1

اینترنت ملی نباید به معنی سد راه دست یابی به اطلاعات و دانش جهانی باشد

  • کد خبر : 81146
  • ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۲۱:۲۲

کشورهایی که بخواهند توسعه پیدا کنند نیاز به فناوری اطلاعات، منابع گسترده و دانش به‌روز دارند. ما هم از این قاعده مستثنا نبوده‌ایم و نیاز داریم برای پیشرفت و توسعه هم پای دانش روز پیشروی کنیم .

ارسلان فتحی پور پیرامون موضوع کم شدن سرعت اینترنت در روزهای اخیر به دلیل اجرای طرح اینترنت ملی در کشور اظهار داشت: هر محصولی که در هر جای دنیا تولید می شود برای همه مردم جهان تولید می شود و اصولا وقتی در یک مدل جواب داده، اگر داده های آن به ترتیب فرمول استخراج شده فراهم و اعمال شود، آن وقت،  تصور بر این است که شما هم به همین سطح توفیق و پیشرفت دست می یابید.

کسی منکر توان فناوری بالا در زمینه اینترنت ملی نیست

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: اینترنت ملی یک توان ملی است، گمان نکنم  برای کسی خوشایند نباشد که صاحب اینترنت ملی به عنوان یک فناوری باشیم؛ اما اگر مفهوم اینترنت ملی این است که ما حجم محدودی از علم و دانش را به واسطه اینکه خودمان دارای اینترنت ملی هستیم در اختیار مردم قرار دهیم و مانع دستیابی شهروندان به منابع اطلاعاتی بشویم بعدها دچار مشکلات خواهیم بود.

وی پیشنهاد داد: به جای حذف اینترنت جهانی می توان زوایای نامطلوب این منبع اطلاعات بی نهایت و بیکران را  با فیلترینگ حذف و اثرات سوء را محدود کرد.

فتحی پور با اشاره به اینکه در بین اغلب کشورها موضوع فیلترینگ وجود دارد و تنها در ایران اعمال نمی شود، گفت: این اجماع بین نخبگان هم هست که در مورد سایت ها و مطالب اشاعه شیطان پرستی، فساد و فحشا و آرمانهای مغایر انقلاب اسلامی می توانیم اعلام فیلترینگ کنیم اما نه اینکه دسترسی مطلق را قطع کنیم.

اینترنت به معنای مسیر تسهیل دسترسی به دانش و اطلاعات جهانی است

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: اگر اینترنت را به طور مطلق از دسترس خارج کنیم، دچار مشکل می شویم و اثر سوء بر تولید ملی و دانش ما خواهد داشت. با تاکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب درباره تولید علم و دستیابی به قله های بلند دانش و فناوری نباید راه های دسترسی به دانش روز جهان را بست. زیرا دانش ما باید جهانی باشد.

وی تاکید کرد: مثلا در نمایشگاه های جهانی تخصصی، متخصصین از همه جای دنیا جمع می‌شوند و به کشور برگزار کننده نمایشگاه سفر می کنند تا دریافت اطلاعات داشته، دانش خود را به روز کنند و با توان علمی جهانی همسو باشند.

در همین ارتباط نویسنده کتاب سرمایه اجتماعی ادامه داد: در دهه ۷۰ و ۸۰ دمیلادی در دوران جنگ سرد عمده ترین بحث میان شرق و غرب، جاسوسی علم و تکنولوژی بوده و هست و در همین حال حاضر هم بسیاری کشورها هنوز بر روی جاسوسی علم و دانش سرمایه گذاری می کنند؛ بنابراین در شرایط فعلی که جریان آزاد اطلاعات گسترش یافته و به نوعی از طریق اینترنت،  دهکده جهانی معنا پیدا می کند، مطلوب نیست که مطلقا جلوی اینترنت گرفته شود .

وی با صراحت تاکید کرد: دسترسی به قسمت های مثبت اینترنت حق همه مردم است. در عین حال توجه داشته باشیم اینترنت ملی نمایش توان ملی ماست. ضمن آنکه اگر توان اجرای اینترنت ملی را داشته باشیم می توانیم اینترنت منطقه ای و پس از آن اینترنت اسلامی مطابق با شعائر دینی و اسلامی داشته باشیم و بتوانیم فناوری این نوع اینترنت را به خارج از مرزها صادر کنیم، مایه فخر و مباهات است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=81146

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر