2

نیاز هست به سمتی حرکت کنیم که کاندیداها برنامه محور باشند

  • کد خبر : 81810
  • ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۸:۱۳

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در برنامه گفتگوی ویژه خبری یک شنبه شب شبکه دوم سیما ، مشارکت مردم در سرنوشت خود و حضور سلیقه های مختلف را لازمه حماسه سیاسی دانست و گفت: عناصر دخیل در آن، مردم، کاندیداها، مجریان و ناظران هستند که هر یک با رعایت الزامات خود موجب شکل گرفتن این حماسه می شوند.

آقای کاظم جلالی افزود: مردم در طول سالهای پس از انقلاب کاملا نشان داده اند که ارتباط وسیعی با نظام خود دارند و همیشه تلاش کرده اند تا با حضور خود امنیت و منافع ملی را تامین کنند از این رو در اصل حضور مردم، تردیدی نیست.

وی مشارکت مردم را هم حق و هم مسئولیت ذکر کرد و گفت: نیاز هست به سمتی حرکت کنیم که کاندیداها برنامه محور باشند اما متاسفانه دیده می شود که به جای توان و برنامه ها، بیشتر به خود اشخاص توجه می شود.

جلالی تصریح کرد: امروز شرایط جهانی و منطقه ای بسیار پیچیده است از این رو باید برنامه و توان کسانی که از طرف شورای نگهبان معرفی می شوند مورد توجه قرار بگیرد.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی یکی از نقاط قوت نظام جمهوری اسلامی را سوار و پیاده شدن از قدرت به صورت دموکراتیک ذکر کرد و گفت: مثلا در سال ۷۶ این یک افتخار است که بخش زیادی از حاکمیت و دولتمردان ما در آن روز و حتی همکاران ما در مجلس تمایل به یک کاندیدا داشتند و فرد مقابل رای آورد.

وی افزود:‌ وقتی هم که آن دولت پیاده شد نظرشان روی کس دیگری بود که رای نیاورد از این رو آن چه مهم است، پیاده شدن با روند دمکراتیک است و در این جهت علامت دادن و هزینه کردن از بیت المال می تواند خلاف احکام اسلامی باشد.

جلالی تصریح کرد: اگر خلافی صورت بگیرد برای جلوگیری از عرف نشدن خلاف باید مراجع نظارتی وارد عمل شوند.

وی در مورد قانون گرایی کاندیداها نیز گفت: کسانی که کاندیدا می شوند یعنی آمادگی دارند تا در مجلس شورای اسلامی حاضر شده و قسم بخورند که ضامن اجرای قانون اساسی خواهند بود بنابر این آنها از همین مرحله باید نشان بدهد که قانون مدار هستند و اگر تخلفی از قانون توسط آنها یا هوادارانشان رخ داد، عذر خواهی کنند.

وی افزود: اگر هم ساز و کار ها نقص دارد باید از مجاری خود اصلاح انجام شود.

جلالی خلق حماسه سیاسی را متضمن حل مشکلات مردم برشمرد و گفت: به دلیل شرایط استقلال خواهی و عزت طلبی کشورمان با تهدید هایی مواجه هستیم که با مشارکت بالا قسمت زیادی از آنها کاهش پیدا کرده یا برطرف می شود.

در این گفتگو سید مرتضی نبوی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز رای دادن را نه برای رفع تکلیف بلکه برای تعیین سرنوشت ۴ یا ۸ سال آینده در دنیایی متلاطم و با وجود نقش الگو آفرینی جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: مسئولین بیشترین نقش را در حفظ آرامش دارند که باید با ادبیاتی فاخر سخن بگویند و موضع گیری کنند و همچنین وقتی خودشان قانون مدار باشند، فضای عقلانیت ایجاد می شود.

وی افزود: اگر نهاد مسئول بررسی صلاحیت ها تشخیص داد که یک فرد حد نصاب شرایط برای کاندیدا شدن بر مبنای قانون اساسی را ندارد و اعتراض داشت، باید از راه خودش آن را منعکس کند.

نبوی تصریح کرد: یک غفلت کوچک، هزینه سنگین ۸ ماهه ای را برای کشور در سال ۸۸ به بار آورد چرا که برخی از کاندیداها حاضر نشدند اعتراض خود را از مسیر قانونی دنبال کنند و اینجاست که قانون مداری یا قانون ستیزی روشن می شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام حضور حماسی در صحنه انتخابات را متضمن تامین امنیت کشور دانست و گفت: توطئه های دشمن به این صورت ابطال می شود و حقوق ما از جمله حق هسته ای آسان تر به دست خواهد آمد.

وی افزود: ان شاء‌الله با این پشتوانه از تحریم ها عبور کنیم و به شرایطی برسیم که مطلوب مردم است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=81810

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر