2

سپرده های ارزی ایران، هدف تحریم های جدید آمریکا

  • کد خبر : 80805
  • ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۷:۵۸

گروهی از نمایندگان سنای آمریکا طرحی را ارائه کرده اند که در صورت تصویب، باعث جلوگیری از دسترسی ایران به “میلیارد ها دلار” سپرده ارزی این کشور در بانک‌های جهان خواهد شد.

سایت رادیو فردا(Radio Farda) نوشت: «پنج سناتور آمریکایی از هر دو حزب دموکرات و جمهوری خواه چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت طرحی ارائه داده‌اند که بر اساس آن دسترسی ایران به میلیاردها دلار ذخایر ارزی خود در بانک‌های خارجی قطع می‌شود. این طرح در صورت تایید رئیس‌جمهوری آمریکا محدودیت‌هایی برای برخی نهادهای ایرانی مانند بانک مرکزی و شرکت ملی نفت ایران برای نقل و انتقالات مالی با استفاده از ارزهای خارجی از جمله یورو اعمال خواهد کرد.»

بنابر این گزارش، در این طرح اشاره‌ای به رقم ذخایر ارزی ایران در بانک‌های خارجی نشده است، اما اوخر سال گذشته حمید صافدل، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که ذخایر ارزی ایران در بانک‌های خارج از کشور معادل ۱۰۰ میلیارد دلار است.

خبرگزاری رویترز نیز طی گزارشی که چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت منتشر کرد، ذخایر ارزی خارج از ایران را معادل ۶۰ تا ۱۰۰ میلیارد دلار تخمین زده است.

اگر طرح  جدید به امضای باراک اوباما برسد، این ذخایر در بانک‌های خارجی مسدود خواهند شد.

 این سناتورها هشدار داده‌اند بر اساس این دور از تحریم‌ها هر بانک خارجی که بعد از روز پنجشنبه ۱۹ اردیبهشت، عمدا اقدام به نقل و انقالات مالی یا تسهیل آن با هر ارزی (به غیر از ارز محلی) به بانک مرکزی یا نهادهای تحت تحریم ایران، از جمله بخش‌های انرژی، کشتیرانی، کشتی‌سازی، اپراتور بندر یا نهادهایی به نیابت از آنها انجام دهد، ممکن است در فهرست سیاه آمریکا قرار خواهد گرفت.

سناتورهای طراح این لایحه به نهادهای مالی در سراسر جهان هشدار داده‌اند که یا باید از روز پنجشنبه نقل و انتقالات بانکی با نهادهای تحت تحریم ایران را با هر ارزی که باشد متوقف کنند، یا ریسک قطع دسترسی به سیستم مالی آمریکا را به‌جان بخرند.

به نوشته بی بی سی فارسی، طبق گزارش‌ها، ایران این سپرده‌ها را که حاصل چند دهه فروش نفت است، به پول محلی کشورهای میزبان این بانک‌ها تبدیل می‌کند؛ امری که باعث می‌شود بتواند واردات به کشور را ممکن کرده و به بودجه سالانه ثبات دهد.

دو نماینده دموکرات و جمهوری‌خواه کنگره آمریکا، جو مانچین و مارک کرک، به همراه سه نماینده دیگر این طرح را عنوان کرده اند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=80805

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر