1

احتمال بالای وقوع جنگ اتمی در خاور دور

  • کد خبر : 73369
  • ۱۸ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۱

سفیر سابق ایران در چین گفت: جنگ در شبه جزیره کره باعث می‌شود ژاپن هم درگیر جنگ شود، اما منفعت ژاپن در این است که جنگ به تضعیف هر دو کره می‌انجامد.

تنش در شبه‌جزیره کره و وقوع جنگ احتمالی در خاور دور سبب شد تا گفتگویی با “جواد منصوری” سفیر سابق ایران در چین داشته باشیم.

جواد منصوری با بیان اینکه سابقه ۱۰ سابقه زندان در دوران رژیم پهلوی را دارد به خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران می‌گوید از بنیان‌گذاران سپاه پاسداران و اولین فرمانده این نهاد بوده و “محسن رضایی” را او به سپاه آورده است.

وی همچنین درباره سوابق خود پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۸ معاون وزیر خارجه و از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۲ سفیر ایران در پاکستان و از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۸ سفیر ایران در چین بوده و هم‌اکنون محقق تاریخ معاصر و سیاست خارجی است.

گفتنی است جواد منصوری کتاب خاطرات خود با عنوان “سال‌های بی‌قرار” را که مربوط به دوران قبل از انقلاب است را به رشته تحریر درآورده و هم‌اکنون در حال نگارش کتاب خاطرات خود از سال ۵۷ تا ۷۲ است.

در ابتدای این گفتگو جواد منصوری درباره علت اصلی مشکلات شبه جزیره کره به تفصیل به صحبت نشست که به‌شرح زیر است:

در طی ۱۲ سال گذشته بحث هسته‌ای کره شمالی یکی از موضوعات مهم شرق آسیا بوده و همواره یک جلسه شش‌جانبه در طول این مدت به‌طور دائم برای حل موضوع هسته‌ای کره شمالی برگزار شد و کشورهایی مثل آمریکا، ژاپن و برخی دیگر از کشورها در قبال کره شمالی تعهداتی را قبول کردند و قرار براین شد که این اعضا امکاناتی را به این کشور در قبال تعطیلی فعالیت‌های اتمی و عدم ساخت موشک‌های دوربرد دادند.

وی ادامه داد: کمک‌های این کشورها بیشتر جنبه اقتصادی و انسان‌دوستانه داشته تا کره شمالی بتواند شرایط اقتصادی خود را عادی و به روز رسانی کند. به همین خاطر در چند سال گذشته خواستار  تحقق بخشیدن آمریکا به تعهداتش شده اما ایالات متحده با این تصور که اگر به تعهدات خود عمل کند  ممکن است برایش نقطه ضعف تلقی شود و یا کره شمالی موقعیت بهتری پیدا کند از انجام تعهدات خود سرباز زده است.

سفیر سابق ایران در چین در ادامه اظهار داشت: آمریکا در راستای سیاست بلند مدت خود می‌خواهد به‌عنوان قدرت اصلی و برتر در منطقه اقیانوس آرام شود اما سران ایالات متحده طی دو دهه گذشته به تدریج به این نیتجه رسیده‌اند که ممکن است در قرن ۲۱ در آفریقا و خاورمیانه شرایط برای آنها به گونه‌ای نباشد که به‌عنوان یک قدرت برتر ابراز وجود کنند  لذا تصمیم گرفتند قدرت خود را در اقیانوس آرام متمرکز کنند.

تضاد در دستگاه حاکمیت ایالات متحده در نحوه برخورد با چشم بادامی‌های شمالی سرزمین کره
منصوری با بیان اینکه ایالات متحده در یک جمع‌بندی تاریخی به این نتیجه رسیده که نیروهای عمده خود را در اقیانوس آرام متمرکز کند، افزود: شرق آسیا می‌توانست منطقه‌ای امن و مهمی برای منافع آمریکا باشد اما کره شمالی به‌عنوان یک مانع برسر راه ایالات متحده وجود دارد لذا اینکه در دستگاه حاکمیت ایالات متحده با چشم بادامی‌های شمالی سرزمین کره چگونه برخورد شود نظریات متفاوتی وجود دارد.

وی ادامه داد: عده‌ای در آمریکا معتقدند باید در برابر کره شمالی به هر قیمتی ایستاد چون این کشور توانایی مقابله با ایالات متحده را ندارد و به این ترتیب برای بلند مدت نفوذ و حضور آمریکا در شرق آسیا تضمین می‌شود چرا که می‌گویند دولت دیگری که در کره برسر کار می‌آید توانایی مقابله با ایالات متحده را ندارد.

منصوری درباره اعتقاد دیگر دولتمردان آمریکا نسبت به کره شمالی چنین گفت: عده‌ای دیگر از تحلیل‌گران ایالات متحده می‌گویند با کره شمالی باید تعامل کرد و آن‌را در مجموعه کشورهای حاشیه اقیانوس آرام شریک دانست، بدین ترتیب در تضاد نظریات تحلیل‌گران آمریکایی این امر به‌وجود آمده که آمریکا نمی‌تواند تصمیم قاطع و مشخصی نسبت به این کشور کوچک شرق آسیا بگیرد.

سفیر سابق ایران در چین با ذکر این نکته که بسیاری از مفسران ایالات متحده معتقدند که  چین بزرگ‌ترین حامی و پشتیبان کره شمالی است، تاکید کرد: سران آمریکا معتقدند اگر به تعهدات خود نسبت به کره شمالی در سوخت هسته‌ای، انتقال تکنولوژی و همچنین انتقال روش‌ها و وسایل کشاورزی مدرن و قطع جنگ تبلیغاتی علیه کره شمالی و همچنین عادی‌سازی روابط کره شمالی با کشورهای منطقه عمل کنند، در واقع موقعیت چین در منطقه شرق آسیا تقویت می‌شود که این امر برای ایالات متحده خوشایند نیست؛ لذا این مسائل باعث شده که در طول چند سال گذشته آمریکا و کره شمالی در حال تنش بر جنگ تبلیغاتی علیه یکدیگر باشند و در هفته‌های اخیر کره شمالی به این نتیجه رسیده که باید در رابطه با آمریکا تصمیم نهایی را بگیرد و یا اینکه ایالات متحده  به تعهدات خود عمل کند.

جنگ در خاور دور به ضرر اقتصاد چین تمام می‌شود
وی درباره عملکرد چین در تنش‌های به‌وجود آمده سرزمین کره اظهار داشت: چین و روسیه می‌توانند به نوعی در تنش شبه‌ جزیره کره موثر واقع شوند، چرا که چین تمایلی ندارد در شرق آسیا تشنج و بی‌ثباتی به‌وجود آید و این موضوع برای اقتصاد چین زیان‌بار است، زیرا اقتصاد چین باید با نرخ رشد بالای ۱۰درصد پیش رود تا بتواند وضعیت داخلی خود را پایدار نگه دارد، لذا چین تلاش می‌کند در عین متقاعد کردن طرفین به خویشتن‌داری، ثبات را در شرق آسیا برقرار کند و علاوه بر آن در کره شمالی نفوذ خود را حفظ کند.

روسیه به‌دنبال کسب امتیازات بیشتر در شرق آسیا است
این محقق تاریخ معاصر و سیاست خارجی درباره مواضع اتخاذی روسیه بیان داشت: روسیه در بلندمدت به‌ دنبال کسب منافع بیشتر در شرق آسیا بوده لذا نگاه به شرق در سیاست خارجی روسیه تبدیل به موضوع مهمی در بین سیاستمداران این کشور شده به همین دلیل اقدامات نسبتا زیادی برای آبادانی، تاسیسات و انتقال جمعیت به سمت خاور دور روسیه انجام شده و روسیه تلاش می‌کند که مسئله خود با ژاپن در منطقه ولادی وستوک را حل کند و یا با پشتیبانی از کره شمالی به ناامن کردن منطقه برای گرفتن امتیازات از ژاپن اقدام کند.

ژاپن بیشترین منفعت را از تنش در شبه جزیره کره می‌برد
سفیر سابق ایران در پاکستان و چین با بیان اینکه ژاپن می‌تواند برنده تشنج بوجود آمده در شبه جزیره کره باشد، تصریح کرد: اگر ایالات متحده به تعهدات خود نسبت به کره شمالی عمل کند طبعا کره شمالی، چین و روسیه بیشترین نفع را می‌برند اما اگر چنانچه آمریکا به تعهدات خود عمل نکند احیانا شاهد شروع جنگ در شبه جزیره کره باشیم به همین خاطر ممکن است ژاپن منفعت بسیاری از این جنگ کسب کند.

وی با اشاره به اینکه نمی‌توان به طور قاطع از منفعت ژاپن در جنگ احتمالی کره صحبت کرد، ادامه داد: جنگ در شبه جزیره کره باعث می‌شود ژاپن هم درگیر جنگ شود اما منفعت ژاپن در این است که جنگ به تضعیف هر دو کره می‌انجامد.

احتمال وقوع جنگ اتمی بسیار زیاد است
منصوری با بیان اینکه در صورت وقوع جنگ احتمالی کره با آمریکا احتمالا شاهد جنگ اتمی باشیم بسیار زیاد است، تاکید کرد: کره شمالی قطعا باید آخرین برگه خود را رو کند، چرا که در غیر این‌صورت شکست می‌خورد، لذا قطع به یقین کره شمالی شروع کننده جنگ خواهد بود و آمریکا برای اینکه چشم‌بادامی‌های سرزمین شمالی کره را از کل معادلات شرق آسیا حذف کند احتمالا دست به استفاده از سلاح اتمی بزند، اما حذف شدن کره شمالی بستگی به وسعت استفاده از سلاح اتمی را دارد.

سفیر سابق ایران در چین و پاکستان تصریح کرد: چین اجازه اقدامات هسته‌ای در مناطق تحت نفوذ خود را نمی‌دهد، اما این تصمیم چین نمی‌تواند از وقوع جنگ هسته‌ای جلوگیری کند، چرا که این امر بستگی به تصمیمات بلندمدت آمریکا در این منطقه دارد و اگر ایالات متحده قصد قدرت‌نمایی قاطع را داشته باشد و خود را به‌عنوان قدرت بلامنازع و تعیین‌کننده در این منطقه معرفی کند دست به این اقدامات می‌زند، اما مسلما نتیجه آن طوری نمی‌شود که آمریکایی‌ها فکر می‌کنند، بلکه قضیه بسیار پیچیده‌تر است، چرا که کشورهایی مثل استرالیا و اندونزی هم در این جنگ درگیر می‌شوند و در این صورت ابعاد جنگ گسترده می‌شود.

وی با بیان اینکه گسترش شبکه ضد موشکی ایالات متحده در جزیره گوام یک دفاع طبیعی به حساب می‌آید، تاکید کرد: اقدام آمریکا در تکمیل تجهیزات خود در جزیره گوام، پاسخی است به تحرکات کره شمالی، چرا که آمریکا اهداف متعددی را در شرق آسیا دنبال می‌کند، چرا که در پی اقدامات کارساز برای رسیدن به امیال خود در منطقه است.

سازمان ملل در هیچ‌یک از منازعات موجود در دنیا کارایی خاصی نداشته است
این محقق تاریخ معاصر و سیاست خارجی کشورمان با بیان اینکه سازمان ملل در هیچ‌یک از منازعات موجود در دنیا کارایی خاصی نداشته، عنوان کرد: سازمان ملل در دوران بان‌ کی مون در ضعیف‌ترین وضعیت خود از ابتدای تاسیس‌اش قرار دارد چرا که سازمان ملل حتی نتوانست در بحران سوریه اقدامات موثری انجام دهد و در زمینه‌های دیگر هم نتوانست کارایی خاصی از خود نشان دهد لذا سازمان ملل در شبه جزیره کره هم نمی‌تواند اقدام قابل توجهی از خود به نمایش بگذارد.

کره جنوبی میلی به جنگ با همسایه شمالی خود ندارد
منصوری با اشاره به اعمال و کردار کره جنوبی در تشدید تنش با همسایه شمالی‌اش اظهار داشت: کره جنوبی تمایلی به درگیر شدن با کره شمالی را ندارد و تمام تلاشش این است که بتواند در عین حفظ موقعیت و منافع خود در مسیر جنگ حرکت نکند اما در عین حال این مسئله را به خوبی می‌داند که اگر حمایت آمریکا از کره جنوبی برداشته شود این کشور دیگر امکان ادامه حیات را ندارد.

وی در ادامه افزود: کره شمالی می‌تواند باعث بی‌ثباتی و ناامنی کره جنوبی شود لذا از این نظر کره جنوبی در یک تضاد شدید قرار دارد چرا که از یک طرف به شدت نیازمند حمایت و حضور آمریکا در سرزمین‌اش است و از طرف دیگر این حضور محرکی برای اقدامات خصمانه کره شمالی بر علیه کره جنوبی است لذا کره شمالی سعی می‌کند تا همسایه جنوبی‌اش را قانع کند تا از هم‌پیمانی با ایالات متحده خارج شود اما کره جنوبی نمی‌تواند به این خواسته شمالی‌نشینان شبه جزیره کره تن در دهد.

آمریکا به‌دنبال راه‌اندازی جنگ علیه کره شمالی است

منصوری درباره جابجا کردن موشک توسط کره شمالی به محل پرتاب در سواحل شرقی این کشور چنین گفت: با توجه به  وضعیت داخلی آمریکا، این کشور چندان بی میل نیست که جنگ با کره شمالی را شروع کند چراکه بسیاری از ضعف‌های داخلی خود را با این جنگ می‌تواند بپوشاند و تمامی توجهات را به خارج از کشورش معطوف کند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: اگر در شبه جزیره کره جنگ شروع شود ایالات متحده می‌تواند یک دهه افکار عمومی دنیا را به پیامدهای جنگ معطوف کند، همچنان که در حمله به افغانستان و عراق توانست این کار را انجام دهد؛ اگرچه بعد از یک دهه مشکلات حادی که برای آمریکا به‌وجود آمد رئیس جمهور آمریکا به صراحت گفت که بخش عمده مشکلات کشورش مربوط به این دو جنگ است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=73369

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر