2

یک دوره کامل در مجلس شورای اسلامی به عنوان یک پایه تحصیلی

  • کد خبر : 7614
  • ۰۹ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۶

نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای رفع ایراد شورای نگهبان با رای مثبت به حذف بند (الف) استفساریه قانون انتخابات مجلس گفتند، یک پایه تحصیلی فقط برای نمایندگانی محسوب می شود که یک دوره کامل در مجلس شورای اسلامی نماینده بوده‌اند. به گزارش واحد مرکزی خبر ، نمایندگان با اصلاح ماده ۲۸ قانون انتخابات مجلس، شرط […]

نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای رفع ایراد شورای نگهبان با رای مثبت به حذف بند (الف) استفساریه قانون انتخابات مجلس گفتند، یک پایه تحصیلی فقط برای نمایندگانی محسوب می شود که یک دوره کامل در مجلس شورای اسلامی نماینده بوده‌اند.

به گزارش واحد مرکزی خبر ، نمایندگان با اصلاح ماده ۲۸ قانون انتخابات مجلس، شرط مدرک تحصیلی را از لیسانس به فوق لیسانس تغییر دادند و یک دوره نمایندگی را به عنوان یک پایه مدرک تحصیلی مطرح کردند.

سپس این موضوع مطرح شد که آیا نمایندگانی که در میان‌ دوره مجلس شورای اسلامی وارد خانه ملت شده‌اند هم مشمول یک پایه تحصیلی می شوند.

هفتم تیر امسال مجلس شورای اسلامی در استفساریه‌ای این موضوع را مطرح کرد و با دو سؤال به بحث دوره نمایندگی و مدرک تحصیلی پرداخت.

مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا منظور قانونگذار در تبصره ۳ ماده ۲۸ قانون موضوع استفساریه از دوره نمایندگی طی مدت چهار ساله است، اعلام کرد: پاسخ مثبت است و مقصود یک بار نمایندگی در هر دوره هرچند کمتر از مدت چهار سال نیز هست و شامل نمایندگی میان‌ دوره‌ای هم می شود.

اما شورای نگهبان در جلسه هشتم تیر این استفساریه را بررسی و اعلام کرد: از آنجا که توسعه مفهوم یک دوره نمایندگی در استفساریه مجلس تفسیر نیست، بلکه قانونگذاری محسوب می‌ شود، این بند مغایر با اصل ۷۳ قانون اساسی شناخته شد.

شورای نگهبان در ادامه نظر خود درباره این بند آورده است: همچنین اطلاق یک دوره نمایندگی به کمتر از چهار سال تبعیض ناروا و مغایر با بند ۹ اصل ۳ قانون اساسی است.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سوال دوم استفساریه خود پرسیده بودند که آیا مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و کارشناسی و معادل آنها شامل آن دسته از مدارکی است که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛ حوزه علمیه قم و دیگر مراجع قانونی ذی‌صلاح صادر کرده باشند؛ که در پاسخ به این سوال نیز نظر مجلس مثبت بود.

شورای نگهبان هم درباره عبارت «دیگر مراجع قانونی ذی‌صلاح» از مجلس رفع ابهام خواسته بود که نمایندگان در جلسه امروز توضیح دادند که منظورشان از مدرک معادل در هر مقطع تحصیلی مدرکی است که واجد ارزش استخدامی باشد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=7614

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر