خود داشتید که محقق هم شدند؟

سال ۹۱ خانه هنرمندان ایران شاهد برگزاری برنامه‌های متنوع و بسیاری بوده است و به عقیده من تمام این برنامه‌ها از اهمیت به‌سزایی برخوردار بوده و هستند اما اگر بخواهم به اهم این برنامه‌ها اشاره کنم باید بحثمان را اینگونه ادامه دهم: در حوزه آموزش و پژوهش برپایی کارگاه‌های آموزشی و نیز جلسات متعدد سخنرانی همچون “ادبیات تطبیقی”، “نظریه چیست؟” و همچنین برگزاری سمینارها و سلسله جلسات تخصصی به منظور بررسی مباحث علمی در حوزه هنر از جمله اقداماتی بود که با استقبال خوب هنرجویان، دانشجویان و محققان هنری رو به رو شد.

در حوزه فرهنگی و هنری برگزاری بیش از ۹۰ نمایشگاه در رشته‌های مختلف تجسمی، اجرای نزدیک به ۳۰ نمایش در تماشاخانه استاد انتظامی، برگزاری برنامه‌های “گرافیک موسیقی”، “پلک تهران”، “گوش تهران”، “نقاله”، “گرافیک تئاتر”، “فیلمبرداری حرفه‌ای از آثار نمایشی به صحنه رفته در تماشاخانه ایرانشهر و تالار استاد انتظامی به منظور ارائه در سبد کالای فرهنگی مردم، اجرای نمایش‌های مختلف خیابانی، محیطی و مناسبتی همچون “نقاله‌خوانی” و “اجرای نمایش‌های آبی” با موضوعات مختلف اجتماعی و هنری، “چاپ و انتشار نشریه داخلی خانه هنرمندان ایران”، “تعمیرات تماشاخانه استاد انتظامی”، “خرید تجهیزات” برای این سالن و … از اقدامات مهم این حوزه محسوب می‌شود.

در زمینه امور صنفی نیز، امسال خانه هنرمندان ایران توانست علاوه بر بیمه بیش از ۷۰۰ هنرمند و همچنین تامین هزینه درمان برخی از هنرمندان که به علت بیماری‌های مختلف در بیمارستان بستری بودند، تعاونی مسکن هنرمندان را تاسیس کند تا در آینده‌ای نزدیک بتوانیم بخشی از مشکل مسکن هنرمندان را مرتفع کنیم.

در کنار این برنامه‌ها، برنامه‌های دیگری همچون “سرو هنر”، “آیین نکوداشت هنرمندان درگذشته سال ۹۱″، “گردهمایی انجمن‌های مردم نهاد هنری”، برگزاری جشنوار‌ه‌های متعدد داخلی و بین‌المللی همچون “سی و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، “شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشجویی”، “جشنواره تئاتر خلاق”، “جشن تصویر سال” و همچنین اجرای برنامه‌های “مونولوگ خوانی از گروه لیو”، “نمایشنامه‌خوانی (خانه تئاتر)” ، “چخوف‌خوانی” و … نیز از دیگر فعالیت‌های فرهنگی و هنری خانه هنرمندان ایران در سال جاری بوده است.

* آیا در حوزه بین‌الملل هم عملکردتان را راضی‌کننده می‌دانید؟

 – خانه هنرمندان ایران علاوه بر مجموعه برنامه‌ها و فعالیت‌های داخلی که پیش‌تر به آنها اشاره کردم، میزبان تعداد قابل توجهی از برنامه‌های مختلف بین‌المللی در حوزه فرهنگ و هنر نیز بوده است که از این میان می‌توان به برگزاری روزهای فرهنگی ترکیه، هفته فرهنگی هندوستان، هفته فیلم کره‌جنوبی، برپایی سمینارهای مشترک با کشور آلمان و …. اشاره کرد که تمامی این برنامه‌ها با حضور سفیران، کاردارها و رایزن‌های فرهنگی کشورهای یاد شده به سرانجام رسید و برای خانه  هنرمندان ایران و همچنین هنرمندان هر دو کشور دستاوردهای به‌سزایی را به همراه داشت و باعث شد تا علاوه بر تثبیت جایگاه بین‌المللی خانه هنرمندان ایران و شناساندن هنر و هنرمندان مطرح کشورمان در حوزه بین‌الملل، دورنمای قابل تاملی را نیز برای خانه هنرمندان ایران در حوزه فرهنگ و هنر به ارمغان بیاورد.

* آیا در سال ۹۱ برنامه‌ای هم بود که به سرانجام نرسید؟ و اگر بوده است برای محقق کردن آنها در سالجاری تلاش خواهید کرد؟

– خانه هنرمندان در حوزه ادبیات تقریبا محور تحقق نیافته‌ای نداشته است اما متاسفانه بخشی از خواسته‌های ما در حوزه هنر جامه عمل به خود نگرفت.

به طور مثال مایل بودیم در این سال بازار هنر را راه‌اندازی کنیم و یا اینکه گالری تجسمی فضای باز را افتتاح کنیم. همچنین پیگیری‌های زیادی برای تامین یک فضای مناسب برای استقرار انجمن‌های هنری صورت گرفت که بنا به دلایلی و از همه مهمتر اینکه برای تحقق این برنامه‌ها همکاری بخش‌های دیگر مورد نیاز بود، نتوانستیم به آنچه که تمام و کمال می‌خواستیم دست پیدا کنیم. طبیعتا مشکلات مالی ما در سال ۹۱ نیز مزید برعلت شد تا اجرای این برنامه‌ها کمی به تعویق بیافتد اما امیدواریم در سال ۹۲ بتوانیم با تمهیدات ویژه‌ای که در نظر داریم این برنامه‌ها را نیز به سرانجام برسانیم.

*از یک تا بیست چه نمره‌ای به مدیریت خود در سال ۹۱ می‌دهید؟

– من معمولا عادت ندارم که به خودم نمره دهم و اساسا آن را درست هم نمی‌دانم؛ چراکه این جامعه هنری، مردم و رسانه‌ها هستند که باید کار ما را قضاوت و مورد ارزیابی قرار دهند. فقط امیدوارم ثمره تلاش همکارانم که نقش اساسی در به سرانجام رساندن فعالیت‌های خانه هنرمندان ایران دارند توانسته باشد برای توسعه فرهنگ و هنر کشور و رضایت مخاطبان مفید واقع شود. برای من مهم آن است که تمام توان و ظرفیت خود و مجموعه‌ام را برای انجام وظایف محوله به کار گیرم و از خداوند بزرگ خواهانم که ما را برای خدمت هرچه بیشتر به مردم شریف کشور یاری کند.

*آیا به تحقق شعار سال ۹۱  کار و سرمایه ایرانی نزدیک شدید؟

– در جواب  این سوال باید بگویم بله قطعا این گونه است؛ چراکه در حوزه هنر توجه به ظرفیت‌های هنرمندان داخلی و ایجاد زمینه فعالیت آنها می‌تواند مستقیما بر تحقق این شعار تاثیر داشته باشد.

در خاتمه مایلم از شورای عالی خانه هنرمندان ایران، هنرمندان شریف کشور، اهالی رسانه و مطبوعات، مردم عزیز، همکارانم در خانه و تماشاخانه و نیز شهرداری محترم تهران به خاطر حمایت‌ها و مساعدت‌های آنان تشکر کنم زیرا معتقدم کار در حوزه فرهنگ و هنر یک کار جمعی و وابسته به همدلی است و اگر توفیقی در کار ما  بود این موفقیت به همدلی و همکاری افراد زیادی باز‌می‌گردد. بنابراین در همین فرصت از همدلی و همکاری تمامی آنها سپاسگذارم و امیدوارم سال ۹۲ سال شکوفایی، رشد، خلاقیت و نوآوری برای تمامی انسان ها باشد.

مهر

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=72290

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر